گزارش تابناک از همسایگی با دود و زباله:
سایت زباله صفیره مدت طولانی‌‌ای نامش با آتش گره خورده و هر چند مدت یکبار دود آتش سوزی سایت هوای اهواز را آلوده می کنند. به اعتقاد برخی دلیل این آتش سوزی های مکرر حجم بالای گاز متان موجود از زباله سایت است و برخی دیگر می گویند که این آتش سوی ها عمدی است و توسط افراد ناشناس انجام می شود.
کد خبر: ۸۶۹۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰ 01 July 2020
 
 
تابناک خوزستان/زینب مرزوقی: در سال89 طبق طرح جامع مدیریت پسماند شهر اهواز سایت زباله اهواز از منطقه "برومی" به "صفیره" به دلیل پر شدن این منطقه از زباله و سنتی بودن دفن آن منتقل شد. 
 
صفیره که در25 کیلومتری شهر اهواز قرار دارد سایت مصوب محیط زیست به عنوان محل دفن زباله کلانشهر اهواز و شهرهای کوت عبدالله و شیبان معین شد.
در این سایت جدید زباله که قرار بود زباله‌ها به روش نیمه هوازی (فوکوئوکا) دفن بهداشتی شوند به این صورت که ابتدا در محلی به نام سلول دفن و سپس پندین لایه بر روی آن ها خاکریزی شود ولی به دلیل سوء مدیریت این کار به صورت اصولی و صحیح انجام نشد.
این تمام ماجرای صفیره نیست؛ سایت زباله صفیره مدت طولانی‌‌ای نامش با آتش گره خورده و هر چند مدت یکبار دود آتش سوزی سایت هوای اهواز را آلوده می کنند. به اعتقاد برخی دلیل این آتش سوزی های مکرر حجم بالای گاز متان موجود از زباله سایت است و برخی دیگر می گویند که این آتش سوی ها عمدی است و توسط افراد ناشناس انجام می شود.
طبق منابع محلی، شامگاه سه شنبه10 تیر 99 در ساعت 20 و 25 دقیقه این سایت برای دومین بار در 14 روز اخیر آتش می‌گیرد.
 
 
 
در این باره، رئیس شورای روستای صفیره به خبرنگار تابناک خوزستان می‌گوید: اگر بگوییم آتش سوزی عمدی نیست و سهل انگاری است اما واقعیت را چه کنیم؟ از سال91 ما این مشکل را داریم و مدام این اتفاق می افتد. هر بار که سایت زباله صفیره آتش می‌گیرد، معاونت پسماند شهرداری اهواز اعلام می کند که آتش سوزی توسط افراد ناشناس صورت گرفت. مگر آنجا حراست ندارد که افراد متفرقه و ناشناس به راحتی می توانند وارد سایت شوند؟
 
هیچ وعده ای محقق نشده است
 
نواصری ادامه می دهد: در تمام این سال ها چرا یکبار برای همیشه یک کار اصولی جهت جلوگیری از این همه آتش سوزی صورت نگرفته است؟ اگر بهانه‌شان اعتبار است می توانستند در تمام این مدت از طریق پیگیری از مقامات بالاتر استانی اعتبار دریافت کنند. روستای صفیره2 کیلومتری سایت زباله قرار دارد و 10 سال است که سلامتی مردم صفیره از طریق این سایت زباله در خطر است.
 
وی عنوان می کند: با وجود اینکه با سازمان پسماند معاونت شهرداری اهواز قول و قرارهایی داریم اما تا به امروز روستای صفیره هیچ خدماتی به روستا نداده‌اند و به هیچ قولی عمل نشده است. طبق یکی از صورت جلسه های شورای روستای صفیره با معاونت پسماند شهرداری، معاونت پسماند وعده داده است که هفته‌ای یکبار زباله مردم روستای صفیره جمع آوری می شود اما متاسفانه در دوره آقای قنواتی به این یک مورد هم عمل نشد. ما مطالبات دیگری مانند نگهبانی، جمع آوری زباله و.. داریم اما هیچ کدامشان محقق نشد.
 
علت آتش سوزی دوباره ی سایت را نمی دانیم
رئیس شورای روستای صفیره تصریح می کند: مشکلات تنفسی بسیاری برای پدران، مادران و فرزندان‌مان به دلیل نزدیکی سایت زباله به روستای صفیره به وجود آمده است. سلامتی و بهداشت تمام اهالی روستا و در حقیقت تمام بخش غیزانیه و حتی دام هایمان نیز در خطر است. این چیزی جز بی کفایتی مسئولان و عدم توجه آن ها به مردم نیست.
 
وی می‌افزاید: با وجود مکاتبات مکرر با مسئولان مربوطه اما تا به امروز هیچگونه کار اصولی برای سایت ندیدیم. هفته ی گذشته نیز سایت زباله آتش گرفت که با پیگیری فرماندار اهواز، 10 بولدزر از شرکت نفت برای خاموش کردن سایت آمد اما از شب گذشته مجددا سایت آتش گرفت. ما فقط از بیرون سایت خبر داریم و علت آتش سوزی دوباره ی سایت را نمی دانیم.
 
مسیولین برای چند روز فرزندان شان را به روستای صفیره بیاورند
 
نواصری ادامه می دهد: من از معاونت پسماند شهرداری اهواز و تمام مسئولینی که نسبت به سایت زباله صفیره بیخیال هستند می خواهم که برای چند روز فرزندان شان را به روستای صفیره بیاورند تا بهتر شرایط چند ساله‌ی فرزندان ما را در این آلودگی درک کنند. چرا برای این مردم احترام قائل نیستند و فقط وعده پوچ می دهند؟ مردم روستای صفیره چندین بار برای شنیدن صدای اعتراضشان قصد بستن جاده سایت زباله را داشتند تا مسئولان چاره ای بیاندیشند اما با وساطت ما از این کار جلوگیری شد.
 
وی عنوان می‌‌کنند: تمام ما ایرانی هستیم و این بیخیالی ها نسبت به وضعیت ما، ناروا است. مسئولی که پشت میز می نشیند چگونه برای حل مشکلات مردم، چندین امضا را الزامی می داند اما برای دزدی تنها یک امضا کافی است؟ وعده های پوچ مسئولان باعث شده است که آن ها از چشم مردم بیفتند و دیگر هیچ ارزشی نه برای مسئولان و نه شوراها قائل نیستند.
 
 
وقتی سازمان پسماند شهرداری کلانشهر اهواز جواب گو نیست!
با وجود تماس های مکرر خبرنگار تابناک با سازمان پسماند شهرداری کلانشهر اهواز اما هیچگونه پاسخی برای تبیین و تشریح چرایی آتش سوزی های مکرر سایت زباله صفیره و عدم وعده به مطالبات شورای روستای صفیره دریافت نشد.
 
دود ناشی از سوختن پسماند یا حاوی مقادیر بالایی از ریزگردها، دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن و متان است و عواقب تنفسی استشناق دود به گفته کارشناسان امر در مراحل اولیه به خوبی شناخته شده نیست اما بدون شک عواقب بلند مدت زندگی در مجاورت این دود و همسایگی با آن در دراز مدت اثرات سوء غیر قابل جبرانی دارد.
سوال اینجاست که چه کسی بالاخره پاسخ ریه های آلوده شده روستاهای اطراف سایت زباله صفیره و سلامتی به تاراج رفته‌ی آنان را خواهد داد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار