با گذشت بیست روز از سال تحصیلی هنوز مسئله سرویس مدارس در کلانشهر شیراز حل نشده است، ریشه‌یابی این موضوع نشان می‌دهد که مسئولان ذی ربط در اواسط مرداد تصمیم گیری برای سرویس مدارس را آغاز کردند و زمان زیادی را بی توجه به این اولویت مهم از دست داده اند.
کد خبر: ۱۰۷۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸ 12 October 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: کمبود سرویس مدارس معضل تازه ای است که به سایر مشکلات آموزش و پرورش در کلانشهر شیراز اضافه شده است.

بیست روز از آغاز سال تحصیلی می گذرد و هنوز بخش زیادی از دانش آموزان شیرازی برای حاضر شدن در کلاسهای درس به سرویس دسترسی ندارند.

محمدرضا هاجری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود در آخرین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به وضعیت کنونی سرویس مدارس گفت: دغدغه مردم پیرامون وسایل حمل و نقل مربوط به دانش آموزان عمومیت داشته، لازم است به صورت متمرکز گره گشایی شود.

وی به افزایش درخواست سرویس مدارس در سایت ها و برنامه های موبایلی که این روزها به شدت افزایش یافته نیز اشاره کرد و با بیان اینکه تبلیغات گسترده نیازمندی سرویس مدارس در سایت‌هایی مانند دیوار و امثالهم، روح و روان مردم را می‌خراشد و امنیت را کمرنگ می‌کند، گفت: ضروری است آموزش و پرورش، فرمانداری، نیروی انتظامی، سازمان حمل و نقل شهری و کمیسیون عمران و حمل و نقل طی جلسه کاربردیِ مشترک، پاسخگوی خانواده‌ها باشند.

هاجری افزود: عیب است که بعضی از خانواده‌ها هنوز نتوانسته اند سرویس مناسبی برای فرزندان دانش آموز خود پیدا کنند در حالیکه اگر قیمت خدمات عادلانه، منصفانه و متوازن باشد، گره گشا خواهد بود.

صحبتهای هاجری در حالی است که به نظر می رسد سر رشته این اتفاقات به دیر به فکر افتادن مسئولان کلانشهر شیراز، از اعضای شورا گرفته تا مدیران آموزش و پرورش برمی‌گردد.

پیمان باباخانی، رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز، پیش از این، علت این اتفاق را طولانی شدن روند تایید و ابلاغ مصوبه افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس می داند و در این باره گفته است: مصوبه افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس را به شورای اسلامی شهر شیراز ارسال کردیم که پس از تصویب، فرمانداری با این مصوبه مخالفت کرد. در روز‌های پایانی شهریورماه، موضوع را در شورای حل اختلاف پیگیری و کمتر از یک هفته مانده به بازگشایی مدارس، افزایش ۴۰ درصدی کرایه سرویس مدارس تصویب و اجرایی شد.

اما بررسی ها نشان می دهد پس از دو سال آموزش مجازی، باید تدابیر ویژه اندیشیده می‌شد، دهم مرداد ماه سال جاری، یعنی کمتر از دو ماه مانده به آغاز مدارس، طرح افزایش کرایه سرویس مدارس از کمیسیون حمل و نقل شورای شهر به صحن علنی ارسال شده است و یک ماه بعد پس از طی بوروکراسی اداری به فرمانداری می‌رسد و اواسط شهریور ماه توسط توسط فرمانداری شهرستان شیراز این مصوبه رد می‌شود.

در حالی که شورای شهر با توجه به اولویت موضوع، وظیفه داشت اندیشمندانه تر عمل کرده و زودتر برای منطقی سازی نرخ کرایه سرویس های مدارس اقدام کند. از سوی دیگر فرمانداری شهرستان شیراز که اکنون موظف به اداره بحران پیش آمده است هم، بی توجه به اولویت موضوع، به کندی آن را پیش برده است.

جوکار، فعال اجتماعی که خود مادر یک دانش آموز 8 ساله است در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت: دو روز است دختر 8 ساله من مدرسه نرفته است، تنهایی می ترسد با اسنپ برود، پدرش هم به دلیل شرایط کاری نمی توانست او را برساند.

وی با بیان اینکه سرویس مدارس از اولویتهایی است که هنگام بازگشایی مدارس باید در نظر گرفته میشد، هم مدارس، هم آموزش و پرورش، هم سایر مسئولین ذیربط باید در ایام تعطیلی مدارس برای این موضوع برنامه می ریختند، گفت: از ابتدای سال 1401 رسما اعلام شد مدارس حضوری می‌شوند، 6 ماه وقت بود که این موضوع را مدیریت کنند، قطعا اطلاع هم داشتند که با توجه به اینکه سرویس مدارس یک شغل بود، وقتی دو سال این فرصت شغلی از دست رفته، بخشی از افراد فعال در این زمینه یا جذب شغل دیگری شدند، یا با توجه به نوسانات اقتصادی خودرو خود را فروخته اند و این موضوع که احتمال کم بودن سرویس مدارس وجود دارد، قابل پیش بینی بود.

وی افزود: اما متاسفانه مسئولین یا دغدغه این موضوع را نداشته اند یا اگر هم داشتند، توانمندی حل مسئله را نداشته اند که سه هفته از مهر می گذرد و معضل کمبود سرویس همچنان باقی است.

این فعال اجتماعی افزود: امروز جلو هر مدرسه ای بروید با تجمع اولیا مواجه می شوید، کسانی که با خودرو شخصی فرزند خود را آورده اند، افرادی هم که خودرو نداشتند مجبور شده اند با تاکسی به قیمت بالا دانش آموز را به مدرسه برسانند.

حتی در سطح شهر می بینم که پدری 2،3 دانش آموز را با موتور به مدرسه می رساند که این یک تهدید جانی جدی است.

به گفته جوکار متاسفانه این آسیب دارد به بحرانی برای جامعه تبدیل می‌شود و نارضایتی شدید خانواده ها در حال افزایش است.

این ولی دانش آموز در خصوص شرایط فرزندش گفت: دختر 8 ساله ام را مجبورم با اسنپ به مدرسه بفرستم، راننده اسنپ به من پیام داده که چون می‌خواهید یک فرد فرزند شما را مطمئن برساند، 50 هزار تومان کرایه می‌گیرم. حساب کنید 50 هزار تومان رفت، 50 هزار تومان برگشت، چه در آمدی باید پشت این هزینه ها باشد که بتواند از عهده آن بربیاید؟ نتیجه این مسئله این است که همه گلایه ها به سمت سیستم و نظام می‌رود نه مسئولینی که تدبیر کافی نداشتند.

وی افزود: یک موضوع مهم در حوزه سرویس مدارس این است که از هزینه های پرداخت شده، درصدی را آموزش و پرورش برمیدارد، درصدی را شرکت بر میدارد، همینطور از بالا به پایین یک سهم را بر می دارند و راننده هم می بیند کار را او انجام می دهد اما افراد دیگری سود می برند، وارد این کار نمی شود.

نتیجه این است که فشار اصلی روی اولیا و خانواده ها قرار می‌گیرد.

این مدیر گروه جهادی به اتفاقات و حواشی حول معضل سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: در شرایطی آموزش پرورش که بار را دوش خودش بر می‌دارد یک عده از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند. وقتی برای سرویس مدارس شرکتها نیرو ندارند، عده ای هستند که برای خروج از تسلط شرکت، به شکل خصوصی فعالیت می کنند، یعنی اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد مسئولیت بر عهده کسی نیست.

جوکار با تأکید بر اینکه مجموع فشارها بر خانواده ها تحمیل می شود، گفت: ما پیگیری کردیم، فرمانداری می گوید جلسه گذاشته ایم که تاکسیرانی یک تعداد از تاکسی هایش را در اختیار سرویس مدارس بگذارد. سوال ما این است آیا این مسئولان الان باید جلسه بگذارند؟ چطور آموزش و پرورش برای ثبت نام فرجه زمانی دارد و اگر بعد از تاریخ مراجعه کنیم می گویند فرصت ثبت نام تمام شده است و یک نفر هم ثبت نام نمی کنند!

این ولی دانش آموزان با اشاره به ابعاد تاثیر گذاری کمبود سرویس مدارس گفت: وقتی سرویس مدرسه وجود نداشته باشد، به ازای هر یک دانش آموز، یک خودرو به رفت و آمد شهری اضافه می‌شود. همچنین بخشی از زمان مفید یک نیروی کار که باید ساعت اداری فعال داشته باشد، به دلیل وقتی که مجبور است برای رفت و آمد فرزندش بگذارد، ناکارآمد می‌شود.

وی افزود: در تمام فرعی های زند مدرسه وجود دارد و خیابان هم پر از بیمارستان است، گره ترافیکی ایجاد شده اگر حل نشود به بحران می انجامد یا به عنوان مثال مدرسه دکتر حسابی که هزار دانش آموز دارد، اکنون به ازای هر دانش آموز باید یک نفر مقابل مدرسه باشد!؟

وی با تأکید بر اینکه ما اگر مطالبه می کنیم، راهکار هم باید ارائه دهیم، ادامه داد: در شرایط کنونی باید مدیریت بحران داشت و همه دستگاهها کمک کنند، یک اتوبوس، یک مینی بوس موقت برای مدارس اختصاص دهند تا این مشکل حل شود.

بیش از صدهزار نفر در سامانه سرویس مدارس شیراز ثبت نام کرده اند

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه بخشی از فرایند سرویس مدارس به آموزش و پرورش برمی‌گردد، بخشی هم به سازمان حمل و نقل شهرداری شیراز، گفت: بعد از تشکیل کارگروه ماده 18، نرخ پیشنهادی توسط آموزش و پرورش به شورای شهر شیراز اعلام می‌شود، شورا پس از تصویب به فرمانداری ارسال می کند، فرمانداری هم در صورت تأیید برای اجرا ابلاغ می کند، در این مرحله، فرمانداری آن را تایید نکرد، به کمیسیون حل اختلاف رفت در آنجا نرخ مشخص و ابلاغ شد.

خلیل عسکری افزود: وظیفه دیگر آموزش و پرورش این است که سامانه را برای ثبت نام سرویس آماده و به والدین معرفی کند، بعد کار گروه ماده 18 مدرسه را تشکیل داده و آدرسها را تفکیک کند. قسمت‌های دیگر کار برمی‌گردد به سازمان حمل و نقل که شرکتهای حمل و نقل را شناسایی کند، تایید صلاحیت شوند و بعد برای تأمین خودرو معرفی کنند.

وی گفت: به جهت این که ما دو سال کرونا را داشتیم و سرویس ها فعال نبودند، افرادی که در این حوزه فعالیت می کردند، یا تغییر شغل دادند، یا خودروهایشان را فروخته اند و استمرار کار نداشتند. همچنین نرخ اعلامی باعث ایجاد انگیزه برای رانندگان نمیشد چون اگر در اسنپ و... کار می کردند برایشان مقرون به صرفه تر بود. تا اینکه تدابیری اندیشیده شد و قیمتها تغییر کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس خاطرنشان کرد: در گزارشی که امروز گرفتم وضعیت رو به بهبود است و رانندگان دارند استقبال می کنند، بالغ بر 70 درصد مشکل حل شده است و امیدواریم در روزهای آینده شاهد رشد بیشتر خودروها باشیم.

وی افزود: از همه رانندگانی که در این حوزه حضور پیدا کردند تشکر می کنم و از سایر رانندگان هم دعوت می کنم که در این چرخه قرار بگیرند و از شهرداری هم که بسته های تشویقی در نظر گرفته اند تشکر می کنم.

عسکری تعداد کل دانش آموزان شهر شیراز را 250 هزار نفر اعلام کرد و گفت: آمار دانش آموزان متقاضی سرویس که در سامانه«شیراز اس» ثبت نام کرده اند، از صدهزار نفر عبور کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار