کد خبر: ۹۸۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴ 27 July 2021
معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه چالش‌های بسیار بزرگی پیش روی کشور ایران و نسل‌های بعدی مردم این سرزمین قرار دارد، گفت: نیم قرن گذشته بنابراین اگر به آن‌ها کم توجهی شود، تمدن این سرزمین چندین هزار ساله در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری با تبریک ولادت امام هادی (علیه السلام) در آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های سازمان حفاظت محیط زیست، خطاب به رییس جمهور گفت: با حمایت‌های جدی جنابعالی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از اول سال ۱۳۹۷ دیگر هیچ پروژه‌ی ملی بدون ارزیابی زیست محیطی در کشور آغاز نشده، هیچ مجوزی برای توسعه صنایع آب بر مثل فولاد و پتروشیمی از اول سال ۱۳۹۸ در درون سرزمین صادر نشده و تمام صنایع آب بر به سواحل جنوبی و شمالی هدایت شده تا از آب دریا استفاده کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با تاکید بر چالش‌های بسیار بزرگی که ایران و نسل‌های بعدی مردم این سرزمین را تهدید می‌کند، گفت: اصلی‌ترین مساله حفظ منابع تجدید پذیر کشور برای جوانان امروز و نسل‌های آتی است که باید سیاست‌های متضاد امروز توسعه تبدیل به تعامل شود.

وی با اشاره به این سیاست‌ها گفت: شاهد استفاده بیش از حد و توان اکولوژیک و پایدار کشور از منابع آبی هستیم که با حذف حقابه¬های محیط زیستی و برخلاف استاندارد‌های تعیین شده بین المللی در حال حاضر به جای حداکثر ۴۰ درصد استفاده از آب‌های تجدید پذیر حدود ۱۰۰ درصدآن استحصال و استفاده شده است؛ با ساخت هر سدی تالابی را خشکاندیم و رود خانه‌ای را از بین بردیم. لازم به یادآوریست که مقدار آب‌های تجدید پذیر نیز در ۴۰ سال گذشته از ۱۳۲ میلیارد مترمکعب در سال به کمتر از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

معاون رییس جمهور همچنین با اشاره به تضاد بهره برداری بی رویه و بیش از ظرفیت از منابع آب‌های زیرزمینی، گفت: تزریق به منابع سالیانه کمتر از ۲۵ میلیارد متر مکعب و برداشت از منابع زیرزمینی بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب در سال است؛ تضاد بهره برداری بی رویه و بیش از ظرفیت از منابع آب‌های زیرزمینی با حفظ کیفیت خاک‌ها که سالیانه صد‌ها میلیون تن نمک از زیر زمین به روی زمین انتقال یافته و ضمن کاهش حاصل خیزی خاک‌ها باعث طغیان غبار‌های نمک شده است.

فرسایش خاک ۳۴ برابر بیش از تولید است

کلانتری ادامه داد: تضاد بین استفاده بیش از توان اکولوژیک پوشش گیاهی برای تولیدات پروتئینی و حفاظت از پوشش گیاهی و خاک‌های زنده و مواد ژنتیکی در کشور، نیز یکی از چالش هاست؛ متاسفانه سالیانه بیش از ۲.۱ کیلوگرم در مترمربع خاک حاصل خیز را از دست می‌دهیم در حالی که سالیانه تنها حدود ۳۵ گرم خاک در مترمربع به طور متوسط در طبیعت ایران به وجود می‌آید. به این معنا که حدود ۳۴ برابر فرسایش خاک در کشور بیشتر از توان تولید آن هست و این در حالیست که عمق متوسط خاک‌های زنده کشور فقط ۲۲ سانتیمتر می‌باشد.

معاون رییس جمهور با اشاره به موضوع عدم توجه کافی به کاهش شدت انرژی در کشور که درخواست چندین باره مقام معظم رهبری و رییس جمهوری بوده، به عقب ماندگی تکنولوژیکی در کشور و اسراف در مصرف انرژی تاکید کرد و افزود: عقب افتادگی تاریخی در استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر مانند آفتاب و باد در کشوری که متوسط سالیانه بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد، یکی دیگر از چالش‌های بزرگ است، البته عمده دلیل این عقب ماندگی تحریم‌های ظالمانه آمریکا بوده است.

تخریب منابع آب و خاک و پوشش گیاهی و تنوع ژنتیکی کشور به دلیل قانون گذاری‌ها و تصمیم سازی‌های ناپایدار و غلط

کلانتری با تاکید بر لزوم حفظ پایدار منابع آب و خاک و پوشش گیاهی و تنوع ژنتیکی کشور که حقوق نسل‌های آتی و نوجوانان امروز است، گفت: عمده دلیل تخریب منابع آب و خاک و پوشش گیاهی و تنوع ژنتیکی کشور ناشی از قانون گذاری‌ها و تصمیم سازی‌های ناپایدار و غلط در کشور بوده است. امیدواریم با دستورات اخیر مقام معظم رهبری به اینگونه سیاست گذاری قانونی و ناپایدار سریعا پایان داده شود.

معاون رییس جمهور همچنین به رونمایی از سامانه جامع اطلاعات محیط زیستی کشور در راستای تحقق دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: این سامانه شامل اطلاعات پایش تمامی صنایع بزرگ کشور و همچنین ۱۳۷ هزار واحد تولیدی و خدماتی و اطلاعات جابه جایی بیش از ۳۰ میلیون تن پسماند در کشور در سال و پایش تمامی رودخانه‌ها و تالاب‌ها و دریا‌های کشور و همچنین اطلاعات تمامی مجوز‌های زیست محیطی صادر شده است و طی دو سال گذشته با همکاری دانشگاه‌ها و بخش خصوصی تهیه و تدوین شده است.

وی همچنین به تدابیر و کار‌های بزرگی که در دولت تدبیر و امید در طول هشت سال گذشته با استراتژی توسعه پایدار در کشور در حوزه محیط زیست انجام شده، اشاره کرد که شامل موارد ذیل است:

- توسعه کشت جنگل‌ها و نهالکاری به میزان ۳۴۷ هزار هکتار و بیابان زدایی به میزان ۳۵/۱ میلیون هکتار

- افزایش ۱/۲ میلیون هکتاری مناطق حفاظت شده و تحت پوشش و حمایت قرار دادن از دو گونه جانوری در معرض تهدید و انقراض به ۲۱ گونه جانوری

- تعیین حقابه‌های ۳۵ تالاب بزرگ کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو و تصویب مقدماتی ۳۷ تالاب دیگر

- تعیین و شناسایی کامل مناطق گرد و غبار خیز در داخل سرزمین به میزان ۳۳ میلیون هکتار و مهار بخشی از آن‌ها در حاشیه شهر‌های پر جمعیت بخصوص در خوزستان با بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری از منابع صندوق توسعه در چهار سال گذشته

- احیای دریاچه ارومیه با بیش از ۹۸% پیشرفت عملیات اجرایی در ۷ سال گذشته که ان شاءالله تا پایان سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیکی خود خواهد رسید. لازم به یادآوریست به قیمت جاری تا به حال بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه سرمایه گذاری شده است.

- تولید روزانه بیش از ۱۴۰ میلون لیتر سوخت فسیلی استاندارد یورو ۴ و ۵ اعم از بنزین و گازوئیل که در شروع دولت تدبیر و امید صفر لیتر بوده و باید جدا از تلاش¬های وزارت نفت قدردانی شود.

- ارتقای استاندارد موتور‌های ساخت داخل به یورو ۵ از اول سال ۱۳۹۹ و ان شاءالله به یورو ۶ از اول سال ۱۴۰۱

- کاهش ذرات معلق تولیدی از اگزوز خودرو‌های ساخت داخل از ۱/۱ گرم در سال ۱۳۹۲ به ۵/۰ گرم در سال گذشته در هر کیلومتر

- مهار بخش عمده‌ای از فلر‌های نفتی که یکی از عوامل اصلی آلایندگی هوا بودند.

- به روز رسانی و تعیین استاندار‌های الایندگی برای اکثریت فعالیت‌های انسانی شامل هوا، آب، خاک، سواحل و پایش آن

- اجرایی شدن تدریس دو واحد درسی اجباری شناخت محیط زیست برای تمامی دانشجویان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

- افزایش سمن‌های محیط زیستی از ۴۲۳ تشکل به ۱۰۱۲ تشکل.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار