رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه هیچ فرد، گروه و جناحی در انتخاب شهردار اهواز دخالت نداشت، گفت: فقط اعضای شورا به این انتخاب رضایت و رای دادند.
کد خبر: ۹۹۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶ 03 September 2021

سیاوش محمودی در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع انتخاب شهردار جدید و اولویت کاری شهرداری افزود: برای انتخاب شهردار اهواز گزینه های زیادی (۳۰ گزینه) از افراد بومی و غیربومی با تاکید بر تخصص، توان مدیریتی و سوابق و رشته تحصیلی مرتبط مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت همه اعضای شورای شهر به یک گزینه دارای برنامه رسیدند.
وی با بیان اینکه در دهه های اخیر شهردار بومی برای اهواز انتخاب شده بود ولی بازهم مردم از عملکرد شهردار ناراضی بودند، افزود: این نخستین شهردار غیربومی بود که شورا پس از بررسی‌ها و تحقیقات زیاد به آن رای داد.
رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه شورا در فرصت قانونی شهردار را انتخاب کرد، افزود: اگر شهردار در فرصت قانونی انتخاب نمی‌شد با مشکلات قانونی از جمله احتمال انحلال شورا رو به رو می‌شدیم.
محمودی در پاسخ به برخی سوال‌های خبرنگاران که چرا با وجود نیروهای توانمند بومی در مجموعه استان و شهرداری اهواز، به گزینه غیربومی رضایت و رای دادید، گفت: اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که انتخاب شهردارغیربومی با نگاه نو می‌تواند بهتر مشکلات و چالش‌های شهر را برطرف وگره گشایی کند و درمدت یک ماه می‌تواند از همه مشکلات شهر اطلاعات خوبی به دست آورد و برای آن برنامه ریزی کند.
وی افزود: شورا طبق قانون برعملکرد شهردار نظارت خواهد داشت و او نیز پاسخگو خواهد بود ولی در عزل و نصب مدیران شهرداری دخالتی نخواهد کرد.
محمودی اظهارداشت: باید به شهردار جدید زمان کافی داد تا برنامه‌های خود را اجرایی کند؛ بی‌ثباتی در مدیریت شهری اهواز آسیب‌های زیادی به شهر وارد کرده ولی در این دوره تلاش خواهیم کرد با تعامل و هم افزایی، مدیریت باثباتی در شهرداری اهواز در مدت چهار سال شکل گیرد البته اصحاب رسانه نیز با برای موفقیت کاری شهردار جدید باید کمک و همراهی کنند.

معضل تورم نیروی انسانی در شهرداری اهواز
رییس شورای اسلامی اهواز گفت: حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر در مجموعه شهرداری اهواز کار می کنند و بخش مهمی از منابع درآمدی شهر ۱.۲میلیون نفری اهواز صرف پرداخت حقوق می‌شود.

وی افزود: در شهری مثل اصفهان با بیش از ۲ میلیون نفر حدود ۶ هزار نفر در شهرداری مشغول کار هستند درحالی در اهواز با جمعیت کمتر، بیشترین نیرو در شهرداری به کار گرفته شده است.
محمودی گفت: سال گذشته بودجه شهرداری ۲۵هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که ۱۶هزار میلیارد ریال درآمد آن محقق شد و از این میزان ۱۳هزار میلیارد ریال آن صرف پرداخت حقوق کارکنان شهرداری شد و منابع ناچیزی برای کارهای عمرانی شهر باقی ماند.
وی افزود: باید تعادلی در منابع درآمدی و هزینه کرد شهرداری شکل گیرد که یکی از برنامه‌های شهردار جدید ایجاد تعادل در دخل و خرج این مجموعه خدماتی است.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز گفت: نیروی انسانی در شهرداری اهواز پیچیده است ولی برای یک بار هم که شده باید مشکل نیروی انسانی شهرداری حل شود و فکر می کنیم شهردار جدید اهواز می تواند گام های خوبی برای حل و فصل این مساله بردارد.

پایداری منابع درآمدی
محمودی با بیان اینکه بخش مهمی از منابع درآمدی شهرداری از بخش ساختمان سازی تامین شده که در جریان همه گیری کرونا و رکود در ساختمان سازی، منابع درآمدی شهرداری کاهش یافته است، بیان کرد: یکی از برنامه های شهردار جدید به شورا تامین منابع مالی و اعتبارات از محل‌های پایدار و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ تاکنون تحقق بودجه شهرداری بین ۴۸تا ۵۳ درصد بوده است افزود: یکی از دلایل تحقق نیافتن بودجه، جذب نکردن سرمایه گذاران بخش خصوصی، پرداخت نشدن عوارض آلایندگی و نیروی انسانی متورم در شهرداری اهواز است که امیدواریم با همراهی دولت انقلابی وجهادی بتوانیم مشکلات شهری اهواز را یکی پس از دیگری حل کنیم.
محمودی نداشتن سامانه جمع آوری آبهای سطحی اهواز که در زمان بارندگی مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد می کند را از چالش‌های مهم شهر اهواز عنوان کرد و گفت: ایجاد سامانه جمع آوری آب‌های سطحی از وظایف شهرداری بوده که تاکنون کار چندانی برای آن نشده است.
چرایی انتخاب نشدن شهردار بومی اهواز، ضرورت پاسخگو بودن شهردار و شورا به مردم، حفظ منابع عمومی در شهرداری، بی ثباتی در مدیریت شهری، نارضایتی مردم از مجموعه شهرداری، نظارت دقیق و جدی بر عملکرد شهردار، ضرورت استفاده حداکثری از نیروهای توانمند بومی در مدیریت شهری از مهمترین سوال ها و دغدغه های خبرنگاران بود.
رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز، انتخاب سیاسی شهردار اهواز را رد کرد و گفت: انتخاب شهردار اهوازبه هیچ وجه سیاسی نبوده بلکه براساس شاخص های مورد نظر اعضای شورا، این انتخاب صورت گرفته است.
احراز از استیضاح شهردار، دادن کارت زرد به شهرداری به جای برکناری، نظارت عالیه بر عملکرد مجموعه شهرداری ازدیگر دغدغه های مطرح شده در این نشست بود.
رضا امینی شهردار جدید اهواز اصالتا" اصفهانی بوده دارای مدرک دکترای جامعه شناسی فرهنگی است، وی مسئولیت شهرداری منطقه هشت اصفهان و مدیریت روابط عمومی این شهرداری را در کارنامه خود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار