مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۷۴۷ هزار و ۸۰۹ هکتار از مزارع گندم خوزستان در سال زراعی جاری ضد عوامل خسارتزای گیاهی( آفات و بیماری ها و علفهای هرز ) مبارزه شد.
کد خبر: ۱۰۴۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹ 10 May 2022

محسن حسنی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مبارزه با علف‌های هرز در ۵۲۸ هزار و ۴۲۰ هکتار از مزارع گندم استان انجام شد، افزود: از این سطح ۱۱۶هزار و ۶۴۰ هکتار مبارزه در اراضی دیم و ۴۱۱ هزار و ۷۸۰ هکتار در اراضی آبی انجام شد.
وی گفت: مبارزه علیه علف‌های هرز پهن برگ در ۱۹۹ هزار هکتار، کشیده برگ در ۱۵۰ هزار و ۶۶۹ هکتار و توام (دومنظوره) در ۱۷۸ هزار و ۷۵۱ هکتار از مزارع گندم استان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه مبارزه شیمیایی با بیماری‌ها در ۹۷ هزار هکتار از مزارع گندم خوزستان انجام شد، ادامه داد: از این میزان ۹۱ هزار هکتار برای پیشگیری از خسارت بیماری‌های مهم برگی و پنهان گندم صورت گرفت.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه مبارزه با آفات نیز در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، در ۱۲۲ هزار و ۵۹۷ هکتار از مزارع گندم استان انجام شد، افزود: سمپاشی با نظارت کامل همکاران حفظ نباتات که به صورت مداوم از مزارع پایش دارند و فقط در صورت نیاز و به منظور جلوگیری از خسارت اقتصادی به کشاورز صورت می‌گیرد.

حسنی همچنین از مبارزه با علف‌های هرز و بیماری‌ها و آفات در سایر محصولات پاییزه مهم چون کلزا خبر داد و گفت: در مجموع ۱۳۱ هزار و ۲۲۵ هکتار مبارزه با علف‌های هرز در خوزستان به صورت پیش رویش و پس رویش و یا ترکیبی در مزارع کلزا صورت گرفت و ۶ هزار هکتار مبارزه با بیماری سفیدک داخلی انجام شد.
وی ادامه داد: در خصوص مبارزه با آفات در مجموع ۱۵ هزار هکتار از مزارع کلزا علیه کک ، کرم برگخوار و شته مبارزه شد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سطح مبارزه با علف‌های هرز در مزارع جو استان را هفت هزار و ۳۸۷ هکتار بیان کرد و گفت : ۲۹۰ هکتار مبارزه با بیماری‌ها و یک هزار هکتار مبارزه با آفات در مزارع جو صورت گرفته است.

حسنی همچنین در خصوص اقدامات فصل داشت در محصول مهم پاییزه ای مانند  چغندر افزود: ۱۳ هزار و ۷۲۵  هکتار مبارزه با آفات و ۱۵ هزار هکتار مبارزه با بیماری‌ها در مزارع چغندر صورت گرفته است و مبارزه با علف‌های هرز به صورت تلفیقی(مبارزه با علف‌های هرز پهن برگ، کشیده برگ، وجین، کلتیواتور) در مجموع در ۱۲۰ هزار و ۱۷۲ هکتار صورت گرفته که از این سطح ۸۹ هزار هکتار مبارزه مکانیکی و بقیه به صورت شیمیایی بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اهمیت مبارزه با علف‌ها  هرز، آفات و بیماری‌ها گفت:انجام نشدن این اقدامات، خسارت زیادی به مزارع وارد می کند و سبب افت کمی و کیفی محصول می شود.
حسنی همچنین بر لزوم توجه کشاورزان به توصیه‌های فنی کارشناسان با هدف افزایش عملکرد محصول و نیز مصرف بهینه سموم کشاورزی تاکید کرد.

برچسب ها: گندم ، کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار