سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه:
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از بازدید ارزیاب یونسکو از کاروانسرای تاریخی بیستون خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹ 20 October 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، جبار گوهری سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه بااشاره به بازدید ارزیاب یونسکو از کاروانسرای بیستون کرمانشاه، گفت: قرار است این کاروانسرا در قالب پرونده "کاروانسرا‌های ایرانی" به ثبت جهانی برسد.

او افزود: وزارت میراث فرهنگی از حدود چندسال پیش تلاش‌هایی را در این راستا انجام داده که زنجیره کاروانسرا‌های ایرانی را به ثبت جهانی برساند که از استان کرمانشاه نیز کاروانسرای بیستون در این لیست قرار دارد.

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه بیان داشت: باتوجه به اینکه در این پرونده حدود ۵۶ کاروانسرا از ۲۴ استان کشور قرار گرفته اند، ارزیاب یونسکو از حدود ۱۰ روز پیش به ایران سفر کرده تا بازدید و ارزیابی از این کاروانسرا‌ها داشته باشد.

او ادامه داد: در این راستا، شب گذشته (۲۷ مهر) ارزیاب یونسکو در ادامه برنامه بازدید خود از کاروانسرا‌های ایران، وارد کرمانشاه شد تا بازدیدی هم از کاروانسرای بیستون داشته باشد.

گوهری ادامه داد: ارزیاب یونسکو پس از بازدید شب گذشته خود در هتل کاروانسرای بیستون اقامت پیدا کرد و صبح امروز (چهارشنبه) نیز برنامه بازدید خود را ادامه داد.

او نظر ارزیاب یونسکو را در بازدید از کاروانسرای بیستون مثبت خواند و گفت: خوشبختانه با در نظر گرفتن شرایط کلی بنا و جایگاه آن، ارزیاب یونسکو نظر مثبتی داشت و تنها نسبت به برخی تاسیسات داخل بنا مانند روشنایی‌های آن ایراداتی گرفت که آن‌ها را رفع خواهیم کرد.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه یادآورشد: باتوجه به اهمیت و جایگاه محوطه تاریخی تاق بستان از ارزیاب یونسکو خواستیم تا بازدیدی هم از تاق بستان داشته باشد تا یک آمادگی ذهنی را نسبت به این مجموعه پیدا کند.

او با تاکید براینکه میراث فرهنگی استان بدنبال ثبت جهانی کردن محوطه تاریخی تاق بستان است، افزود در این برنامه می‌خواهیم یک معرفی از تاق بستان داشته باشیم تا در آینده مسیر هموارتری را برای ثبت جهانی شدن آن در پیش داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار