مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت:: یکی از بیماری‌های غیرواگیر نگران کننده که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است، استئوپروز است، بسیاری از افرادی که نیاز به دریافت خدمات درمانی استئوپروز دارند، این خدمات را دریافت نمی‌کنند و این موضوع باعث شده که از هر دو زن و از هر چهار مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر دچار استئوپروز باشد، همچنین کیفیت زندگی در این افراد به شدت کاهش یافته و هزینه‌های بسیار گزافی را به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.
کد خبر: ۹۸۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴ 20 July 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، در نشست کمیته بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، باتقدیر از حمایت‌های رییس دانشگاه از برنامه‌های کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر، گفت: این حمایت‌ها در سایه تلاش، همکاری و تعامل بخش‌های مختلف دانشگاه، باعث پیشتازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اجرای برنامه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در کشور شده است.
دکتر افشین استوار تاکید کرد: بی شک این اقدامات و کار گروهی موجود، می‌تواند الگویی مناسب برای کشور باشد و مردم استان فارس و کشور از نتایج این اقدامات ارزنده بهره مند می‌شوند.
او ادامه داد: یکی از بیماری‌های غیرواگیر نگران کننده که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است، استئوپروز است، بسیاری از افرادی که نیاز به دریافت خدمات درمانی استئوپروز دارند، این خدمات را دریافت نمی‌کنند و این موضوع باعث شده که از هر دو زن و از هر چهار مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر دچار استئوپروز باشد، همچنین کیفیت زندگی در این افراد به شدت کاهش یافته و هزینه‌های بسیار گزافی را به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از شکستگی‌های استئوپروتیک در بین افرادی اتفاق می‌افتد که سابقه یک بار شکستگی ناشی از پوکی استخوان داشته اند.
دکتر استوار راهکار برون رفت از این موضوع را استقرار نظام پیشگیری از شکستگی‌های ثانویه ناشی از پوکی استخوان در قالب کلینیک‌های خدمات یکپارچه پیشگیری از شکستگی (Fracture Liaison Services) دانست که در دنیا با نام اختصاری FLS شناخته می‌شود.
او با بیان اینکه این برنامه به منظور شناسایی و درمان بیمارانی که به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی‌های اولیه شده اند، طراحی شده و در بسیاری از کشور‌های دنیا در حال اجراست گفت: هدف از طراحی و استقرار این نظام، شناسایی موارد و اطمینان از ارزیابی عوامل خطر شکستگی و در صورت لزوم درمان مناسب پوکی استخوان در بیماران دچار شکستگی اولیه ناشی از آن است.
در ادامه این نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را در اولویت برنامه‌های دانشگاه عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری در این بخش، اثربخشی بسیار بالایی در ارتقای سطح سلامت مردم دارد.
دکتر مهرزاد لطفی وجود شبکه‌های بهداشت و درمان را ظرفیتی بسیار مناسب دانست و بر راه اندازی کلینیک خدمات یکپارچه شکستگی (FLS) توسط کارگروه تخصصی استئوپروز دانشگاه تاکید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار