رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: کل موارد ابتلا به کرونا در خوزستان در هفته منتهی به ۲۶ شهریور نسبت به هفته پیش از آن، ۳۲ درصد، افراد بستری ۳۳ درصد و فوتی‌ها نیز ۲۳ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۹۴۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴ 18 September 2021

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کل موارد ابتلا به کرونا در خوزستان در هفته منتهی به ۲۶ شهریور نسبت به هفته پیش از آن، ۳۲ درصد، افراد بستری ۳۳ درصد و فوتی‌ها نیز ۲۳ درصد کاهش یافته است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان در نشست استانی ستاد مدیریت کرونا در اهواز بیان کرد: در حالی که هفته پیش از آن موارد بیماری ۳۵ درصد، بستری ۲۴ درصد و مرگ و میر هشت درصد کاهش داشت.

وی افزود: بر اساس آخرین رنگ بندی چهار شهرستان شوشتر، ماهشهر، شوش و هندیجان در وضعیت قرمز و بقیه در وضعیت زرد و نارنجی کرونایی قرار دارند.

کاهش روند مراجعه بیماران سرپایی و بستری در خوزستان

ابول نژادیان ادامه داد: روند مراجعه بیماران سرپایی و بستری تقریبا در تمام استان کاهشی است و مراجعه کنندگان به بیمارستان که در اوج پیک کرونا به ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده بود به چهار هزار و ۱۶۵ نفر در روز گذشته رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: روند بستری در اوج پیک بیماری کرونا به سه هزار نفر رسیده بود که دیروز به یک هزار و ۶۴۵ نفر رسید. از این تعداد ۴۶۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و بقیه در بخش‌های عادی هستند.

وی در خصوص نحوه ابتلای بیماران در هفته گذشته در خوزستان بیان کرد: ۳۲ درصد موارد ابتلا در تماس با افراد خانواده، ۲۲ درصد تماس با سایر بستگان و شرکت در میهمانی و دید و بازدید، ۱۱ درصد در محل کار و ۱۵ درصد تردد مکرر بین شهری گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ۸۱ درصد بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان بیماری زمینه‌ای ندارند ادامه داد: همچنین ۱۶ درصد ابتلا در روستا و ۸۴ درصد در شهر ثبت شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز اضافه کرد: آمار مبتلایان به کرونا در اهواز نسبت به هفته قبل ۲۸ درصد، کارون ۳۹، شادگان ۴۷ و خرمشهر ۴۳ درصد کاهشی بوده و چهار شهرستان قرمز خوزستان نیز از نظر موارد بیماری روند کاهشی دارند.

وی در خصوص بروز مرگ و میر در چهار موج کرونا توضیح داد: در موج نخست بیشترین فوت در دزفول با ۷۱ و آبادان ۶۱ در ۱۰۰ هزار نفر، موج دوم بهبهان و آبادان ۳۸ و مسجد سلیمان ۳۶ در ۱۰۰ هزار نفر، موج سوم دزفول ۸۷ و کارون ۷۹ در ۱۰۰ هزار نفر، موج چهارم آبادان ۷۷ و خرمشهر ۷۵ در ۱۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

تزریق ۲ میلیون و ۳۲۶ هزار دز واکسن در خوزستان

ابول نژادیان در خصوص میزان پوشش واکسناسیون گفت: ۲ میلیون و ۳۲۶ هزار دز واکسن در خوزستان تزریق شده و با الهام گیری از دوران دفاع مقدس که همه برای دفاع از ایران اسلامی پای کار بود برای نهضت واکسیناسیون نیز گروه‌های جهادی، دانشگاه، بسیج و هلال احمر پای کار آمدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: درموج چهارم به دلیل تزریق واکسن، تعداد فوتی‌های ۶۰ سال به بالا در خوزستان از موج سوم کمتر شده اما در گروه ۳۰ تا ۴۴ ساله، میزان مرگ و میر در موج چهارم بیشتر از سوم گزارش شده است بنابراین باید تا پیش از شکل‌گیری موج بعدی سرعت انجام واکسیناسیون بیشتر شود.

وی ادامه داد: سه پایگاه تجمیعی واکسیناسیون جدید در هفته گذشته در خوزستان راه‌اندازی شده و هم اکنون ۶۳ مرکز در استان فعال هستند.

برای شهرهای با پوشش پایین تدبیری اندیشیده شود

ابول نژادیان گفت: در بهبهان ۶۸.۵ درصد، شرق اهواز ۶۲.۸، غرب اهواز ۵۶ و اندیمشک ۵۴ درصد جمعیت واکسن نوبت اول را دریافت کرده‌اند اما در شادگان ۱۵ درصد دز نخست و ۶.۷ دو دز را دریافت کرده‌اند؛ حمیدیه، کارون، دشت آزادگان، اندیکا، لالی، هویزه و شوش کمترین پوشش واکسن را داشته‌اند که لازم است برای ایمن شدن جامعه، واکسیناسیون به صورت متوازن صورت گیرد و باید برای شهرهای با پوشش پایین تدبیری اندیشیده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: باید بزرگان و افراد با نفوذ این شهرها را دعوت کنیم تا با ترغیب مردم به زدن واکسن، مشکل واکسیناسیون برطرف شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ۴۶ درصد جمعیت خوزستان یک دز و ۲۵.۲ درصد ۲ دز را دریافت کرده‌اند و از آنجا که امکان شکل گیری پیک بعدی از نیمه آبان وجود دارد برای پوشش بهتر باید به محلات برویم چون بیشترین مشکل برای پوشش واکسیناسیون مشارکت نکردن مردم و باورهای غلط است.

وی بیان کرد: سرعت واکسیناسیون در هفته گذشته در باغملک، دهدز، هفتگل و اندیمشک بالا رفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: در دهدز هفته گذشته به طور متوسط روزانه ۱.۷ درصد و در شرق اهواز ۱.۳ درصد جمعیت هدف واکسینه شده‌اند؛اگر در شرق اهواز با همین سرعت پیش برویم ۲۹ روز دیگر ۱۰۰ درصد مردم واکسینه می‌شوند.

وی گفت: در شادگان روزانه یک دهم درصد جمعیت واکسن دریافت می‌کنند که اگر با همین وضعیت ادامه یابد ۸۲۴ روز تا پوشش کامل واکسن زمان می‌برد. ماهشهر با پوشش روزانه ۱.۳ درصد جمعیت ۴۳ روزه و دزفول با ۱.۲ درصد ۴۵ روزه به هدف می‌رسد.

ابول نژادیان اضافه کرد: هفته گذشته ۴۸۹ نفر از طریق بنادر وارد خوزستان شدند که با انجام تست پی.سی.آر، تست ۲ نفر مثبت گزارش و ۲ فروند کشتی نیز ایزوله شد.

راه‌اندازی اتوبوس آمبولانس‌های سیار واکسیناسیون در محله‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به لزوم راه‌اندازی تیم‌های سیار تزریق واکسیناسیون بیان کرد: اتوبوس آمبولانس‌هاای سیار برای محلات اختصاص داده شده و با به کارگیری ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی، گروه‌های جهادی، فولاد خوزستان و شهرداری و استقرار در محلات دسترسی مردم برای تزریق واکسن آسان‌تر می‌شود.

وی گفت: برای افراد ناتوان با بیماری زمینه‌ای با همکاری بهزیستی خانه به خانه واکسیناسیون انجام می شود.

ابول نژادیان ادامه داد: هم اکنون ۲۵ درصد جمعیت روستایی خوزستان یک دز و ۱۳ درصد ۲ دز را دریافت کرده‌اند که شادگان کمترین پوشش را داشته که واکسیناسیون خانه به خانه مناطق روستایی ضروری است.

وی به اقدامات در خصوص راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: انجام واکسیناسیون کارکنان و خادمان مواکب اربعین، هماهنگی برای انجام PCR و خادمان مواکب اربعین از جمله این اقدامات است و از جمله موارد فوری شامل آموزش، بررسی سوابق واکسن، درخواست تست منفی ۷۲ ساعت پیش از خروج زایران، مراقبت سندرمیک و نمونه‌گیری از موارد مشکوک در زمان ورود است.

راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی کرونا به روش الایزا

وی ادامه داد: نخستین آزمایشگاه بهداشتی تشخیصی کرونا به روش الایزا در اهواز راه‌اندازی شده که تست فوری ۲ ساعته است؛ این روش ارزان با ۴۵۰ هزار ریال انجام می‌شود و دقت تشخیصی آن ۸۷ درصد PCR است.

ابول نژادیان بیان کرد: این روش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز استانداردسازی شده و یک ماه گذشته نتایج به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد و قرار است نخستین استان به کارگیرنده این روش باشیم.

پیشنهاد ملزم شدن کارمندان ادارات به دریافت واکسن

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست پیشنهاد داد: ادارات برای تشویق مردم به واکسیناسیون، پارچه نوشته‌هایی را جلو ساختمان خود نصب کنند.

وی درخواست کرد: کارمندان ادارات ملزم به دریافت واکسن شوند و ابزارهای تنبیهی برای آنها اختصاص یابد چون نیروی انتظامی به افراد واکسینه نشده اجازه ورود نمی‌دهد.

ابول نژادیان اضافه کرد: نیروی راهور به رانندگان تاکسی و پایانه‌ها، بدون کارت واکسن اجازه تردد در سطح شهر را ندهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار