زیست شناسان باکتری‌هایی را در چین پیدا کردند که نفت را می‌خورند و آن را به گاز طبیعی تبدیل می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۱۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹ 23 December 2021

به گزارش تابناک همدان، در یک میدان نفتی چین، زیست شناسان باکتری‌های منحصر به فردی را یافته اند که می‌تواند نفت سنگین را بلعیده و آن را به متان و سایر اجزای گاز طبیعی تبدیل کند.

مجله Nature نتایج مطالعه انجام شده از سوی این زیست شناسان را منتشر کرد.

این کشف منحصر به فرد از سوی رافائل لاسو پرز از موسسه میکروبیولوژی دریایی ماکس پلانک و همکارانش با مطالعه نمونه‌های نفت سنگین گرفته شده از میدان نفتی Shengli، یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی چین، انجام شد، میدانی که دانشمندان گونه‌ای از باکتری ناشناخته را کشف کردند.

این باکتری‌ها می‌تواند نفت را تجزیه کند و همزمان مشتقات تجزیه کننده آن را در دمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد بالای صفر به متان و سایر هیدروکربن‌های گازی تبدیل کند. دانشمندان این باکتری‌ها را Methanoliparia نامیده اند.

باکتری‌ها همچنین ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری دارند به عنوان مثال، آن‌ها ترجیح می‌دهند انرژی را از زنجیره‌های طولانی هیدروکربن‌های اشباع استخراج کنند که در پالایش نفت هیچ ارزشی ندارند. علاوه بر این، می‌توانند هیدروکربن‌های معطر و حلقوی را تجزیه کند، که برای سایر باکتری‌های روغن خوار غیر منطقی است.

تجزیه و تحلیل ژنوم Methanoliparia نشان داد که این توانایی غذایی برتر به این دلیل است که باکتری‌ها هیدروکربن‌ها را با استفاده از مجموعه‌ای از آنزیم‌های ناشناخته قبلی تجزیه می‌کنند.

لاسو پرز و همکارانش امیدوارند که آزمایش‌های دیگری به سازگاری باکتری‌ها برای تولید ایزوتوپ‌های زیستی گاز طبیعی و استخراج هیدروکربن‌های باقی‌مانده از میادین نفتی تخلیه شده کمک کنند. همچنین می‌توان از این باکتری‌های نفت خوار در رفع آلودگی‌های نفتی محیط‌زیست و استخراج نفت‌های باقی‌مانده در چاه نفت که با روش‌های معمولی قابل استخراج نیستند، استفاده کرد.

منبع: شفقنا، به نقل از آرتی عربی