جلسه ستاد مدیریت بحران روز چهارشنبه با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم برگزار و طی آن نسبت به اثر واکسیناسیون عمومی در کاهش ۱۰برابری بستری‌های کرونایی در این استان تاکید شد.
کد خبر: ۱۰۳۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ 13 April 2022

به گزارش تابناک قم، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ابتدای این جلسه، با اشاره به سند راهبردی «عدالت و تعالی نظام سلامت» بیان کرد: این سند بر مبنای توزیع عادلانه سرانه ها در حوزه درمان و بهداشت بزودی ابلاغ خواهد شد.

مهدی مصری عدالت را هدف اصلی این سند راهبردی دانست و بیان داشت: طی سال های اخیر شکل و نحوه توزیع امکانات و تجهیزات به ناعدالتی و نابرابری در سرانه های درمانی به خصوص در مناطق محروم دامن زده است.

وی با اشاره به وضعیت کرونایی استان تصریح کرد: با افزایش پوشش واکسیناسیون در قم، هم اکنون وضعیت قم در رابطه با این بیماری شرایطی پایداری دارد.

مصری با تاکید بر اهمیت افزایش پوشش واکسیناسیون در بین نوجوانان ادامه داد:  رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح مدارس یکی از دغدغه های اصلی نظام سلامت استان در کنترل و مدیریت بیماری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: افزایش پوشش واکسیناسیون، گشت های مشترک و جلوگیری از عادی انگاری کرونا مهمترین مسائلی است که هم اکنون باید مورد توجه مسوولان استانی باشد.

مصری در ادامه با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون کامل مهاجرین افغانستانی وارد شده به قم، اظهار کرد: بدلیل شرایط اقتصادی و کم تحرکی گروه های آسیب پذیر شاهد شیوع برخی بیماری ها مانند سرخک و دیابت به خاطر ضعف سیستم ایمنی بدن و عدم تامین پروتئین و ویتامین های لازم هستیم.

کاهش ۸ برابری فوتی های کرونایی بعد از آغاز واکسیناسیون عمومی

رییس مرکز بهداشت قم نیز با بیان اینکه هم اکنون میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان قم ۴۰ درصد است، بیان داشت: هم اکنون نشانه ای از موج جدید کرونا در قم مشاهده نشده است.

سیامک محبی ادامه داد: علت بالا بودن تعداد فوتی های کرونایی در قم با وجود کاهش عمومی بستری در مراکز درمانی، مراجعه دیرهنگام به بیمارستان در کنار برخی بیماری های زمینه ای است.

وی با بیان اینکه شرایط کرونایی شهرستان جعفرآباد و بخش خلجستان قرمز است، تصریح کرد: تمایل عمومی مردم قم نسبت به تست کرونا کاهش یافته است.

محبی اظهار داشت: به دلیل پایین بودن آمار واکسیناسیون عمومی در قم، این استان یکی از نقاط هدف در بروز موج بعدی بیماری خواهد بود.

وی تصریح کرد: پس از آغاز واکسیناسیون عمومی، بستری شدگان ۱۰ برابر و تعداد فوتی های کرونایی نیز ۸ برابر کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به نقش واکسن در کاهش مرگ و میر بیماری کرونا، گفت: بیش از ۶۰ درصد فوتی هایی کرونایی قم هیچ واکسنی را تزریق نکرده اند.

مشکلات مدارس قم در ضدعفونی کلاس‌های درس

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز در ادامه بیان کرد: مدارس قم هم اکنون با ۲۸۰ هزار دانش آموز و ۱۷ هزار نفر کادر اجرایی بصورت حضوری مشغول فعالیت است.

علی رضا رحیمی با اشاره به روند واکسیناسیون دانش آموزان قم، ادامه داد: پوشش واکسن در دانش آموزان بالای ۱۲ سال مطلوب تر از افراد زیر ۱۲ سال است.

وی فرهنگ سازی برای افزایش پوشش واکسیناسیون را از رویکردهای مهم آموزش و پرورش قم دانست و گفت: به دلیل عدم تزریق اعتبارات، مدارس قم در مساله گندزدایی و خرید سایر لوازم بهداشتی دچار مشکل است.

 قم از بیست‌وهشتم اسفندماه سال گذشته در فهرست مناطق زرد و نسبتا پرخطر کرونایی کشور قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار