مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:۲ گونه (واریته) جدید نیشکری در ایستگاه شماره یک موسسه تحقیقات آموزش و توسعه نیشکر وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی پس از طی مراحل قرنطینه کشت شد.
کد خبر: ۹۹۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹ 13 September 2021

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:۲ گونه (واریته) جدید نیشکری در ایستگاه شماره یک موسسه تحقیقات آموزش و توسعه نیشکر وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی پس از طی مراحل قرنطینه کشت شد.

عبدعلی ناصری افزود:این ۲ گونه نیشکر که “چابهار” و “قصرقند” نام دارند در فروردین ماه امسال در منطقه سیستان شناسایی و به موسسه تحقیقات توسعه نیشکر به منظور طی کردن مراحل کشت تجاری، منتقل شده بود.
به گفته وی سازگاری با کم آبی و مقاومت در برابر شوری ۲ویژگی گونه‌های جدید است که با شرایط آب و هوایی خوزستان نیز سازگاری دارد.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به روند کشت گونه قصرقند و چابهار در موسسه تحقیقات و ویژگی‌های دیگر آن اشاره کرد و گفت: گونه‌های جدید نیشکری نسبت به سایر ارقام، آب کمتری برای رشد نیاز دارند و این مزیت می‌تواند مزارع نیشکر را در برابر تنش های کم آبی و خشکسالی مقاوم کند.
تاکنون پنج رقم تجاری گیاه نیشکر از سوی موسسه تحقیقات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به کشت و صنعت ها معرفی شده و حدود ۱۵ رقم دیگر نیز در دست بررسی و تحقیق است.
وارد کردن هر گونه جدید نیشکر، بین پنج تا ۱۵ هزار دلار هزینه دارد و کشت این ۲ گونه نیشکر در موسسه تحقیقات، موجب صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی در شرکت های نیشکری خواهد شد.
در همین زمینه نیز مدیرعامل موسسه تحقیقات نیشکر تاکید کرده است که نگاه ویژه‌ای نسبت به ارقام نیشکر و اهمیت جایگزینی آنها با واریته‌های جدید وجود دارد و در این راستا گام‌های مهمی برای افزایش عملکرد و کمک به کشاورزی پایدار برداشته شده است.
موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر بزرگترین موسسه پژوهشی و علمی در حوزه نیشکر است که با هدف ارایه خدمات علمی و فنی به همه کشت و صنعت های نیشکری فعالیت دارد.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان درسطح ۸۴هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع شد و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.
واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی، حکیم فارابی ، امام خمینی(ره) ، دهخدا ، امیرکبیر ، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی به تنهایی حدود ۴۰درصد شکر کشور را تولید می‌کنند.
واحدهای نیشکری هفت تپه و کارون از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان هستند.
نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵میلیون تن در داخل تولید می‌شود و حدود ۷۰۰هزار تن شکر خام از خارج وارد می‌شود که بخش مهمی از شکر خام (زرد) وارداتی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به شکر سفید تبدیل می‌شود.
براساس برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ ، حدود ۷۰درصد تولید شکر مورد نیاز کشور در خوزستان از تولید ۲ محصول راهبردی نیشکر و چغندرقند تامین خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار