بنابراین با بررسی های صورت گرفته و بدور از هرگونه جانبداری و تعصب به چرایی تصمیمات اخذ شده برای جانمایی پارک پلی پروپیلن در نقطه جغرافیایی دور از محل پتروشیمی ایلام پرداخته و نتیجه بررسی ها به شرح ذیل اعلام می دارد
کد خبر: ۱۰۵۵۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۵ 11 July 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::استان ایلام مرکب از ایلات و طوایفی است که همچون بندهای استخوان ،کالبدی بنام ایلام را تشکیل داده است ،غیرت ،وحدت و برادری روح ساری در این کالبد است .

مردمانی که در دفاع از کیان و سرحدات کشور و صیانت از انقلاب هیچ‌کم فروشی نکردند و پس از سالها تحمل رنج و سختی اینک باید مزد آن را از حاکمیت بستانند

همین استان اینک سرشار از مزیت های اقتصادی است که چنانچه مدیرانش  دلسوزانه و‌بر مبنای واقعیت ،نظر کارشناسان و بدور از تعصب و جانبداری منطقه ای ،بر اساس ظرفیت ها و منابع هرشهذستان این مزیت ها و ثروت را باز توزیع عادلانه نمایند ،قطعا همه مناطق آن  به طور مساوی در مسیر رشد و توسعه قرار خواهند گرفت .

همه استان مالک منابع زیر زمینی و روزمینی آن است ،همه به یک اندازه طعم سختی ها را چشیده اند،همه طعم تلخ جنگ را هنوز با جسم و روحشان مزمزه می کنند ،همه شهید داده اند و به یک اندازه پای انقلاب و نظام نشسته اند.

اینک که سالها از جنگ و بازسازی می گذرد و مردم جای جای استان امیدوارانه جبران تلخی ها و کاستی های ناشی از دوران جنگ و سخنی را به انتظار نشسته اند نوبت مسیولین است که حق این مردم را به درستی و عادلانه ادا نمایند .

نمی خواهیم در پشت انکار و حاشا پنهان شویم ،و این موضوعی غیر قابل انکار است که اقدامات دولت ها برای توسعه استان ناعادلانه است .

ما می خواهیم ثروتی که متعلق به تمام مردم است عادلانه و بر پایه توان ،منابع و جمعیت بازتوزیع شود و این مطالبه جز در سایه عدالت و پرهیز از بخشی نگری و نگاه آلوده به قوم مداری قابل تحقق نیست .

اگر ما بعنوان نماینده افکار عمومی برای نیل به هدف توسعه عادلانه استان قلم فرسایی می کنیم ابتدا باید خود بری از نگاه جانبدارانه و قبیله سالارانه باشیم ،چرا که یکی از ابزارهای مهم توسعه همین رسانه و‌قلمی است که در دست ما قرار دارد .رطب خورده کی منع رطب کند ؟!

امروز بحث اهداف پارک پلی پروپیلن به بحث اول رسانه های استان مبدل شده و برخی قایل به این هستند بر مبنای مولفه نزدیکی صنعت پتروشیمی و واگذاری زمین قایل به احداث آن در جوار پتروشیمی هستند .

برخی نیز معتقدند که چون شهرستان محل پتروشیمی از حیث توسعه ای به نقطه قابل قبولی رسیده است و بدلیل استقرار چند صنعت بزرگ به کانون صنعت استان مبدل شده است ،پس باید به دیگر مناطق استان هم فرصت توسعه و رشد اقتصادی داده شود .

برهان هر دو گروه از مناظری به واقعیت نزدیک است ،یعنی بدلیل کم‌هزینه بودن استقرار پارک در مجاورت پتروشیمی و مهیا بودن زمین ،احداث پارک مقرون به منفعت و کم هزینه است .

اما در پشت مطالبه گروه دوم هم یک منطق غیر قابل انکار خوابیده است ،دیگر نقاط استان هم حق توسعه دارند و نمی شود تمامی ابزار توسعه استان را در یک نقطه جغرافیایی متمرکز کرد ،اگر قدری عادلانه و واقع بینانه به این خواسته متنکز شویم ،مطالبه بی راهی نیست .

همه شهرستان های استان به یک اندازه حق توسعه و رشد اقتصادی دارند ،منابع زیر زمینی به گروه و شخص خاصی تعلق ندارد بلکه بعنوان یک مزیت ملی باید در خدمت توسعه و تعالی همه مردم قرار گیرد .

اما واقعیتی که نمی شود بر آن چشم بست ضرورت نگاه واقع بینانه به توسعه متوازن استان است که به عنوان اصلی تحت عنوان آمایش منطقه ای در صنعت مورد توجه دولت جدید نیز قرار گرفته است .

باتوجه به بگو‌مگوهایی که این روزها بر سر جانمایی پارک در فضای رسانه ای و مجازی استان در گرفته است ،ضرورت دارد رسانه ها بعنوان نماینده افکار عمومی بدور از تهییج و با قلم فرسایی بر مبنای انصاف و تعقل به موضوع ورود کنند تا خدایی نخواسته اتحاد و برادری موجود در استان دچار خدشه نشده و از سویی بعنوان یک مانع در مسیر توسعه استان قرار نگیرد

نیک میدانید که نگارنده هیچ تعلقی به مکان جانمایی های مورد اختلاف یعنی شهرستان های چوار و مهران ندارد و ورود به این موضوع صرفا بر مبنای تکلیف مداری و در راستای کاستن از تنش های قومی به منظور تسهیل روند توسعه در استان صورت می گیرد

بنابراین با بررسی های صورت گرفته و بدور از هرگونه جانبداری و تعصب به چرایی تصمیمات اخذ شده برای جانمایی پارک پلی پروپیلن در نقطه جغرافیایی دور از محل پتروشیمی ایلام پرداخته و نتیجه بررسی ها به شرح ذیل اعلام می دارد:

۱-در سال های آغازین شروع فعالیت پتروشیمی ایلام به منظور احداث صنایع پایین دستی چندین هکتار زمین تصور مجریان طرح خریداری شده است.

۲-بدلیل قرار گرفتن این زمین در عرصه ملی و مشجر بودن آن ،منابع طبیعی به منظور صیانت از این عرصه ملی به موضوع ورود و سیر مراحل قضایی منجر به صدور رای ممنوعیت قطع درختان بلوط از سوی دیوان عدالت اداری می شود

۳-دو سال پیش با ورود مجری طرح احداث پارک پلی پروپیلن به استان ،تفاهمنامه سه جانبه ای بین مجری طرح ،استاندار وقت ایلام ،یکی از نمایندگان استان در مجلس برای احداث پارک منعقد می گردد ،اما به دلیل بروز اختلاف بر سر جانمایی این طرح مسکوت می شود

۴-با روی کار آمدن دولت جدید و ضرورت اجرای طرح ،استاندار فعلی با دیگر احداث پارک پلی پروپیلن را در دستور کار قرار می دهند اما به دلیل وجود اختلاف و همچنین موضوع منع قضایی و‌قانونی زمین خریداری شده در چوار سه ماه پیش تصمیم را به یک کارگروه واگذار می کند

۵-برای تصمیم گیری در خصوص جانمایی پارک،کارگروهی مرکب از نماینده سازمان بازرسی ،سپاه ،اداره اطلاعات ،دادگستری ،منابع طبیعی ،محیط زیست ،صمت و دو معاون عمرانی و اقتصادی استاندار تشکیل می شود

۶-کارگروه پس از دوماه مطالعه دقیق و‌کارشناسی دو محل پیشنهادی یعنی شهرستان های چوار و مهران برای جانمایی پارک ،بدلایل ذیل رای به اجرای طرح در منطقه عمومی صالح آباد می دهند ؛

الف -با توجه به رای صادره از دیوان عالی کشور امکان احداث پارک در زمین پیش بینی شده در مجاورت پتروشیمی ایلام وجود ندارد

ب-باتوجه به کمبود منابع آبی در منطقه چوار که همینک نیز پتروشیمی ایلام با تنش آبی روبروست ،امکان افزایش صنایع در این منطقه وجود ندارد .

ج -از حیث محیط زیستی با توجه به محصور بودن منطقه بوسیله کوههای بلند و وجود دو صنعت دارای آلاینده در این منطقه ،امکان تهویه هوا وجود نداشته و از نظر زیست محیطی می تواند عوارض جدی به مردم و زیست محیط تحمیل نماید

د-با توجه به ضرورت توسعه متوازن و آمایش منطقه ای دیگر مناطق استان نیز باید در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرند .

بنابراین باتوجه به مولفه های ذیل نظر کارگروه به احداث پارک در منطقه عمومی صالح آباد است ؛

الف-با توجه به وضعیت توپوگرافی زمین پیشنهادی ،از نظر منابع طبیعی و محیط زیست هیچگونه عوارضی متوجه محیط زیست انسانی وجانوری نمی باشد .

ب-محل پیشنهادی در نقطه ای مابین دو پتروشیمی ایلام و دهلران قرار داشته و امکان تامین خوراک صنایع پایین دستی از هر دو پتروشیمی فراهم است .

ج- نزدیکی منطقه پیشنهادی به مرز تجاری مهران ،نگاه صادرات محور محصولات تولیدی در پارک صنایع پایین دستی با هدف ارز آوری و توسعه اقتصاد استان و کشور .

د-دسترسی آسان به خط ترانزیتی استان به جنوب کشور

و-نبود معارض و تهیه زمین پیشنهادی بدون تحمیل هزینه به مجریان طرح و آسیب به منابع ملی
ر- تحقق اصل مهم توازن توسعه ای و پرهیز از تمرکز صنایع در یک نقطه جغرافیایی و همچنین نگاه آمایش منطقه ای صنعت در دولت .

و همچنین با وجود فراهم بودن منابع آب چدیگر زیر ساخت های مورد نیاز برای احداث پارک در این نقطه جغرافیایی در دراز مدت این صنایع را با مشکل روبرو نخواهد کرد .

با این وجود و تصمیمات اتخاذ شده از سوی کارگروه جانمایی پارک پلی پروپیلن ،انتظار کی رود همکاران رسانه ای بدور از ورود به تعصبات و ایجاد تهییج ،با نگاهی واقع بینانه به مقوله توسعه استان ،مدیران استان را در تحقق این هدف مهم یاری رسانند .

بدیهی است توسعه حق تمامی نقاط استان است و جملگی باید به این نکته مهم اهتمام داشته باشیم که توسعه چوار توسعه ایلام و توسعه ایلام یعنی توسعه سیروان چرداول و هلیلان و ایوان و توسعه این مناطق یعنی توسعه ملکشاهی و دیگر مناطق جنوبی استان

باید مراقبت کنیم که با نگاه متعصبانه منسوخ به توسعه و به اسارت گرفتن توسعه و‌پیشرقت استان ،آیندگان را مدیون خود نکنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار