نقدی کوتاه بر شروع دولت رئیسی در استان
از همه این موارد که بگذریم ، پروژه های مهم و شاخص برای سنجش عیار حاجی زاده مربوط به حوزه های راه و سد است که برای کهگیلویه تقریبا دست وی خالی است البته برخی نقش وی را منفی خصوصا در حوزه سد سازی می دانند !
کد خبر: ۱۰۲۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷ 03 January 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، بررسی نقش معاونین استاندار کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت فعل و آینده استان یکی از نیازهای اساسی در حوزه آگاهی بخشی رسانه است و حتما لازم است که مسئولین بدانند اقدامات آن ها مورد نظارات در بخش های مختلف از جمله رسانه قرار دارد .
در بخش اول بررسی عملکرد و جایگاه معاونین استاندار ، تحلیلی کوتاه بر حوزه سیاسی معاونین استاندار منتشر شد (اینجا) و در این نوشته به حوزه معاونت عمرانی پرداخته می شود .
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن پتانسیل های فراوان از جمله آب و منابع طبیعی جز برخوردارترین های کشور و تشنه مدیریت برای توسعه و جدا شدن از محرومیت آزار دهنده فعلی است .
بی شک نقش معاون عمرانی در به فعلیت رساندن این پتانسیل ها و پیمودن راه توسعه تعیین کننده است نقشی که هم اکنون به دست کیامرث حاجی زاده است .
عملکرد حاجی زاده در دو حوزه قابل تحلیل است اول در حوزه اقدامات روتین یک معاون عمرانی که معمول است مانند تشکیل جلسات مرتبط و مدیریت آن ها ، دوم نظارت و اقدام در پروژه های عمرانی مانند جاده ها ، سدها ، مدیریت بحران و از این دست اقدامات است که بهترین شاخص برای رسیدن به نتیجه موفق یا ناموفق بودن آن میزان پیشرفت و مقایسه بین عملکرد حاجی زاده و معاون یا معاونین قبل از وی است ضمن اینکه نوع تعامل با نمایندگان مجلس هم بسیار مهم است .
حاجی زاده معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد را در حالی تحویل گرفت که عزیز فیلی به دلیل بازنشستگی از این سمت خداحافظی کرد ضمن اینکه برخی انتقادات از عملکرد حاجی زاده در خوزستان وی را چندان مدیری موفق نشان نمی داد ! در خوزستان هم انتصاب حاجی زاده با انتقادات زیادی همراه بود و وی را فردی بی تجربه و ناپخته معرفی می کردند .
در یکی از نشریات خوزستان در مورد ضعف حاجی زاده آمده است "حاجي زاده كه تا قبل از آنكه توسط مقتدايي به استانداري خوزستان انتقال موقت داده شود بجز در درمانگاهي در شهرستان باغملك و سپس در بيمارستان شفا اهواز بعنوان مدير داخلي، هيچگونه سابقه مديريتي ديگري در هيچ دستگاهي نداشت و براي اولين بار بود كه رودروي تعداد زيادي از خبرنگاران قرار مي گرفت، بجاي آنكه به بيان اقداماتش در راستاي كاستن از مشكلات و بحرانهاي استان بپردازد، با عنوان نمودن اينكه از ٣٢ بحران كشور، ٣١ بحران آن در استان خوزستان وجود دارد، باعث شد خوزستان را در اذهان عمومي، استاني نا امن و نامطمئن معرفي شود!"
گفته می شود حسین کلانتری استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد ، حاضر به پذیرش حاجی زاده به عنوان معاون عمرانی نبود اما تاکید و تحمیل مستقیم دفتر ریاست جمهوری ، کلانتری را به پذیرش حاجی زاده مجاب کرد و نهایتا یکی از مهمترین مناصب مرتبط با توسعه استان به یکی از بی تجربه ترین مدیران دولت روحانی سپرده شد!
از همه این موارد که بگذریم ، پروژه های مهم و شاخص برای سنجش عیار حاجی زاده مربوط به حوزه های راه و سد است که برای کهگیلویه و بویراحمد تقریبا دست وی خالی است البته برخی نقش وی را منفی خصوصا در حوزه سد سازی می دانند !
ظاهر ارتباطات حوزه سیاسی نشان می دهد که حاجی زاده تعاملات بسیار زیادی با نماینده کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی دارد و تلاش کرده است همواره نام وی را در پیگیری اقدامات بر زبان آورد و احتمالا پیگیری امور سد آبریز به وی سپرده شده است و یا احیانا هماهنگی ضمنی بین این دو وجود دارد در حالی که به نظر می رسد ، نماینده بویراحمد ، دنا و مارگون تلاش زیادی کرده است در پیگیری احداث سدهای حوزه انتخابیه ، به دلیل تعارض منافع حاجی زاده با حوزه انتخابیه چندان نقشی به وی ندهد و ساعت خود را بیشتر با حوزه تخصصی یعنی امور آب کوک کند و نتیجه آن هم مثبت بود چرا که علاوه بر بی اثر شدن انتقادات بر سد تنگ سرخ ، سد سقاوه هم مجوز گرفت .
البته برخی معتقدند که مسکوت ماندن سد آبریز نتیجه یک همکاری ضمنی بین نماینده کهگیلویه ، معاون عمرانی و حتی برخی مدیران شهرستانی است . شاهد و سند تحلیل این ادعا عمومی کردن واکنش ها به احداث سد آبریز در دو منطقه کهگیلویه و حوزه خوزستان است !
معتقدین به همنوایی حاجی زاده و نماینده کهگیلویه برای حذف سد آبریز بر این نکته اشاره دارند که چون انتقاد صریح از سد آبریز هزینه های سنگینی برای مخالفان درون استانی دارد لذا با بازی پلیس خوب و بد ، هواداران مجازی موحد پس از زدن جرقه عمومی کردن اظهارات مخالفان و موافقان توسط سید محمد موحد با توئیت چند ماه پیش ، حال نقش پلیس بد را برخی هواداران موحد در فضای مجازی ایفا می کنند و پلیس خوب هم نقشی است که سید محمد موحد بازی می کند ! حاجی زاده هم که حتما در روزها یا هفته های آینده به زادگاه خود یعنی استان خوزستان به عنوان تلاش کننده برای عدم احداث سد آبریز خواهد رفت ، باید با دستی پر برگردد و هیچ خبری در این روزهای پر تنش آبی بهتر از حذف سد آبریز برای منتقدان خوزستانی نیست!
به نظر برخی منتقدین ، عملکرد حاجی زاده و موحد در موضوع سد آبریز ، هماهنگی این دو کاملا نتیجه بخش بوده و مادامی که موحد و حاجی زاده در موضوع سد آبریز نقش آفرینی کنند ، این سد به جایی نمی رسد .
در این بین متاسفانه به نظر می رسد استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم قافیه را به نمایندگان باخته است و اصلا مشخص نیست که چه نقشی در استان دارد ! مثلا در موضوع سد آبریز به نه نماینده نظر مثبت دارد و به بله نماینده در سد تنگ سرخ هم نظر مثبت دارد ! در حالی که استاندار باید به این نکته کاملا توجه داشته باشد که سد برای استانی با این حجم از روان آب ها اگر بد باشد برای همه بد است و اگر خوب باشد برای همه خوب است !
استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید بیشتر بر معاونین خود نظارت داشته باشد و مطمئن باشد که آن ها با وی هماهنگ هستند نه پیش برنده سیاست های نمایندگان ! (اعتقاد بر این اسن برخی نمایندگان منافع شخصی را بر منافع استان ترجیح می دهند)
نظر نهایی این تحلیل بر این عقیده است که حاجی زاده به عنوان معاون عمرانی استاندار نمی تواند موافق احداث سد آبریز و هیچ سدی در استان باشد (مهار روان آب ها و احداث رسد یکی از مطالبات جدی مردمی در کهگیلویه و بویراحمد است ) چرا که منافع زادگاهش تامین نمی شود و اگر همچنان وی در استان باشد و با مخالفان درون استانی سدها ساعت خود را کوک کند ، بازهم باید ماند و سال های بعد حسرت امروز را خورد ! هر چند برخی معتقدند حاجی زاده سهم خود در به نتیجه نرسیدن یکی از مطالبات مردمی یعنی سد آبریز را ایفا کرده است و اکنون با خیالی راحت و رزومه ای قوی برای هم استانی های خود به زادگاهش بر می گردد!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار