۸ تا ۱۴ آبان به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده، هفته‌ای جوان که شاید عمر آن به کمتر از ۱۰ سال برسد، اما با وجود عمر کوتاهی که دارد بسیار حیاتی است.
کد خبر: ۱۰۰۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ 01 November 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، پدافند غیرعامل واژه‌ای است که شاید برخی با مفاهیم آن آشنایی ندارند، اما عامیانه‌ترین ترجمه آن آمادگی در برابر خطرات احتمالی و کاهش آسیب ناشی از خطرات و بحران‌ها است.

برای شرایط حساسی که کشور ایران دارد و اینکه دشمنان تلاش می‌کنند از هر راهی به زیرساخت‌های حیاتی و شریانی ایران صدمه بزنند، پدافند غیرعامل از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

از همین رو نگاهی که گاهی متاسفانه به پدافند غیرعامل وجود دارد که از آن به عنوان یک واژه تزیینی یا غریبه و کم اهمیت یاد می‌شود باید کنار برود و اهمیت حیاتی آن برای همه بخش‌های مختلف از دستگاه‌های اجرایی گرفته تا کسانی که که به هر نحوی ساخت و ساز انجام می‌دهند، جا بیفتد.

کرمعلی زارعی مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمانشاه به مناسبت این هفته با حضور در دفتر ایسنا کرمانشاه، به بیان اهمیت و کارکرد‌های پدافند غیرعامل پرداخت.

وی ابتدا اشاره‌ای به تاریخچه پدافند غیرعامل داشت و گفت: سازمان پدافند غیرعامل سال ۱۳۸۲ بر اساس فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شد و از سال ۱۳۹۰ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، هفته پدافند غیرعامل در تقویم رسمی کشور درج شد.

به گفته زارعی، اداره کل پدافند غیرعامل استان‌ها نیز در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ به تدریج فعالیت خود را آغاز کردند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمانشاه معتقد است، با وجود اهمیتی که پدافند غیرعامل دارد هنوز در سطح بسیاری از وزارتخانه‌ها در حد یک کارشناسی است یا برخی چارت تشکیلات خاصی در زمینه پدافند غیرعامل ندارند.

زارعی تاکید کرد: این درحالی است که وجود چارت تشکیلاتی پدافند غیرعامل در تمامی وزارتخانه‌ها ضروری است و البته برخی وزارتخانه‌های مهم و حساس مانند وزارت نیرو، وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت نفت باید در اولویت باشند.

وی یکی از معضلات پدافند غیرعامل را تبدیل نشدن آن به قانون در کشور دانست که باعث می‌شود عمده فعالیت آن به صورت توصیه‌ای باشد و عنوان کرد: پدافند غیرعامل اعتبار مصوب ندارد و فقط در قانون بودجه مطرح شده که دستگاه‌ها می‌توانند دو درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های خود را به پدافند غیرعامل اختصاص دهند که تامین این اعتبار هم نیازمند پیگیری و همراهی خود دستگاه‌ها است.

موضوع دیگری که مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمانشاه به آن اشاره کرد عملکرد‌های پنجگانه و اصلی پدافند غیرعامل بود و گفت: افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابله با تهدیدات نظامی دشمن پنج کارکرد اصلی پدافند غیرعامل هستند که دستاورد آن‌ها جلوگیری از بروز خسارت یا کاهش حداقلی خسارات ناشی از آن است.

زارعی سپس به اقدامات خوبی که در کرمانشاه در زمینه پدافند غیرعامل انجام شده اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین این اقدامات تدوین طرح مطالعاتی پدافند غیرعامل شهر کرمانشاه است که این طرح پس از تایید نهایی، رونمایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: طرح مطالعاتی جامع استان هم بیش از ۵۰ درصد پیشرفت مطالعاتی دارد و توسط مجری طرح در حال تهیه وتدوین است.

زارعی افزود: این طرح‌ها در واقع شناسنامه‌ای برای ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و شناسایی تهدیدات و آسیب پذیری‌های پدافند غیرعامل استان است.

دبیر شورای پدافند غیر عامل استان کرمانشاه با بیان اینکه با تایید نهایی این طرح نقاط حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت و همچنین نقاط در معرض خطر پدافندی استان مشخص خواهد شد، یادآوری کرد: هم اکنون بر اساس ملاحظات امنیتی ۲۱۲ نقطه مهم، حساس، حیاتی و قابل حفاظت در کرمانشاه شناسایی شده است.

وی یکی از مهمترین بخش‌های پرخطر را واحد‌های شیمیایی اعلام کرد که ۸۸ مورد هستند و از این تعداد ۶۱ مورد فعال اس و افزود: از این تعداد ۳۵ واحد در خارج از شهر و ۵۳ واحد در داخل شهر قرار دارند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمانشاه با بیان اینکه طرح‌های مهمی که ساخت آن طی چند سال اخیر بوده و یا قرار است به تازگی آغاز شود باید ملاحظات پدافندی داشته باشند، افزود: برخی از طرح‌هایی که از سالیان قبل اجرا شده اند هم نیازمند اصلاحاتی در زمینه ملاحظات پدافند هستند.

وی تاکید کرد: اداره کل پدافند غیرعامل استان کرمانشاه، با شناسایی این طرح‌ها مدام برای رفع نواقص احتمالی به دستگاه‌های مربوطه هشدار می‌دهد.

زارعی سپس به بیان برنامه‌های امسال این اداره کل پرداخت و گفت: طرح ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری خطوط اصلی انتقال آب تصفیه خانه فاز ۲ به مخزن کوثر شهر کرمانشاه، طرح مصون سازی پست انتقال ۴۰۰ کیلوواتی شرق استان، طرح تامین انرژی پایدار زیر ساخت ایستگاه پمپاژ فاز ۱ و۲ شهید نظری، سیلو ذخیره گندم استراتژیک صد هزار تنی شرق استان، مخازن نگهداری سوخت منطقه کرمانشاه، کاهش آسیب پذیری فیبر نوری و در نهایت ذخایر پایدار فرآورده‌های خونی از جمله پروژه‌هایی هستند که از سوی پدافند غیرعامل استان به سازمان پدافند غیرعامل کشور پیشنهاد و مورد تایید قرار گرفته است.

زارعی گفت: اجرای این پروژه‌ها نیازمند همراهی و تامین اعتبار از سوی دستگاه‌ها با نظارت پدافند غیرعامل و همکاری سازمان مدیریت برنامه ریزی استان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار