رئیس شورای شهر شیراز گفت:،او فعالیت در شهرداری را بسیار دشوار توصیف کرد و افزود: شهردار شیراز در این میانه وظیفه بسیار دشواری را بر دوش دارد؛ زیرا در فضایی خدمت می‌کند که زیر سایه نگاه‌های فرهنگی و سیاسی باید به همه، از شهروندان تا نمایندگان مجلس پاسخگو باشد.
کد خبر: ۹۸۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵ 27 July 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا:سید عبدالرزاق موسوی شامگاه دوشنبه ۴ مرداد در آیین رونمایی از پروژه‌های شیراز هوشمند بیان کرد: در اداره کشور وزارتخانه‌ها تلاش می‌کنند سهم خود را از بودجه بگیرند و به همین دلیل هم هیچ‌کس هرگز کاملاً راضی نیست؛ زیرا نیازها و اقدامات بسیار است و همه آن‌ها باید تامین بودجه شوند؛ در شهرداری و نیز در کمیسیون‌های شورا هم چنین وضعیتی برقرار است و هر معاونت یا کمیسیونی در پی جذب بیشتر منابع برای به ثمر رساندن طرح‌های خود است.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره اطلاع‌رسانی و پاسخگویی شورای اسلامی شهر شیراز،او فعالیت در شهرداری را بسیار دشوار توصیف کرد و افزود: شهردار شیراز در این میانه وظیفه بسیار دشواری را بر دوش دارد؛ زیرا در فضایی خدمت می‌کند که زیر سایه نگاه‌های فرهنگی و سیاسی باید به همه، از شهروندان تا نمایندگان مجلس پاسخگو باشد.

رئیس شورای شهر شیراز اظهارنظرهای متفاوت درباره سنگفرش خیابان ارم را از جمله موارد مورد مناقشه دانست و گفت: در این میانه برخی این طرح را تشویق کردند و ستودند و برخی نیز آن را نامناسب دانستند و پرسش‌هایی را در این باره مطرح کردند؛ از همین رو است که کار کردن در این وضعیت بسیار سخت است.

موسوی با بیان اینکه بروز مشکلات و بحران‌هایی همچون سیل یا همه‌گیری کرونا وضعیت را برای مدیریت شهری بسیار پیچیده کرد، اظهار کرد: به دلیل وجود چنین شرایطی است که فردی که آینده مسؤولیت شهرداری شیراز را می‌پذیرد باید بسیار استثنایی باشد.

او ضمن قدردانی از مدیران شهرداری شیراز در دوره پنجم، عنوان کرد: با آنکه سختگیری بسیاری در زمینه‌های متعدد نشان داده‌ام، از گرفتاری‌ها و دشواری‌های کار شهردار شیراز مطلع بوده‌ام و از جمله رویدادهایی که هرگز فراموش نخواهم کرد سیل فروردین‌ماه ۱۳۹۸ است که گزارش‌های بسیاری نیز درباره آن تهیه و ارائه شد.

رئیس شورای شهر شیراز ادامه داد: گاه شاهد آن هستیم که در دو موضوع مشابه، دو گونه برخورد انجام می‌شود و این موضوع مبتلا به جامعه و کشور در حوزه‌های مختلف است و به همین دلیل کار کردن در چنین وضعیتی برای مدیران آسان نیست.
موسوی خطاب به منتخبان شورای ششم گفت: باید اذعان کرد که شرایط نسبت به دوره‌های پیشین بسیار تغییر کرده و به همین دلیل لاجرم باید از هرکس که در این دوران در شهرداری خدمت می‌کند قدردانی کرد و من به نمایندگی از مردم شیراز از مدیران سپاسگزارم و امیدوارم در شورا و شهرداری ششم نیز شاهد روند مطلوب خدمت‌رسانی به مردم باشیم.

کمیسیون هوشمندسازی گام نخست را در هوشمندسازی شهر شیراز و ساماندهی آشفتگی‌ها برداشت

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز نیز اقدامات این کمیسیون را در یک‌سال‌ونیم گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: آنچه تاکنون صورت پذیرفته گام نخست در این زمینه است و شورای پنجم درواقع شرایط گسسته و آشفته قبل را سامان داد و به نظم اولیه رساند و قطعا این مسیر نیازمند توسعه و تکمیل است.

لیلا دودمان افزود: هوشمندسازی در بسیاری حوزه‌ها راهکاری موثر در افزایش بهره‌وری و کارایی، کاهش هزینه‌ها و نیز کاهش فساد است؛ با این وجود همچنان نگاه مشخص و مدونی در این حوزه وجود ندارد و برخی مدیران آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

او با اشاره به اینکه قریب به یک سال‌ونیم از زمان تشکیل این کمیسیون می‌گذرد، گفت: در این مدت سعی شد با تلاش وافر دغدغه هوشمندسازی شهر در برخی مدیران شهرداری ایجاد شود و آن‌ها را از روش‌های سنتی گذشته به استفاده از زیرساخت‌های نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات، مکانیزاسیون، حذف کاغذ و مراجعه حضوری، افزایش شفافیت، کاهش فساد، قانون‌مند شدن فرایندها به جای سلیقه‌های شخصی و نهایتا هوشمندسازی شهر سوق دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: تاکنون طرح‌های ایجاد و بهبود سامانه شفافیت، سامانه رای‌گیری و مصوبات شورا، سامانه PMIS، سامانه مدیریت جامع بار، فاز اول و دوم شهروندس‍پاری، سامانه کارت منزلت شهروندی، سامانه توزیع و توزین مصالح و سامانه ستاد خبری گزارش تخلفات شهرداری راه‌اندازی شده است که جهشی بزرگ در حوزه هوشمندسازی محسوب می‌شود.

دودمان همچنین از دو طرح حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و مدیریت و انتشار داده نیز با عنوان پروژه‌های کلیدی کمیسیون هوشمندسازی یاد کرد که به تصویب شورای پنجم رسید.

او افزون بر این از امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه راه‌اندازی مرکز نوآوری و نوآوری‌های شهری هوشمند نیز یاد کرد.

به گفته رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز، مطالعات جامع سیستم هوشمند حمل‌ونقل یا ITS از دیگر اقدامات زیربنایی در حوزه هوشمندسازی است که با پیگیری‌های کمیسیون و پس از چندین سال به سرانجام رسید و به‌زودی قابل بهره‌برداری خواهد بود.

دودمان خاطرنشان کرد: این مطالعات نقشه راه هوشمندسازی را در حوزه حمل‌ونقل تبیین می‌کند و عملا برنامه‌ریزی در این حوزه را مدون خواهد ساخت؛ علاوه بر این در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک نیز چندین طرح بزرگ دیگر در حال انجام است.

او با بیان اینکه طرح‌های یادشده تأثیر به‌سزایی در حوزه حمل‌ونقل خواهند داشت، بیان کرد: مشخص کردن محدوده الیزه و محدوده قرمز، ایجاد طرح تردد مکانی و زمانی که عملا زیرساختی برای اجرای سایر طرح‌های ترافیکی مهم نیز محسوب می‌شود، تابلوهای پیام متغیر خبری یا VMS با رویکر جدید برای اطلاع‌رسانی لحظه‌ای از وضعیت ترافیک شبکه معابر، سامانه ناظر تقاطع برای کنترل تخلفات در تقاطعات چراغدار و نیز رعایت حقوق عابر پیاده در تقاطعات عرضی چراغدار، سامانه‌های کنترلی نظارت بر ایستگاه بار و اتوبوس به‌منظور عدم اشغال توسط خودروهای شخصی، توسعه سامانه‌های ثبت تخلف سرعت با هدف ارتقای سیستم حمل‌ونقل، توسعه هوشمندسازی تقاطعات چراغدار که منجر به کاهش اتلاف وقت شهروندان در تقاطعات و زمان‌بندی بهینه آن‌ها می‌شود نیز از دیگر اقدامات شورای اسلامی شهر شیراز در راستای تبدیل شیراز به شهری هوشمند به‌شمار می‌رود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین با بیان اینکه مراسم امشب می‌توانست پربارتر و شهر شیراز هوشمندتر باشد اگر همکاری‌ها بیشتر و بهتر می‌بود؛ عنوان کرد: متأسفانه پروژه‌هایی همچون کیف پول شهروندی و بلیت افزا، رصدخانه شهری، دیتا سنتر بزرگ شهرداری و سیستم مدیریت ناوگان اتوبوس و تاکسیرانی و هوشمندسازی سازمان میادین علی‌رغم پیگیری‌های کمیسیون هوشمندسازی به دلیل عدم مشارکت و کارشکنی‌های برخی مدیران ارشد شهرداری مغفول ماند که موجب هدررفت منابع و عقب‌ماندگی از برنامه‌های اولویت‌دار کمیسیون شد و امید است شورای ششم اجرای پروژهای یاد شده را با جدیت دنبال کند و بتواند گام بلندتری در این زمینه بردارد.

گفتنی است، در این آیین از سامانه‌هایی همچون کتابخانه شهروندی با قابلیت‌های عضویت، رزرو کتاب، جست‌وجوی کتاب، نشریات و اعلانات، پایگاه تعاملی شیراز هوشمند شامل اطلاع‌رسانی درباره توسعه زیست‌بوم نوآوری، مدل‌های مشارکت و نوآوری، پروژه‌های هوشمندسازی شیراز، اسناد بالادستی شیراز هوشمند، آگاه‌سازی عمومی و پژوهش، نرم‌افزار سِوُ: سامانه هوشمند تفکیک از مبدا پسماند و نیز نقشه هوشمند شهرداری شیراز دارای قابلیت‌های مسیریابی همگانی با در نظر گرفتن خطوط مترو، امکان گزارش اشکال احتمالی معابر توسط شهروندان، ثبت مکان تجاری در نسخه وب و ناوبری صوتی در نسخه اندروید رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار