در گفتگویی مجازی از طریق کلاب هاوس با موضوع کارآمدی احزاب برای خوزستان تاکنون چه میزان بوده است، اعضای احزاب مختلف سیاسی در استان به بحث و گفتگو پرداختند.
کد خبر: ۹۶۰۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸ 01 May 2021

در گفتگویی مجازی از طریق کلاب هاوس با موضوع کارآمدی احزاب برای خوزستان تاکنون چه میزان بوده است، اعضای احزاب مختلف سیاسی در استان به بحث و گفتگو پرداختند.
سومین موضوع کلاب هاوسی رسانه های استان خوزستان این بار رنگ سیاسی به خود گرفت و روسا و اعضای احزاب مختلف سیاسی به همراه خبرنگاران در خصوص نوع کارامدی احزاب برای خوزستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
علی بهمن به عنوان مجری این بحث در ابتدا گفت: از دیدگاه مردم احزاب تنها در روزهای نزدیک به انتخابات تنور کاری شان داغ می شود و بعد از انتخابات آن کارآیی لازم را ندارند و به نحوی به خواب فرو می روند که نخبگان و رسانه ها به موضوع فوق نقد دارند و احساس ها بر این است که احزاب بعد از روی کار آمدن گزینه مد نظر خود سهم خواهی لازم را انجام می دهند و بعد از آن دیگر هیچ گونه اثری از احزاب نمی بینیم.
در ادامه نوید قائدی در پارت اول صحبت هایش گفت: در خصوص کارآمد کردن احزاب پیشنهاداتی مد نظر است و آن اینکه ابتدا احزاب به فکر تقویت ساختار خود باشند و با تشکیل کمیته های مختلف در مباحث آموزشی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و ... بسیاری از مسائل قانونی و بالادستی را به صورت منصفانه آنالیز و به مردم بگویند.
وی ادامه داد: مردم علاقمند هستند بدانند حقوق شهروندی که توسط احزاب برای آنها پیگیری می شود چیست، از این رو با تعامل با مردم و بازگو نمودن اینکه احزاب می توانند چه گره هایی را از مشکلات مردم باز کنند، می توانیم شاهد شکوفا شدن و قدرتمند شدن احزاب در استان باشیم، زیرا احزاب حلقه وصل حاکمیت و مردم می توانند باشند و طبعیتا رفع مشکلات مردم از این زنجیر می تواند نگاه ها به احزاب را در استان تقویت بخشد.
همچنین رضا برات پور در پارت اول صحبت های خود گفت: اگر خواسته باشیم مقایسه ای بین کارآمدی احزاب خوزستان با سایر احزاب استانها داشته باشیم، می بینیم که احزاب در خوزستان بسیار ضعیف عمل کرده اند و بیشتر از خرد فردی برخوردار هستند تا خرد جمعی، این در حالی است که اولین مولفه تشکیل یک حزب استفاده از نظرات و تجارب و ایده های جمع است.
وی ادامه داد: متاسفانه احزاب در خوزستان برای اینکه بتوانند مدیری قوی را معرفی کنند، تا کنون آموزش لازم را برای قبول مسئولیت های بزرگ به اعضای خود فرا نداده اند، از این رو مردم تمایل آن چنانی به احزاب ندارند، این در حالی است که اگر احزاب برنامه محور باشند و همه چیز را ساماندهی کنند، می توانند تمامی خواسته های به حق مردم را مطالبه کنند که متاسفانه در خوزستان کمتر چنین مهمی را شاهد بوده ایم.
خانم پیل رام گفت: از دیدگاه من در بحث زنان با دو واژه در احزاب روبه رو هستیم و آن اینکه زنان علاقمند هستند در احزابی عضو شوند که مسائل و مشکلات مربوط به آنها در جامعه مورد بحث قرار گیرد و در نهایت مرتفع شوند، اما متاسفانه چنین اتفاقی کمتر رخ داده است و تاکنون در استان حزبی را ندیده ایم که مسئولیت بزرگی را به زنان واگذار کرده باشد و برخوردها با بانوان متفاوت است.
سید حمید حسن زاده گفت: احزاب ما در استان غالبا تشکیل شده از نیروهای جوانی هستند که حرف آنها در مرکز خریدار آن چنانی ندارد و نیروهای زبده و توانمند ما که در زمان جنگ رشد یافتند و اکنون وزنه های مهمی در کشور هستند از استان مهاجرت کرده اند و در تهران مشغول فعالیت و زندگی هستند.
رضا خصالی گفت: به عقیده بنده وقتی یک حزب در هر کجای کشور تشکیل می شود، ابتدا باید در استان و شهر خود و بعد در کشور و در سطح ملی ایده و برنامه داشته باشد، اما متاسفانه در استان ما نه احزابی که به راست متصل هستند و نه احزابی که به چپ نتوانسته اند تا این میزان موفق باشند.
وی ادامه داد: اغلب احزاب در دنیا دارای رسانه و روزنامه و افرادی با شناسنامه مشخص هستند، اما در استان خوزستان احزاب ما فاقد چنین مهمی هستند و تنها ما در خوزستان توانستیم در جناح بندی ها خوب عمل کنیم.
خصالی بیان داشت: در استان کرمان احزاب بسیار قدرتمند کار کرده اند و توانسته اند بخش زیادی از مشکلات که نیازهای مردم بوده است را با رایزنی و لابی قوی که داشته اند مرتفع نمایند.
ما در خوزستان رئیس حزبی نداریم که اگر روزی به احزاب گفتند او را به عنوان استاندار معرفی کنید، معرفی نمائیم و این توان را داشته باشد که استان را به صحیح ترین شکل اداره نماید.
کایدانی گفت: احزاب در خوزستان تنها برای ایام انتخابات تشکیل می شوند و عملکرد مطلوبی از آنها تاکنون برای رفع مشکلات مردم دیده نشده است.
دکتر ظریفی گفت: در کشور ما و در جمهوری اسلامی ما هیچ حزبی نداشته ایم، دلیل آن هم این است که بخش عظیمی از آن به احزاب برنمی گردد و خوزستان هم از این قاعده جدا نیست، اما این مسئله به این معنا نیست که کارکرد تشکل ها و احزاب در استان را نادیده بگیریم.
وی ادامه داد: به عقیده بنده یکی از مهمترین کارکردهای احزاب توجه به ایام انتخابات است، احزاب نه توانایی مالی آن چنانی دارند و نه توانایی راه اندازی رسانه های مختلف را و بیشتر خود ساخته هستند و فعالیت می نمایند.
ارسلان شهنی جعفری گفت: وقتی می خواهیم نقش موضوعی را بررسی کنیم ابتدا باید شرایط وجودی آن را مد نظر قراردهیم و اینکه آیا تمامی شرایط برای تحقق اهداف مد نظر فراهم بوده است و یا نه، آیا مسئولیتی به او واگذار شده و به تناسب مسئولیت و اختیاری که به وی داده ایم کار صورت گرفته یا نه، از این رو وقتی با چنین مهمی روبه رو می شویم نمی توانیم بگوئیم احزاب قوی نبوده اند و ضعیف عمل کرده اند.
وی ادامه داد: در استان خوزستان سایه اقوام و ساختار اجتماعی عشایری رنگ پررنگ تری نسبت به اقوام دارند، همچنین مشکلات اقتصادی خوزستان یکی دیگر از موانعی بوده است که احزاب با آن روبه رو بوده اند.
علی زکوی گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت احزاب در استان خوزستان برگرفته از فضای جامعه است ، زیرا احزاب بدون پشتوانه مردمی نمی توانند مطالبه گر باشند و فضای جامعه دیدگاه مثبتی نسبت به احزاب ندارند، از این رو وقتی از فردی سوال می شود که شما طرفدار چه حزبی هستید با یک سردرگمی مواجه می شود و اصلا وظایف احزاب را نمی داند و طبیعتا تا احزاب با این وضعیت به فعالیت خود ادامه می دهند، نمی توانند در کشور و در استان موفق باشند.
حسن میاحی گفت: یکی از مهمترین علل تشکیل احزاب توجه به مشکلات مردم است، اما در استان ما احزاب چه اصولگرا، چه اصلاح طلاب، چه اعتدالی و چه ... تاکنون نتوانسته اند در جهت رفع مشکلات مردم و بدون نگاه فراجناحی کار مثبتی انجام دهند.
نوید قائدی در بخش دوم صحبت های خود گفت: خوزستان جزئی از ایران است و طبیعی است هر شرایطی بر احزاب در کشور حاکم باشد خوزستان هم از آن تاثیر پذیر است.
از این رو اعتقاد دارم هر جا و در هر استانی احزاب برای رفع مشکلات مردم در کف خیابان حاضر شدند ومردم را با خود همراه دیدند توانسته اند موفق باشند، اما واقعا احزاب در کجای استان خوزستان به کف خیابان آمدند و از مردم برای رفع مشکلات نظرخواهی کرده اند.
ما از مشکلات اقتصادی احزاب حرف می زنیم، اما در همین فضای مجازی اکنون چند نفری دور هم بدون هزینه گزافی جمع شده ایم و به بررسی مسائل و مشکلات می پردازیم، آیا چنین مهمی هم از عهده احزاب خارج است.
خصالی گفت: به نظر من یکی از راه های موفقیت احزاب این است که از افراد نخبه، دلسوز و متعهد و سرشناس استفاده بگیرد، زیرا این افراد قدرت چانه زنی و لابی بالای برای رفع مشکلات مردم دارند و می توانند حتی برای رفع مشکلات میان سایر احزاب هم پوشانی و اتفاق نظر ایجاد کنند، به طور مثال در استانی با هم پوشانی احزاب امتیاز یک کارخانه بزرگ از دولت گرفته شد و چند صد جوان و فرد جویای کار در آن استان مشغول کار شدند، حال اگر این اتفاق در استان ما توسط احزاب رخ دهد، آیا مردم علاقمند به حضور در این حزب نخواهند شد.
اما متاسفانه در خوزستان پرواضح است که سیستم های سنتی وعشیره ای قدرت مانور بالاتری در تصمیم گیری ها نسبت به احزاب دارند و این نمی تواند احزاب را به موفقیت برساند.
برات پور گفت: متاسفانه قومیت گرایی در خوزستان نقش بسیار پررنگی دارد، این در حالی است که در بسیاری از استانها برای تقویت احزاب چنین موضوعی حذف شده است، اما در استان شما در جمعی خود را عضو یک حزب معرفی کنید و بعد خودتان را به قوم و طایفه ای نسبت بدهید، طبیعتا رنگ قوم گرایی در خوزستان بسیار پررنگ تر از رنگ حزبی است.
وی ادامه داد: همچنین اینکه شما از اقوام راحت تر می توانید جواب بگیرید تا از احزاب، از این رو احزاب در خوزستان نتوانستند در جذب مردم خوب عمل کنند و مطالبه گر هم نبوده اند.
ارسلان شهنی گفت: در کل کشور فقط حزب اعتماد ملی وکارگزاران دارای روزنامه هستند و جزء معدود احزابی هستند که رسانه دارند، اما وضعیت خوزستان هم بد نیست و در کشور جزء استانهای متوسط رو به بالا هستیم.
وی ادامه داد: از دید من حزب تشکیل می شود از افرادی که فکر می کنند اندیشه ای دارند که می تواند بهتر از مابقی اندیشه ها برای توسعه کشور تصمیم بگیرد، از این رو با یارگیری و اقناع نمودن جامعه تصمیم بر گرفتن قدرت دارند، اما متاسفانه اکنون احزاب علیرغم حمایت از فردی تا رسیدن به قدرت، در انتخاب یک فرماندار هم مشکل دارند.
شهنی گفت: اکنون در استان خوزستان احساس من بر این است که قدرت یک مسجد بیشتر از قدرت یک حزب در تصمیم گیری ها است.
خانم پیل رام گفت: ما در خوزستان یک حزب موفق در بحث زنان نداشته ایم، از دید من کار یک حزب فقط قدرت نمایی نیست و اینکه بخشی از کار حزب انتخاب افراد است و متاسفانه ما یک حزب با 50 عضو فعال هم در استان نداریم، از این رو مسجد بدلیل مردمی بودن خود در مشارکت های سیاسی بیشتر از یک حزب می تواند قدرت نمایی کنند، زیرا نگاه ها این گونه است که احزاب مردمی نیستند و مساجد مردمی هستند.
وی ادامه داد: ما در هیچ جا نمی توانیم پیدا کنیم که احزاب برای مشارکت سیاسی مردم در فعالیت ها کاری و یا آموزشی انجام داده باشد تا مردم را نسبت به انتخاب آگاهانه، یاری کنند، از این رو من فکر می کنم مشکل احزاب این است که تبدیل به یک فرد و یا افراد خاص شده اند و تنها تلاششان برای قدرت نمایی است.
خصالی گفت: یک حزب قوی باید دارای برنامه، تشکیلات، فکر و ایده باشد و خط مشی ترسیم نماید که اصلاح طلب و اصولگرا جذب این ایده ها و خط مشی شوند و به این نتیجه برسند که ایده فوق بهترین ایده برای توسعه و اداره نمودن کشور است.
ما هنوز یک حزب نمی توانیم پیدا کنیم که دارای مرامنامه واقعی باشد، ما هنوز یک حزب نداریم که بتواند مردم را به خود جذب کند، از این رو فکر می کنم حرف مسجد جذاب تر بوده است که مردم جذب مساجد شده اند و جذب احزاب نشده اند و فکر می کنم در مسجد حرفها صادقانه تر بوده است و حتی در زمان انقلاب مردم حرفهای احزاب مذهبی را بهتر متوجه شدند ودر نهایت انقلاب شکل گرفت.
آرامین گفت: از دیدگاه من نظام حزبی در کشور و در خوزستان آسیب دیده است و سیستم هم از احزاب دل خوشی ندارند و هم نوع تبلیغات احزاب به شکلی نبوده که مردم را جذب خود کند.
از دید من این یک افت محسوب می شود که رئیس جمهوری بعد از رسیدن به قدرت بگوید که من عضو هیچ حزبی نیستم ، زیرا به عقیده من حزب یک کارکرد سیاسی دارد و نه فرهنگی، به همین دلیل احزاب عملکردی جهادی برای رفع مشکلات در کوی و برزن ندارد و تنها می تواند با لابی و امتیاز گرفتن در راستای حل مشکلات مردم فعالیت کند.
ظریفی گفت: به نظر من هر فردی می خواهد عملکرد احزاب را بداند باید عضو آن حزب باشد تا ببیند چه بلایی دارد بر سر احزاب می آید، متاسفانه احزاب مدام با چالش هایی مواجه هستند که به آنها آسیب زده است و اجازه تفکر و ایده پردازی به احزاب بسیار کم داده شده است.
وی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف احزاب عدم دعوت از افرادی است که تمایل به توسعه استان دارند و به نظر من اگر بتوانیم افرادی که تمایل به توسعه استان و کشور دارند و همچنین ایده و تفکری برای این مهم مد نظرشان هست را دعوت و از آنها استفاده بگیریم ، سریعتر به نتایجی که مد نظرمان است دست می یابیم.
رضا برات پور گفت: یکی از ایراداتی که می توان به احزاب گرفت این است که چرا احزاب اهداف و عملکرد خود را به اطلاع مردم نمی رسانند، ما 11 حزب در استان داریم و هیچ فردی آن طور که باید و شاید با احزاب آشنایی ندارد.
به عقیده من اگر احزاب برنامه های خود را اطلاع رسانی کنند و مردم از آن آگاهی داشته باشند قطعا جذابیت های برنامه ها می تواند باعث جذب مردم به احزاب شود.
متاسفانه اکنون مردم دیدگاه بدی نسبت به احزاب و قول های عملی نشده دولت دارند و حاضر نیستند جذب احزاب شوند و از طرفی هم دولت علاقه ای به داشتن آقا بالاسر ندارند و همین مسئله باعث شده احزاب بیشتر به ستاد انتخاباتی تبدیل شوند و بازنشسته ها و ریش سفیدان در آن باشند تا به مکانی برای تصمیم گیری های بزرگ جهت رفع مشکلات مردم .
برات پور ادامه داد: متاسفانه در خوزستان مردم احزاب را نمی شناسند و رسالت احزاب را هم نمی دانند، از این رو مردم حضور در قومیت ها را بهتر از حضور در احزاب می دانند.
ارسلان شهنی گفت: حزبی می تواند به لحاظ اجتماعی موفق باشد که شرایط رشد آن فراهم باشد، اصول کار حزب فعالیت سیاسی است تا به قدرت برسد و آن زمان که به قدرت رسید می تواند تصمیم گیری برای فعالیت ها و اهداف مد نظر خود کند، اما وقتی ما در کنار احزاب بعضا فعالیت های اجتماعی مشابه ای داریم که هزینه کمتری برای مردم دارد، طبیعی است مردم آن را می پذیرند.
از این رو در استان خوزستان فکر می کنم اگر بگوئیم اهل فلان قوم هستیم دیگر نیازی نیست بگوئیم اهل فلان حزب هستیم و هزینه ای هم برای افراد ندارد، اما اگر بگوئیم عضو فلان حزب هستیم شاید برایمان هزینه داشته باشد و همین مسئله عملکرد احزاب را با محدودیت مواجه ساخته است، این در حالی است که انتظارات از احزاب بسیار بالاست.
سعید آژده گفت: در این سالهایی که بعضا عملکرد و فعالیت احزاب سیاسی را در خوزستان دنبال می کنم، به جرات می گویم که هیچ حزبی در استان وجود ندارد که بگوید فلان مشکل را از مشکلات مردم مرتفع نموده ام.
احزاب در خوزستان از کوچکترین نقش اجتماعی خود هم غافل هستند و هیچ تاثیرگذاری در روند سیاسی استان ندارند و تنها در بهبه انتخابات ریاست جمهوری یک سری مانیفست ارائه می دهند که به نتیجه مطلوبی هم نمی رسد.
خانم پیل رام گفت: به عقیده من احزاب روی مشارکت سیاسی بانوان تاکنون کار نکرده اند، ایراد دوم اینکه احزاب بیشتر فعالیت کاذب دارند و روی مسئولیت های خود سرپوش گذاشته اند.
خصالی گفت: اکنون 10 سال است که رهبر انقلاب در خصوص مسائل اقتصادی، تولید و پشتیبانی ها شعار می دهد، آیا حزبی تاکنون در کشور آمده است که در این خصوص طرحی و ایده ای بدهد، احزاب بیشتر به فکر فریاد زدن در انتخابات هستند.
طباطبایی گفت: احزاب استان خوزستان یک موقعیت به شمار می آیند که اگر بتوانند اهداف و برنامه های خود را بیان کنند و به مطالبه گری دست بزنند، قطعا بسیاری از مردم را جذب خود خواهند کرد، زیرا احزاب قوی ترین پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند و اینکه در خوزستان احزاب مقطعی کار کنند و بعد اثری از آنها نباشد زیبنده نیست.
از دید من احزاب باید با قدرت کار کنند و در تمام اوقات، نه اینکه تنها در ایام انتخابات کار کنند و در راستای مشکلات مردم پاسخگو و مطالبه گر نباشند.
ارسلان شهنی گفت: ما به یک تیم فوتبال در غرب بنگریم و بعد به تیم فوتبال در کشورمان، در غرب تمامی برنامه ها و اهداف مشخص است و مدیران همگی برای موفقیت تلاش می کنند، اما در ایران دائما مشکلات اقتصادی و تغییر مدیران و عدم نگهداری از سرمایه ها که بازیکنان هستند، آنها را به سمت و سوی دیگر می برد.
همین اتفاق برای احزاب ما هم وجود دارد، مردم نگران هستند که عضو حزب و احزاب شوند و همیشه این دیدگاه وجود دارد که اگر احزاب خوب هستند چرا افراد دانه درشت عضو احزاب نمی شوند، دلیل مشخص است زیرا در حزب بودن نیاز به پاسخگو بودن دارد.
رمضان منجزی گفت: به عقیده من ما هیچ حزبی در استان نداریم، زیرا دموکراسی نداریم، وقتی دموکراسی نباشد حزب که یکی از ارکان دموکراسی است نمی تواند قدرت بگیرد.
من فکر می کنم بیشتر گعده داریم تا حزب و بعد از مدتی هم که این گعده ها قدرت گرفتند دیگر کسی را به گروه خود راه نمی دهند و تنها فکر می کنم ما از دموکراسی در کشور یک انتخابات را داریم، از این رو تا رسیدن به چیزی که مد نظرمان از حزب است فاصله زیادی داریم.
وی گفت: حزبی که هوادار ندارد ، حزب نیست و بیشتر شبیه گعده است، از این رو حزب باید هوادار داشته باشد و هوادار شناسنامه دار هم داشته باشد که وزن آن مشخص و توان یارگیری و جذب را بالا ببرد.
طباطبایی گفت: به نظر من فریاد حزب باید برگرفته از فریاد جامعه و مشکلات جامعه باشد و اگر حزب بخواهد فریاد بزند باید به پشتوانه مردم فریاد بزند، اما در استان خوزستان ما چنین حزبی نداریم و از این رو مطالبه گری هم وجود ندارد و با یک سیستم بیمار روبه رو هستیم.
حسن زاده گفت: یکی از مسائل محرومیت در استان خوزستان به منابع مالی استان برمی گردد، زیرا تمامی منابع موجود در استان ملی هستند و باید در راستای هزینه آن ملی تصمیم گرفت، از این رو اگر احزاب می توانستند در این راستا چانه زنی کنند قطعا سهم ویژه ای رامی توانستند نصیب استان کنند.
از دید من اقوام در خوزستان یک فرصت هستند و نه تهدید ، اما برخورد با اقوام باعث شد که اتحاد بین آنها بیشتر شود و از احزاب فاصله بگیرند، اکنون احزاب تنها به فکر رشد باند و منافع خود هستند و کمتر مردم به آنها اعتماد می کنند.
مگر می شود در یک قوم 1000 نفره 5 نخبه وجود نداشته باشد، جای این افراد نخبه در کجای حزب و احزاب هست، پس چگونه می خواهیم اعتماد مردم را جلب کنیم.
پور استاد گفت: من معتقدم بیشتر افراد سیاسی کار داریم تا سیاست مدار حرفه ای.
متاسفانه احزاب در کشور ما هیچ وقت نتوانسته اند موفق باشند و از دل احزاب چند مدیر، چند فرماندار، چند استاندار و رئیس جمهور بیرون آمده.
مردم دنبال کسی هستند که مشکلات و مسائل شان را مرتفع کند، اما این اتفاق توسط احزاب برای مردم رخ نداده است .

برچسب ها: احزاب خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار