مدیر جهاد کشاورزی فامنین خبر از فراهم شدن ۹۰ درصد زیرساخت ها برای اراضی آبی این شهرستان دادو گفت: امسال نیز حدود ۵۰۰ هکتار سیستم نوین ابیاری در دست مطالعه و اجرا قرار دارد .
کد خبر: ۱۰۶۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹ 10 September 2022

مدیر جهاد کشاورزی فامنین خبر از فراهم شدن ۹۰ درصد زیرساخت ها برای اراضی آبی این شهرستان دادو گفت: امسال نیز حدود ۵۰۰ هکتار سیستم نوین ابیاری در دست مطالعه و اجرا قرار دارد .


به گزارش تابناک همدان، منصور خزایی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود شدید منابع و ابهای زیرزمینی در شهرستان فامنین ، مدیریت جهاد کشاورزی طی یکسری برنامه ریزی تصمیم به تغییر الگوی کشت نموده است.

وی افزود: کشاورزان باید با شروع فصل زراعی اراضی آبی خود را بیشتر به کشت های کم اب بر پاییزه از قبیل غلات و کلزا اختصاص دهند تا سطح کمتری جهت کشت های بهاره که عمدتا پر اب بر هستند منظور گردد.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین درادامه به برخی از اقدامات صورت گرفته توسط کارشناسان پهنه این شهرستان جهت آگاهی بخشی و توجه کشاورزان به منظور تغییر الگوی کشت اشاره کرد و گفت: کشاورزانی که بالای 50 هکتار زمین ابی دارند بصورت انفرادی و چهره به چهره با انها صحبت شده است و دراین خصوص توجیه شده اند .

وی افزود: کشاورزانی که بین 10 – 50 هکتار زمین ابی دارند از طریق حضور در کلاس های اموزشی – ترویجی از نزدیک با برنامه های تغییر الگوی کشت در مدیریت جهاد کشاورزی اشنا شدند
و به کشاورزان خرد و پراکنده نیز از طریق ارسال پیامک و یا ارسال پیام در شبکه های مجازی و گروه های مرتبط اطلاع رسانی و آگاهی بخشی لازم بعمل امده است‌.
.
خزایی همچنین مکاتبات لازم با ائمه جماعات، بخشداریها و دهیاران بمنظور اطلاع رسانی لازم در سطح روستاها را از دیگر فعالیت ها در جهت تغییر الگوی کشت است و گفت : همه روش های فوق کمک می کند تا کشاورزان در ابتدای فصل زراعی با توجه به وضعیت منابع ابی که در اختیار دارند طوری برنامه ریزی نمایند تا ضمن مصرف بهینه اب از گسترش کشت های ابی نیز جلوگیری شود.


وی از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی جهت کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی را گسترش سطح گلخانه ها و گسترش کشت گیاهان دارویی و...... برشمرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار