مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از اجرای طرح ملی پایش و مراقبت از آنفولانزای فوق حاد پرندگان از 11 مهرماه سال‌جاری در استان هم‌زمان با سراسر کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 05 October 2015
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از اجرای طرح ملی پایش و مراقبت از آنفولانزای فوق حاد پرندگان از 11 مهرماه سال‌جاری در استان هم‌زمان با سراسر کشور خبر داد.

نادر پرور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان، تصریح کرد: اجرای طرح ملی پایش و مراقبت از آنفولانزای فوق حاد پرندگان از 11 مهرماه سال‌جاری در استان کرمانشاه آغاز شده است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت دام در آغاز فصل مهاجرت پرندگان یک برنامه پایش و مراقبت از پرندگان به‌عمل می‌آید.

پرور خاطرنشان کرد: طی طرح مذکور از تمام بازارهای پرنده فروشی، باغ پرندگان، واحدهای طیور روستایی، بومی و صنعتی نمونه‌برداری انجام می شود و آزمایش‌هایی برای بررسی بیماری‌های فوق حاد پرندگان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح هرساله در این فصل هم‌زمان در سراسر کشور انجام می‌شود، گفت: طی این طرح حداقل یک‌هزار مورد نمونه‌برداری و به همین میزان نیز آزمایش انجام می شود.

*اجرای طرح سامان‌دهی ردیابی گوشت مرغ در کرمانشاه

این مسئول با اشاره به شعار امسال دامپزشکی با عنوان «سلامت غذا از مزرعه تا سفره»، اظهار کرد: در راستای تحقق این شعار طرح سامان‌دهی ردیابی گوشت مرغ از مزرعه تا سفره طی از ابتدای مهرماه در کرمانشاه اجرا شد.

دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: طی طرح مذکور جوجه‌ها از زمانی که وارد سالن پرورش می‌شود تا زمانی که به کشتارگاه اعزام می‌شود، زیر نظر دامپزشک خواهد بود و در انتها گواهی سلامت مرغ صادر می‌شود.

به گفته وی، بر اساس طرح سامان‌دهی ردیابی گوشت مرغ یک کد مخصوص روی بسته‌بندی تمام مرغ‌هایی که در کشتارگاه‌های صنعتی زیر نظر دامپزشک ذبح شده‌اند، درج می‌شود.

پرور ادامه داد: مصرف‌کننده می‌تواند با ارسال کد درج شده روی بسته‌بندی مرغ به شماره 30008903، به‌صورت اتوماتیک تمام اطلاعات از جمله تاریخ تولید و انقضا، کشتارگاه، محل تولیدو... مطلع شود.

* عدم مشاهده ویروس وی.اچ.اس در کرمانشاه

این مسئول در ادامه به ویروس وی اچ اس اشاره کرد و افزود: این ویروس از اواخر سال 92 وارد کشور شد و خسارات زیادی به آبزیان کشور وارد کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری وی اچ اس در استان نیز مشکلاتی ایجاد کرد، گفت: اداره‌کل دامپزشکی با همکاری استانداری، شیلات و سایر ارگان‌های مرتبط توانست این بیماری را کنترل کند و در حال حاضر هیچ مشکلی در این رابطه در سطح استان وجود ندارد.

وی با اشاره به نظارت کامل دامپزشکی بر جابه‌جایی بچه‌ ماهی‌ها، متذکر شد: نظارت کاملی بر آبزیان استان وجود دارد اما با توجه به شروع فصل سرما و احتمال شیوع ویروس مذکور در این فصل پرورش‌دهنگان ماهی باید نکات ایمنی را رعایت کنند و در صورت مشاهده هر گونه علائم غیرعادی بلافاصله به دامپزشکی گزارش دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند انتقادات، پیشنهادات و شکایات خود را به سامانه 1512 به‌صورت شبانه‌روزی اطلاع دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار