لزوم تشدید کنترل‌های بهداشتی برای ایام نیمه شعبان ، کودکان چهار درصد فوتی‌های کرونایی و پلمب ۱۱واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از اخبار کرونایی هفته گذشته قم بود.
کد خبر: ۱۰۳۲۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹ 05 March 2022

به گزارش تابناک قم، بستری ۲۲۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی، بازماندن ۱۶۰۰ دانش‌آموز قمی از تحصیل، کاهش بیماران کرونایی به معنای گذر از موج ششم نیست و ذخایر خونی قم در وضعیت شکننده دارد از دیگر اخبار کرونایی هفته گذشته این استان می‌باشد.

لزوم تشدید کنترل‌ بهداشتی در قم برای ایام نیمه شعبان 

استاندار قم با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ایام نیمه شعبان، گفت: در آخرین هفته سال شرایط متفاوتی را در استان داریم، ازاین‌رو باید نظارت‌ها و کنترل‌های بهداشتی را بیش‌ازپیش افزایش دهیم.

سید محمدتقی شاهچراغی هفته گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم، افزود: مبنای همه مصوبه‌ها و تصمیم‌گیری‌های استانی، رنگ‌بندی اعلام شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی ادامه داد: فارغ از موضوع رنگ‌بندی و اینکه رنگ کرونایی استان زرد یا قرمز باشد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک ضرورت محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: بخشی از کار در ایام پایانی سال مربوط به راهنمایی زائران و معرفی قم به آن‌ها می‌باشد، اما بخش عمده فعالیت ما توصیه‌های بهداشتی است، باید ظرف این ۲ هفته کنترل‌ها را تشدید کنیم، ولی مبنای تعطیلی‌ها دستورالعمل ستاد کروناست.

شاهچراغی با تاکید بر این‌که همه مجموعه‌های استان برای جشن‌های میلاد امام زمان (عج) هماهنگ باشند، بیان کرد: برای تامین ماسک مورد نیاز نیز باید در سطح ملی اطلاع‌رسانی شود، تا هرکس به جمکران مشرف می‌شود با خود ماسک به همراه داشته باشد.

بستری ۲۲۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۲۲۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری بوده و تحت معالجه و درمان قرار دارند.

مهدی مصری در گفت‌وگویی اظهار داشت: در شبانه‌روز منتهی به سیزدهم اسفندماه جاری، ۳۱ بیمار مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند که ۱۷  نفر از آن‌ها بستری شدند.

وی ترخیص ۷۵ نفر که طی روزهای گذشته بستری شده بودند به تشخیص پزشکان معالج برای انجام درمان در منزل را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آنان مثبت شده بودند هم جان خود را از دست دادند.

وی تعداد بیماران بدحال که تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند را ۵۱ نفر عنوان کرد و گفت: از ۳۴۰ آزمایش کرونای انجام شده، نتیجه ۸۹ مورد مثبت شد.

مصری بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح همگانی واکسیناسیون کرونا در قم، یک‌میلیون و ۷۷۰ هزار و ۲۶ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

پلمب ۱۱ واحد صنفی در قم 

 مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۱۱ واحد صنفی به علت رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در قم، پلمب شد.

نرگس جعفری هفته گذشته در گفت‌وگویی اظهار داشت: این واحدها شامل قلیان‌سرا، آرایشگاه، رستوران، مهدکودک، آبمیوه و بستنی فروشی، سوپر مارکت و استخر است که به علت بی‌توجهی به اجرای شیوه‌نامه‌های ابلاغی، پلمب و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: سه هزار و ۵۰۰ مورد بازدید از مراکز خدماتی، صنایع، اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی استان در یک هفته گذشته انجام شد که در نتیجه آن ۸۲۰ اخطاریه صادر و واحدهای صنفی متخلف به مرجع قضایی معرفی شدند.

جعفری گفت: بیشترین اخطار برای فروشگاه‌های پوشاک، گیم نت‌ها، رستوران، اغذیه فروشی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپر مارکت‌ها  صادر شده‌است.

وی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی درجامعه برای مهار بیماری تصریح کرد: استفاده از ماسک، همواره کاربردی‌ترین پروتکل بهداشتی در قطع زنجیره انتقال ویروس کروناست، تجربه موج‌های مختلف کرونا نشان داده که هر وقت ماسک‌ها را برداشته‌ایم، کرونا قدرتمندتر شده‌است.

وی تاکید کرد: زدن ماسک به همراه تزریق واکسن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی سه اصل مهم در جلوگیری از انتشار و گسترش بیماری هستند.

بازماندن ۱۶۰۰ دانش‌آموز قمی از تحصیل 

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: از آغاز شروع بیماری کرونا، بیش از یکهزار و ۶۰۰ دانش‌آموز در این استان به دلیل ممانعت خانواده‌ها از ورودشان به مدارس از تحصیل بازماندند که بیشتر این تعداد در دوره ابتدایی هستند.

علیرضا رحیمی در جلسه ستاد مدیریت بحران قم، افزود: آموزش‌وپرورش استان در ۹ شاخص از جمله فاصله‌گذاری، غربال‌گری، مراقبت از گروه‌های آسیب‌پذیر، بهداشت مواد غذایی، گندزدایی، تهویه هوای کلاس درس، سرویس‌های بهداشتی، دفن پسماندها و آب آشامیدنی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی برگزاری جلسه با مدیران مدارس استان را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از مباحثی که در این جلسه‌ها تاکید می‌شود، واکسیناسیون، رعایت مسائل بهداشتی و مراقبت‌هاست، که خوشبختانه در بحث تزریق واکسن دانش‌آموزی مطابق ارزیابی علوم پزشکی رشد داشتیم.

رحیمی همچنین با بیان اینکه کرونا برای دانش‌آموزانی که علاقه به حضور در کلاس درس ندارند، بهانه خوبی است، گفت: زیرساخت‌های بیشتر مدارس استان جوابگوی نیاز معلمان برای آموزش غیرحضوری نیست، به همین علت تقاضای رفع محدودیت‌ها را دارند.

اختصاص ۴ درصد فوتی‌های کرونا در قم به کودکان

معاون فنی مرکز بهداشت قم هفته گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران گفت: در یک تحلیل صورت گرفته از ۱۶۶ فوتی کرونایی در قم چهار درصد آن‌ها در گروه سنی کودک بودند.

محمدجواد باقریان افزود: ۱۳ درصد نیز افراد میانسال ۳۰ تا ۶۰ سال و ۸۳ درصد هم سالمندان می‌باشند.

وی اضافه کرد: از نظر جنسیتی نیز ۶۰ درصد فوتی‌های کرونایی قم را مردان تشکیل می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به این‌که ۷۵.۱ درصد افراد بالای ۱۲ سال قم دست کم یک دُز واکسن را دریافت کردند، گفت: به ۶۳.۶ درصد دُز دوم و به ۱۹.۸ درصد هم دُز سوم تزریق شده است.

باقریان با اشاره به این‌که نرخ تزریق واکسن به کودکان ۵ تا ۱۲ سال در کشور ۱۸.۹ درصد است، یادآور شد: این نرخ در قم ۶.۴ درصد است.

وی تصریح کرد: با توجه به آمار فوتی‌های کرونایی در میان افراد کهنسال، قصد داریم با کمک نیروهای بسیج با مراجعه به منازل همه افراد بالای ۶۰ سال برای تزریق واکسن اقدام کنیم.

 وی بیان داشت: نرخ استفاده از ماسک در اداره‌ها، بانک‌ها، مراکز خرید صنفی ۶۰ درصد، کارکنان و متصدیان شاغل واحدهای صنفی ۶۳ درصد و کارکنان و متصدیان شاغل واحدهای صنعتی و همچنین افراد شاغل در اداره‌ها ۷۷ درصد است.

معاون مرکز بهداشت قم اضافه کرد: نرخ استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی درون و برون‌شهری نیز ۶۲ درصد است.

کاهش بیماران کرونایی در قم به معنای گذر از موج ششم نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تغییر رنگ وضعیت کرونایی قم از قرمز به نارنجی و کاهش بیماران کرونایی در قم به معنای گذر از موج ششم نیست.

علی رضایی در این زمینه افزود: ممکن است موج ششم دو قله‌ای یا بیشتر باشد، یعنی افزایشی در موج ششم داشته باشیم.

وی با بیان این‌که یکی از تفاوت‌های موج ششم با موج قبلی این بود که کودکان بیشتر درگیر بیماری کرونا شدند، اضافه کرد: به لطف خداوند و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم، بستری‌ها و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان حضرت معصومه(س) کاهش چشمگیری یافته‌ است.

وی ابراز امیدواری کرد: این روند ادامه یابد و مردم دچار آسیب نشوند.

رضایی از مردم درخواست کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهند و واکسیناسیون را جدی بگیرند.

ذخایر خونی قم در وضعیت شکننده قرار دارد

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون قم گفت: ذخیره خونی استان در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد و در صورت کاهش اهداء کنندگان احتمال دارد قم وارد وضعیت بحرانی شود.

علی رضا کبیری هفته گذشته درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ؛ بدلیل نقش زیاد و مهم قم در شبکه خون رسانی کشور لازم است تا ذخایر خونی استان اطمینان بخش‌تر باشد.

وی اضافه کرد:  از ابتدای سالجاری تا پایان بهمن ماه ۳۴ هزار اهداء کننده فرآورده های خونی در قم بار اصلی تامین و رفع نیاز افراد نیازمند را تامین کرده‌اند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون قم ادامه داد: اگر روحیه و اخلاق انسان دوستانه و خداپسندانه این ۳۴ هزار اهداءکننده خون در قم وجود نداشت بدون شک بسیاری از بیماران نیازمند به فرآورده‌های خونی یا به کام مرگ می‌رفتند یا روند درمانی آنان با مشکلات اساسی همراه می‌شد.

وضعیت کرونایی قم که از روز هشتم بهمن‌ماه به رنگ قرمز درآمده بود، روز ششم اسفندماه نارنجی شد.

شهروندان برای طرح هرگونه پرسش درباره ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید-۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار