رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک گفت: مرمت و احیاء حمام حاج ربیع در روستای هزاوه آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۴۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸ 29 May 2022

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، محمدعلی آقازیارتی افزود: در بازدید روز گذشته با حضور فرماندار شهرستان اراک و روسای ادارات اوقاف و امور خیریه، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب شهرستان که از حمام تاریخی حاج ربیع در روستای هزاوه که انجام شد، مرمت این بنای تاریخی با همکاری دهیاری روستا در دستور کار قرار گرفت.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک با اشاره به اینکه مرمت کامل این بنای تاریخی به ۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد یادآورشد: در اولین مرحله از مرمت این بنای تاریخی سبک‌سازی و آواربرداری مجموعه بام حمام و مرمت طاق و تویزه‌های تخریب شده و در نهایت استحکام‌بخشی و کاهگل بام با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال انجام خواهد شد.
آقازیارتی گفت: انجام این مرمت با همکاری دهیاری روستا و نظارت و کارشناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار است و در مرحله بعدی با همکاری فرمانداری شهرستان مرمت این حمام تاریخی انجام خواهد شد.
او افزود: حمام حاج ربیع یا حمام محله پایین هزاوه در یکی از محل‌های چندگانه روستای هزاوه واقع شده است.
وی ادامه داد: این حمام در ارتباط با مرکز محله پایین، مسجد تاریخی، قنات و آبگیر در محل شکل گرفته و نقش اصلی خود را به لحاظ کارکردی در آن مجموعه ایفا کرده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک با تاکید بر اینکه پرونده این بنای تاریخی آماده و برای ثبت در فهرست آثار ملی به وزارتخانه ارسال شده است گفت: بنا مربوط به دوره قاجار و شامل سربینه، گرمخانه، میان‌در و خزینه است و اجزاء یک حمام تاریخی را داراست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار