رایزنی‌های اقتصادی جمهوری تاتارستان با گیلان
کد خبر: ۱۰۶۳۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶ 23 August 2022

در نشست مشترک مسوولان گیلان با معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان راهکار‌های افزایش مناسبات تجاری میان دو طرف بررسی شد.

به گزارش تابناک  گیلان ؛ استاندار گیلان در نشست با معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان و هیات همراه تجاری اقتصادی با اشاره به لزوم توسعه روابط خارجی برای رونق اقتصادی میان دو طرف گفت: ایران اسلامی در گذر تاریخ همواره تعاملات سازنده و اثربخش با کشور‌های منطقه، به ویژه کشور‌های دوست و همسایه داشته و از این حیث سرزمین پهناور روسیه به عنوان یکی از دیرینه‌ترین شرکای متعهد، از اولویت خاصی در راستای گسترش مراودات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران برخوردار بوده‌است.
دکتر اسدالله عباسی افزود: جامعه جهانی در آستانه آغاز قرن ۲۱، آبستن تحولات و بحران‌های عظیم اقتصادی و سیاسی بوده به طوری که بروز قدرت‌های نوظهور اقتصادی در کنار ضعف قدرت‌های برتر، قواعد بازی را به نفع آن‌ها تغییر داده و به نوبه خود موجب بروز فرصت‌ها و تهدید‌های خارجی برای کشور‌های در حال توسعه و گذار اقتصادی شده‌است.
وی افزود: یکی از راهبرد‌های بلندمدت دولت‌های همجوار و غیرهمجوار دوست، به منظور کاهش آسیب‌های احتمالی و استفاده از فرصت‌های به وجود آمده، همگرایی منطقه‌ای دو و چندجانبه گرایی است به طوری که با انعقاد تفاهم‌های فی مابین در عرصه‌های مختلف، قدرت رقابتی خود را در چارچوب تعاملات جهانی افزایش داده و به جاری رقابت حذف گرا در استفاده از منابع و تصاحب بازار با رویکرد برد- باخت، یک سیستم هماهنگ توسعه یکپارچه منطقه‌ای را با رویکرد برد- برد طراحی و اجرا کند.
استاندار تصریح کرد: بدیهی است نزدیکی تاریخی و جغرافیایی استان‌ها و موقعیت خاص ژئواکونومیک، ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک منطقه، این امکان را مهیا کرده تا در سایه نشست‌ها و گفتگو‌های دوجانبه و چندجانبه، زمینه توسعه یکپارچه منطقه فراهم شود.
وی در ادامه با بیان اینکه استان گیلان در شمال ایران و در جنوب دریای خزر واقع شده و از طریق رود ولگا با جمهوری تاتارستان راه آبی دارد، افزود: جمهوری مسلمان نشین تاتارستان یکی از مهمترین مناطق روسیه و گیلان از استان‌های مهم ایران در ارتباط با روسیه است ضمن اینکه موضوعات زیادی وجود دارد که می‌توانیم بر اساس آن‌ها مناسبات اقتصادی و تجاری دو منطقه را افزایش دهیم.

دکتر عباسی گفت: نشست حاضر، گامی موثر در گسترش روابط سازنده بین جمهوری اسلامی ایران با محوریت گیلان و روسیه فدراتیو با محوریت جمهوری تاتارستان است با این امید که رهاورد این تعامل موجب بهبود شرایط اقتصادی دو منطقه و ارتقای رفاه عموم مردم را در پی داشته باشد.
استاندار اضافه کرد: محور‌های مذاکرات، ظرفیت سنجی، کشف نقاط قوت و فرصت ها، راهکار‌های عملیاتی رفع چالش‌ها و بهره برداری از فرصت‌ها که نتیجه تلاش گروه‌های کاری تخصصی در نشست‌های پیش بینی شده در برنامه خواهد بود می‌تواند محور و معیار تدوین تفاهمنامه‌های کلی و حتی عملیاتی در نشست‌های آینده بین طرفین باشد.
معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با اشاره به موضوعات مطرح شده در ارتباط تصویری رییس جمهور تاتارستان با استاندار گیلان در هفته گذشته، گفت: در سفر امروز هم ترکیبی از مسئولان دولتی، معاونان وزرا و دستیار ویژه رئیس جمهوری تاتارستان و جمعی از هیات اقتصادی و تجاری این کشور حضور دارند.
الگ کوروبچنکو از سفر قریب الوقوع رئیس جمهور تاتارستان به ایران خبر داد و افزود: بازدید از مناطق اقتصادی، برگزاری جلسات تجاری و تصمیم‌گیری برای توسعه مراودات اقتصادی و تجاری و ایجاد سفر رئیس جمهوری تاتارستان از برنامه‌های بازدید امروز است.
وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم برای توسعه روابط تجاری، موضوع حمل و نقل است که می‌توان به توسعه حمل و نقل جاده‌ای و دریایی اشاره کرد.
الگ کوروبچنکو از استاندار گیلان خواست تا فردی را برای توسعه ارتباطات همه جانبه این استان مستعد با جمهوری تاتارستان معرفی نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار