کد خبر: ۱۰۵۰۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹ 13 June 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هماخوزستان
مورخ سه شنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱

با شیوع کرونا ویروس اهمیت سلامتی و پرداختن به بهداشت فردی و محیط بیش از هر زمان دیگری به چشم آمد، همه ماسک زده و دستکش به دست با فاصله از یکدیگر زندگی کردیم و تمرکز خود را روی جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ قرار دادیم.

در گیر و دار آمار فوتی‌ها و ابتلا به کرونا از سایر بیماری‌ها غافل شدیم. یکی از این بیماری‌ها که شایع و بلای جان انسان‌ها شده تب کریمه کنگو است.

هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آن‌ها است.

تب کریمه کنگو نوعی عفونت ویروسی کشنده محسوب می‌شود که از نیش کنه آلوده به انسان منتقل می‌شود. طبق اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت، بیماری تب کنگو به صورت انسان به انسان هم قابلیت انتقال دارد و راه انتقال آن، از طریق تماس با مایعات بدن فرد آلوده به این بیماری خواهد بود.

عفونت درانسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود. خطر انتقال در طی ذبح حیوان وجود دارد. پس از آلودگی یک نفر، ممکن است سایر افراد در تماس با او نیز آلوده شوند.

تب کریمه کنگو با علائم ویروسی مانند درد‌های عضلانی و سر درد بروز پیدا می‌کند، اما ویژگی خاص این بیماری تمایل آن به خون‌ریزی است، اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

تب کریمه کنگو از سال ۷۸ به صورت یک بیماری مشترک انسان و دام در خوزستان شناسایی شد، اسهال، افت پلاکت، خونریزی ارگان‌های حیاتی و نارسایی ریه از جمله دلایل مرگ در افراد مبتلا به ویروس تب کریمه کنگو است.

پرهیز از خرید گوشت دامی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شود، نگهداری گوشت به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد در یخچال، پرهیز از ذبح دام در منازل و معابر عمومی و استفاده از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس از سوی افرادی که با ذبح دام سرو کار دارند همچنین ضد عفونی کردن ابزار پس از ذبح و دفع بهداشتی خونابه از جمله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار