سیاح‌ پور در تشریح موضوع مربوط به معضلات و خطرات تالاب پریشان، جهاد کشاورزی را مقصر عنوان کرد و تصریح نمود: در تمام‌ مدت سال هایی که تالاب پریشان خشک شده است، جهاد کشاورزی هیچ الگوی کشت کم‌ آب بری در منطقه معرفی نکرده و هیچ‌ اقدام مثبتی از طرف این‌نهاد صورت نگرفته است.
کد خبر: ۱۰۶۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 23 August 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: محمدجواد سیاح پور ضمن‌ اشاره به آسمان‌ غبار آلود و پر از ریزگردهای خطرناک این روزهای کازرون گفت: باد غالب معمولی با سرعت کم‌ از غرب به شرق می وزد که از طرف تالاب پریشان، بخش جره و بالاده ، منطقه فامور، روستاهای مسیر تالاب پریشان تا بالاده با ۵۰ هزار نفر جمعیت و همچنین شهر کازرون با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت را تهدید می کند و این‌ خطری جدی است.

وی گفت: فاجعه از آنجایی آغاز می شود که ما این‌خاک را نه تنها در خانه ، شهر یا روستا می بینیم بلکه این خاک در کف تالاب پریشان به علت سازندهای زمین شناختی اطراف تالاب که پر از گوگرد و مواد معدنی است و فلزات سنگین و خطرناک را حمل می کند، تنفس می کنیم.

سیاح‌پور افزود: با تنفس سموم‌ خطرناک، بدن ما میزبان بیماری هایی می شود که سرطان‌ نمونه بارز و شایع آن است.

پریشان سالهاست فریاد می زند اما کسی جدی نمی گیرد

سیاح‌ پور در تشریح موضوع مربوط به معضلات و خطرات تالاب پریشان، جهاد کشاورزی را مقصر عنوان کرد و تصریح نمود: در تمام‌ مدت سال هایی که تالاب پریشان خشک شده است، جهاد کشاورزی هیچ الگوی کشت کم‌ آب بری در منطقه معرفی نکرده و هیچ‌ اقدام مثبتی از طرف این‌نهاد صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: از سوی جهاد کشاورزی نه تنها اقدام به کاهش میزان برداشت نشده است بلکه افزایش میزان برداشت آب، در این‌حوزه کاملا مشهود است.

وی ضمن انتقاد به متولیان، شامل محیط زیست‌، امور عشایر ، جهاد کشاورزی تصریح کرد: نهادهای فوق الذکر در برخورد با معضل و تخلف ورود دام به بستر پریشان کوتاهی کرده اند و واقعیت این است که با ورود دام به تالاب پریشان و از بین رفتن پوشش گیاهی بستری مناسب برای حضور ریزگردها ایجاد شده است که اکنون‌یک فاجعه به شمار می رود و این در حالی است که برای ممنوعیت ورود دام هیچ اقدامی از سوی هیچ‌ نهادی صورت نگرفته است.

سیاح پور با عنوان این موضوع که دام های غیربومی نیز در کنار دام های بومی به بستر ورود کروه اند، گفت: طبق آخرین آمار و مطالعات دانشگاه تهران و گروه شیلات محیط زیست این دانشگاه، ۵۲ هزار واحد دامی در حوزه آبریز تالاب پریشان وجود دارد که این آمار ناهنجاری است ، چرا که چرای بی رویه دام ، خاک را در مقابل وزش باد بی دفاع می کند و سموم‌ خطرناک ایجاد شده در بستر توسط باد به خانه ها و غذای دام ها وارد چرخه غدایی ما می شوند.

این فعال محیط زیست تردد زیاد خودروها در بستر تالاب را از دیگر عوامل موثر بر ایجاد ریزگردها و سموم‌ خطرناک عنوان کرد و گفت: تردد خودروها با وجود نظارت محیط زیست هنوز هم‌ زیاد است و ضعف نهاد انتظامی در این مسئله مشهود می باشد؛ ضمن اینکه نهادهای قضایی نیز به صورت عمیق و قوی در این‌ مسئله ورود نکرده اند.

سیاح پور در مورد نظارت نهادها و همت همگانی تصریح کرد: محیط زیست به عنوان ضابط خاص و نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام باید بیشترین‌ کنشگری را در این حوزه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار