مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: ۵۹۸هزار و۵۰۰ تن گندم و دانه روغنی کلزا از ابتدای شروع برداشت این ۲ محصول به نرخ تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است.
کد خبر: ۹۶۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸ 30 April 2021

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: ۵۹۸هزار و۵۰۰ تن گندم و دانه روغنی کلزا از ابتدای شروع برداشت این ۲ محصول به نرخ تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است.

امید جهان نژادیان با بیان اینکه از این میزان خرید ۵۲۰هزار تن گندم و ۷۸هزار و دانه روغنی کلزا بوده است افزود: خرید این ۲ محصول راهبردی در خوزستان با مشارکت مراکز تعاون روستایی همچنان ادامه دارد.
برداشت این ۲ محصول از ۲۰فروردین ماه ابتدا از مناطق جنوبی خوزستان شروع شده و هم اکنون عملیات برداشت در همه مناطق استان بجز مناطق سردسیر با بهره گیری از ۲ هزار و ۵۰۰دستگاه کمباین بومی و مهاجر جریان دارد.
وی گفت: تاکنون ۲۰۰هزار تن از گندم خریداری شده به سیلوها و مراکز استاندارد استان حمل شده است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به اینکه پیک برداشت و خرید این ۲ محصول در استان از ابتدای شروع برداشت حدود ۴۰روز است افزود: هنوز برداشت گندم و کلزا در مناطق شمالی خوزستان به نقطه اوج(پیک) نرسیده است.
جهان نژادیان افزود: تا هفتم اردیبهشت ماه پول خرید گندم به حساب کشاورزان خوزستانی واریز شده است و این روند با سرعت و دقت ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه ۶۰درصد دانه روغنی کلزا در خوزستان توسط ۲ کارخانه روغنی ماهیدشت و نوید خلیج فارس خریداری شده و به کارخانه ها حمل شده است افزود: امسال برای نخستین باربخش خصوصی به صورت منسجم و هماهنگ وارد خرید تضمینی کلزا شد و با خرید نقدی ، باری از دوش دولت برداشت.
قیمت خرید هرکیلوگرم گندم معمولی ۵۰هزار ریال و دانه روغنی کلزا ۱۱۰هزار ریال است.
پیش بینی شده امسال ۱.۲میلیون تن گندم و ۱۱۷هزار تن دانه روغنی کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شود.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، شیلات و عسل و عمل آوری ۱۳۸نوع محصول به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.
جهادکشاورزی خوزستان اعلام کرده است تا پایان خرداد ماه سال جاری در مجموع ۵.۵میلیون تن محصولاتی که در پاییز در استان کشت شده اند برداشت خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار