با گذشت چند روز از درج اخبار مربوط به تخریب خانه‌های اطراف مسجد جامع عتیق در شیراز و واکنش‌ گروه‌های مختلف اجتماعی به این حادثه، مسئولان میراث فرهنگی همچنان ساکت هستند و برخی اعضای شورای شهر هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵ 27 September 2015
تخریب تعدادی از خانه‌های بخش شرقی خدای‌خانه، محدوده‌ای که در سده‌های گذشته برای تمرین مناسک حج، استفاده می‌شده است، دل بسیاری از دلسوزان و علاقه‌مندان میراث تاریخی در شیراز و کشور را به‌درد آورد.

اما ابراهیم حق‌شناس، شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز تاکید کرد: هیچ‌گونه استعلامی از شهرداری در تخریب‌های اطراف مسجد جامع عتیق گرفته نشده است. شهرداری در این مورد دخالتی نداشته و اگر اقدامی انجام شده، توسط سایر دستگاه‌های متولی انجام شده است.

وی تاکید کرد: شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی با اعتباری بالغ بر 700 میلیون تومان در حال مرمت شبستان‌های مسجد جامع عتیق است. در این عملیات سقف و ستون‌های این مسجد با مصالح سنتی و سبک معماری خاص خود مرمت می‌شود. مرمت مساجد جزو وظایف شهرداری نیست، اما به دلیل اهمیت مسجد جامع عتیق و توجه ویژه شورا و شهرداری به حفظ آثار تاریخی با ارزش، مرمت این مسجد در دستور کار قرار گرفته است.

اعضای شورای شهر شیراز که دوره تعطیلات تابستانی را طی می‌کنند، جواب قانع کننده‌ای نداشتند. اعضای مورد سئوال، هیچ‌یک از تخریب‌ها و اخبار منتشره اطلاعی نداشتند، یا لااقل اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. اظهار بی‌اطلاعی یک مسئول یا نماینده شورا در خصوص تخریبی نسبتا وسیع، خود جای سئوال دارد.

محمودرضا طالبان، نایب رئیس شورای شهر شیراز در این خصوص بیان کرد: امکان تخریب تمام نقاط تاریخی که در طرح توسعه 57 هکتاری حرم مطهر شاهچراغ(ع) تعریف شده، وجود ندارد. شورای شهر همواره از تخریب خانه‌های ثبتی و تاریخی به شدت انتقاد می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار