برخی جملات و عبارات کلیشه ای هستند که باعث تنش در روابط بین زوجین می شوند ، در واقع همسران تصور نمی کنند که اینها چقدر اذیت کننده و باعث ناراحتی می شوند اما اثر منفی زیادی دارند مثل «تو بی عرضه ای»، «به من چه»، «تو هیچ وقت اعصاب نداری» و ...
کد خبر: ۹۹۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷ 07 October 2021

 نحوه صحبت کردن صحیح با همسر یکی از مهارت هایی است که شاید خیلی ها تصور کنند چون ازدواج کرده اند، آن را بلد هستند در حالیکه چنین نیست و این یک مهارت ارتباطی است که هر کسی آن را ندارد بسیاری از اختلاف ها و طلاق های زن و شوهرها به خاطر همین تنش ها در صحبت کردن است. نوع سخن گفتن و لحن بیان در تحکیم و صمیمیت بین زوجین اثرگذار است.

علی (ع) می فرمایند که یکدیگر را با سخن گفتن ناراحت و زخمی نکنید. رسول خدا(ص) فرمود هر چه ایمان انسان کامل تر باشد ،به‏ همسرش بیشتر اظهار محبت می کند.

بنابراین نوع سخن گفتن در آرامش زندگی زناشویی اثرگذار است و این هنر گفت وگو را می بایست همسران بیاموزند.

چند نوع جمله مهم در زندگی وجود دارد که باعث ناراحتی و عدم اعتماد به نفس افراد می شود و تنش را زیاد کرده و صمیمت را کم می کند. این جملات را با هم مرور می کنیم و جایگزین آن را به مطرح می کنیم.

 

1- همیشه همینی ، بی عرضه ای!

کلمات بی عرضه بودن یا دست و پا چلفتی بودن را از دایره زندگی تان خارج کنید. به جای اینکه بگویید «تو همیشه همین هستی، بی عرضه ای» :

بگویید: مهم نیست، اتفاقه پیش میاد، حلش می کنیم...

2-این چه لباسیه پوشیدی

نظر شما به عنوان همسر درباره لباس پوشیدن همسرتان محترم است اما بهتر است اگر لباسی مناسب پوشیدن همسرتان نیست ، آن را با لحن خوبی بگویید، به جای اینکه بگویید: «این چه لباسیه پوشیدی...» یا «بلد نیستی یه لباس تنت کنی»!

بگویید: خوبه ولی فلان لباس قشنگ تر است یا بیشتر بهت میاد...

3-به من چه

این عبارت «به من چه» را هم از زندگی حذف کنید چرا که همه چیز به شما در یک زندگی مشترک مربوط است منتها درجه بندی دارد . بنابراین به جای «به من چه، نمی تونم!»

بگویید: تمام سعیم ر می کنم تا حلش کنم، نگران نباش...» یا اگر از دست شما برنمی آید بگویید: خیلی دوست داشتم تو این زمینه کمکت کنم ولی کاری از من بر نمیاد اگر چیزی به ذهنت میرسه بگو تا حلش کنیم».

 

4-هرطور باشی ، دوستت دارم!

برخی زن و شوهرها هستند با چاق یا لاغر شدن همسرشان یا تغییری در او سریع واکنش نشان می دهند و نسبت به علایقشان طور دیگری صحبت می کنند. به جای اینکه بگویید: «هر چی باشی، دوستت دارم!»

بگویید: تا زمانی که دوست داشتنت را می فهمم، عاشقتم. اینطور همسرتان می فهمد که دوست داشتن شما ربطی به تغییری ندارد.

5-تو که همیشه عصبانی هستی! یا تو هیچ وقت اعصاب نداری!

این عبارت ها باعث تنش در روابط می شود چرا که وقتی طرف مقابلتان عصبانی است بهتر است اینطور نگویید که تو همیشه عصبانی هستی. به جای اینکه بگویید: تو که هیچ وقت اعصاب نداری...!

بگویید: وقتی آروم تری، خیلی جذاب تر می شی...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار