معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: زمینه فعالیت بیش از هفت هزار و ۵۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان در ۴۹ پارک علم و فناوری در سراسر کشور فراهم شده است.
کد خبر: ۱۰۷۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱ 08 October 2022

تور ملی فناوری ویژه روسای پارک‌های علم و فناوری کشور امروز به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

مسوولان ارشد پارک‌های علم و فناوری کشور در ادامه این رویداد ملی، از شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید و در جلسه‌ای به منظور هم‌اندیشی در راستای تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» شرکت کردند.

آشنایی با زیست‌بوم فناوری، زیرساخت‌ها و دستاوردهای فناورانه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از اهداف برگزاری این رویداد یکروزه است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بعنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور، فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت و هدایت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌ بنیان آغاز کرد.

علی خیرالدین، روز شنبه در ارتباط تصویری با نشست تور فناوری ویژه رییسان پارک‌های علم و فناوری کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با بیان‌اینکه این شهرک نماد فناوری کشور است، افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تجارب خوبی در این زمینه دارد و این نشست می‌تواند این تجربیات مفید را به سایر پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور منتقل کند.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری تور فناوری بین‌المللی در کشور چین خبر داد و افزود: بزودی این نشست در دفتر همکاری‌های ایران و چین برگزار خواهد شد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: انتقال تجربه میان رییسان پارک‌های علم و فناوری کشور، یکی از اهداف برگزاری تور ملی فناوری در استان اصفهان است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این نشست اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب که از دیرباز تاکید ویژه‌ای بر دانش و فناوری که از دانش، قدرت و ثروت حاصل می‌شود؛ داشتند، امسال را نیز به نام سال"تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی" مُزین کردند.
 قاسم مصلحی ادامه داد: توسعه مُبتنی بر تولید بر سرمایه، نیروی کار ماهر و واحدهای تولیدی اما توسعه مُبتنی بر دانایی بر نوآوری، نیروی  کارآفرین و واحدهای تحقیق و توسعه متمرکز است.
وی با بیان اینکه ماموریت اصلی پارک علم و فناوری، ایجاد اشتغال نیست، خاطرنشان کرد: این تصور نادرستی است که اشتغال‌آفرینی و تجاری‌سازی، تنها وظیفه پارک‌های علم و فناوری و شهرک است زیرا این کار باید با همکاری سایر دستگاه‌ها و ذینفعان محقق شود.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، سازمان‌های بزرگ استان را در ارائه ایده شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شریک دانست و افزود: توسعه شهرک و راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری بتدریج انجام شده که البته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در این زمینه بیشتر از دولت بوده و همچنان نیز در حال افزایش است.
وی بیان کرد: مراکز رشد علم و فناوری شامل مرکز رشد مقدماتی، جامع فناوری و دانشگاه صنعتی است و تلاش شده تا تعامل با دانشگاه‌ها حفظ و برقرار باشد و از سویی دیگر مراکز رشد در حال توسعه است که برای نمونه می‌توان به راه‌اندازی مرکز رشد شهرستان دهاقان اشاره کرد.
مصلحی با بیان اینکه یک شهرک مانند یک شهری است که واحدهای مسکونی و خدماتی در آن پیش‌بینی شده است، گفت: وجود بخش‌های خدماتی در این مکان ضروریست و رشد پارک‌ها منوط به جذب و سرویس‌دهی بیشتر است که حتی احداث هتل، ورزشگاه، مهد کودک را برای این مکان در نظر داریم.
وی ادامه داد: هم‌اکنون تعامل خوبی با استانداری اصفهان انجام و ساختمان‌های «زاینده‌رود» و «فرصت» در سطح شهر نیز به شهرک اختصاص داده شده است که دلیل آن ترویج فناوری و آشنایی مردم با اینگونه اقدامات است.
مصلحی با بیان اینکه بیش از هشت هزار اشتغال در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ایجاد شده است، گفت: ۵۵۰ نفر از آنها دارای مدرک دکترا هستند و نکته قابل توجه دیگر تعداد بانوان این مرکز است که ۳۰ درصد از شاغلان را تشکیل داده است.

وی در باره جایگاه بین‌المللی شهرک اصفهان گفت: "ماهاتیر محمد" نخست وزیر اسبق کشور مالزی در سال ۲۰۰۶ توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای نخستین بار دعوت شد و "لیدیا بریتو" (BRITO LIDIA) مدیر بخش سیاستگذاری علوم و توسعه پایدار یونسکو نیز در همایش انجمن پارک های علم و فناوری آسیا که در سال ۲۰۱۱ به میزبانی اصفهان برگزار شد به این استان سفر کرد.

مصلحی اضافه کرد: در کنار این اقدامات، شهرک اصفهان امضای تفاهمنامه‌های بین‌المللی و دریافت جایزه یکصد هزار دلاری بانک توسعه اسلامی در حوزه علم و فناوری و سایر جوایز گوناگون را نیز در کارنامه خود دارد.

"ماهاتیر محمد" یک صاحبنظر پیشرو در زمینه توسعه اقتصادی، کریدورهای علم و فناوری و پارک‌های علمی، در مراسم افتتاحیه کنفرانس اصفهان ۲۰۰۶ سخنرانی کرد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان همچنین با اشاره به تعاملات استانی این شهرک تصریح کرد: اجرای آمایش سرزمین و تدوین سند راهبردی استان، عضویت در شورای اداری و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نمونه‌ای دیگر از دستاوردهای این شهرک است.
مصلحی با اشاره به تجربیات موفق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: نیروی انسانی مهمترین سرمایه ماست و نیرویی توانمندی را که دید کارمندی به فعالیت‌ها نداشته باشند باید جذب کرد و انتخاب مدیران هم باید بر همین منوال صورت گیرد.

وی ادامه داد: شرکت در دوره‌های آموزشی، تلاش برای ارائه خدمات ارزش‌ افزوده، بُرون‌ سپاری و واگذاری خدمات به بخش خصوصی و حمایت مالی از شرکت‌ها بر اساس روند توسعه در مسیر پیشرفت ضرورت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار