رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گتوند گفت: فاضلاب شهرهای گتوند، ترکالکی، جنت مکان و سماله در ۱۰ نقطه وارد رودخانه کارون می‌شود.
کد خبر: ۹۶۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ 07 May 2021

عبدالحسین کریمی افزود: فاضلاب خام شهر گتوند در سه نقطه به صورت مستقیم، شهر ترکالکی در ۲ نقطه محیط پذیرنده زهکش کشاورزی، شهر سماله در۲ نقطه محیط پذیرنده زهکش کشاورزی و شهر جنت مکان در سه نقطه اصلی به رودخانه کارون ریخته می‌شود.

وی با اشاره به پیگیری اداره حفاظت محیط زیست در این باره گفت: اداره محیط زیست در مکاتبات شهرستانی و استانی خواستار تسریع در ساماندهی فاضلاب‌ شهری و روستایی شده و به صورت مستمر در کارگروه استانی حفاظت کیفی رودخانه کارون مطرح شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ‌گتوند افزود: افزایش بار آلودگی میکروبی و خطرات بهداشتی و زیست محیطی، افزایش EC آب رودخانه و افزایش فلزات سنگین در رودخانه کارون، تاثیر بر زیست بوم رودخانه و آبزیان و میکرواورگانیزم های رودخانه از جمله معضلات زیست محیطی است که در رودخانه کارون در مقطع شهرستان گتوند ایجاد شده است.

کریمی، هدر رفت حجم بالایی از آب قابل استحصال از فاضلاب شهری که در این شرایط خشکسالی مستمر، می تواند کاربردهای ویژه‌ای داشته باشد را از دیگر مشکلات ریخته شدن فاضلاب به رودخانه‌کارون در گتوند برشمرد.

وی ادامه داد:مطالعات شبکه فاضلاب گتوند انجام شده اما تاکنون از سوی شرکت آب و فاضلاب خوزستان در اولویت اجرا قرار نگرفته است.

کریمی افزود: تاکنون شکایتی از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گتوند ضد دستگاه‌های مربوطه صورت نگرفته است.

وی گفت: رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان گتوند وعده داده تا از طریق فاینانس داخلی و با فروش اوراق قرضه از طریق بخش خصوصی نسبت به انجام شبکه جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهر گتوند اقدام کند.

به گزارش ایرنا، شهرستان گتوند با پنج شهر و ۴۵ روستا و جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفر با گذشت بیش از ۱۵ سال از شهرستان شدن همچنان فاقد سیستم دفع فاضلاب شهری است و مردم این منطقه خواستار رفع این مشکل هستند.

هم اکنون فاضلاب خانگی شهر گتوند درون چاه‌های حفر شده در منازل ریخته و پسآب‌ و فاضلاب جوی‌های روباز و کانال‌های سطحی در رودخانه کارون تخلیه می‌شوند که این موضوع مشکلات زیست محیطی را در پی داشته است.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان گتوند ۲۸ مرداد پارسال در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کمبود اعتبار دلیل اجرا نشدن طرح فاضلاب این شهر است ضمن اینکه مطالعات مقدماتی گام نخست آن در سال‌های گذشته انجام شده است.

فروتن کریمی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح با تامین اعتبار آغاز می‌شود، ادامه داد: افزون بر ۸۰ کیلومتر شبکه، تصفیه خانه، ایستگاه پمپاژ و دیگر تاسیسات باید در این طرح اجرا شود.

وی گفت: لایروبی انهار و جداول و جوی‌های روباز در شهرها برعهده شهرداری‌ها و دفع فاضلاب شبکه پس از اجرای طرح، برعهده آب و فاضلاب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار