بهمن معتمدنیا
کد خبر: ۵۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳ 21 June 2015
ماه مبارک رمضان، طلوع میهمانی خدا در بهار زیبای قرآن، موسم عبادت های عاشقانه و نیایش های خالصانه در محضر بارگاه الهی، ماه همه ی زیبائی های معنوی و روحانی فرا رسید تا نسیم خوش نواز آن، روح و جان بند¬ه¬گان عاشق را متلاطم و انوار ربوبی حق را بر قلب های مشتاق، جاری سازد.

این ماه، در روايات اسلامى، ماه خدا و ميهمانى امت پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) خوانده شده است و خداوند متعال در این ماه از بندگان خود، نهايت كرامت و مهربانى را بعمل می¬آورد.
اين ماه، در ميان مسلمانان از احترام، اهميت و جايگاه ويژه اى برخوردار بوده و ماه سلوك روحى آنان است.

مؤمنان با مقدمه سازى و فراهم كردن زمينه هاى معنوى در ماه هاى رجب و شعبان هر سال به این ماه شريف و پربركت وارد می¬شوند.

با حلول اين ماه، با شور و اشتياق فراوان ، اطعام و افطارى دادن به نيازمندان، شب زنده دارى و عبادت کرده، با تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه دارى و... روح و جان خود را از سرچشمه¬ی فيض الهى سيراب مى كنند.

فضایل ماه رمضان بسیارند و ذكر تمام آنها آن از حوصله¬ی اين مقال خارج است . اما ذكر برخى از این فضایل خالى از لطف نيست.

ماه مبارك رمضان، به جهت نزول قرآن كريم در آن و ويژگى هاى منحصرى كه دارد، در ميان ماه هاى سال قمرى برترين است . لذا ذکر عنوان « برترين ماه سال » برای این ماه به جهت ویژگیهای برتری که دارد، کاملاً بجاست.

همچنین ، بنا بر تصریح قرآن « ماه رمضان، ماهى است كه قرآن براى هدايت انسان ها در آن نازل شده است» لذا از این جهت، یعنی «نزول كتاب آسمانى قرآن در اين ماه» شاخص می باشد.

توفيق روزه بعنوان یکی از اصلی ترین برنامه های اسلام براى تقويت و رشد بعد معنوى انسان، تقويت تقوا و پرهيزگارى و اخلاص، ممانعت از عذاب هاى دنيوى و اخروى، ایجاد و فراهم آوردن آرامش روان و جسم، پیشگیری از نفوذ و تأثیر وسوسه ها و دسیسه های شيطان و خنثی شدن آن، برقراری مساوات بين غنى و فقير، احياء فضایل اخلاقى و تقویت روحیه ی خوددارى و پرهیز از شهوات، کمک به انجام تكاليف شرعی و دینی ، بهره مندی از رحمت و برکات خداوندی به جهت وجود شب قدر در اين ماه و برخورداری از نعمات و مواهب الهی، تقدير مقدرات و سرنوشت انسان ها ، بهار قرآن و فضیلت های بی شمار تلاوت آیات قرآن، و بسیاری فضایل دیگر که در سایه سار این فرصت عالی الهی حاصل می¬شود.

البته تردیدی نیست که بهره مندی از برکات و ثواب هايى كه براى ماه مبارك رمضان و روزه دارى ذكر شده، از آن كسانى است كه حقيقت این ماه را درک نموده و به محتوای تکالیف و درون مایه های معنوی آن عمل کنند، در گفتار و كردار به آداب و رسوم آن پایبند باشند و به آن ها جامه ی عمل بپوشانند. تلاوت قرآن شان، توأم با تدبر و عمل باشد و به آيات الهی و احكام آن عمل نمایند.

از روزه دارانى نباشند که از روزه داری، فقط تحمل رنج گرسنگى و تشنگى اش را میدانند و از عمل به حقیقت روزه داری غافل مانده اند.

بنابراين، در این ماه مبارک، که فرصتی برای کسب فیض الهی و فضایل بسیار آن پیش آمده است، شایسته است که با اخلاص، توكل و توسل به اهل بيت (عليهم السلام) ، و عمل به دستورها و احكام قرآن كريم ، دورى از گناهان، انجام توبه و استغفار صادقانه و خالصانه، عبادت و شب زنده دارى، زمینه¬ی درک فضيلت های ارزشمند ماه مبارك رمضان، بویژه درک فضيلت شب قدر را فراهم ، و در راستاى رسيدن به كمال ، سعادت، جلب رضایت پروردگار، و سربلندی در دنیا و آخرت گام برداشت.

حسن ختام این گفتار، سخن زیبایی از حضرت امام سجاد(عليه السلام) است که در دعاى حلول ماه رمضان ، از درگاه خداوند تقاضا فرمود: به وسيله¬ی روزه¬ی اين ماه ياريمان ده تا اندام هاى خود را از معاصى تو نگه داريم و آن ها را به كارهايى گيريم كه خشنودى تو را فراهم آورد، تا با گوش هايمان سخنان بيهوده نشنويم و با چشمانمان به دين لهو و لعب نشتابيم و تا دستمانمان را به سوى حرام نگشاييم و با پاهايمان به سوى آن چه منع شده ره نسپاريم و تا شكمهايمان جز آن چه را تو حلال كرده اى در خود جاى ندهد و زبان هايمان جز به آن چه تو خبر داده اى و بيان فرموده اى گويا نشود.
منبع: تابناک
برچسب ها: رمضان ، روزه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار