مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: شرکت نفت و گاز مارون به دلیل تخلیه آلودگی نفتی در یکی از انهار کشاورزی در بخش غیزانیه اهواز به مراجع قضایی معرفی شد.
کد خبر: ۹۵۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶ 10 April 2021

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: شرکت نفت و گاز مارون به دلیل تخلیه آلودگی نفتی در یکی از انهار کشاورزی در بخش غیزانیه اهواز به مراجع قضایی معرفی شد.

محمدجواد اشرفی اظهار داشت: شکایت علیه شرکت نفت و گاز مارون امروز به دادستانی تحویل داده شده است.

به گفته وی، پسماندهای غیرمجاز نفی شرکت نفت و گاز مارون در اطراف محیط زیست و در یکی از انهاری بوده، که کشاورزان بخش غیزانیه از آب آن استفاده می‌کردند.

اشرفی همچنین درباره جوابیه این شرکت مبنی بر اینکه تخلیه پسماند توسط پیمانکار صورت گرفته، اظهار داشت: تخلیه پسماند غیرمجاز نفتی توسط پیمانکار شرکت مارون، نافی مسئولیت این شرکت نیست و پیمانکار نیروی این شرکت به شمار می‌آید و این اتفاق در این شرکت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه شرکت نفت و گاز مارون در زمینه تخلیه پسماند غیرمجاز تخلف کرده است، گفت: این نوع پسماند باید در سامانه جامع محیط انسانی ثبت و اجازه ورود به مبدا و مقصد آن نیز ثبت شود که این تخلف اصلی شرکت مارون بوده است.

بر اساس این گزارش، روز گذشته اهالی یکی از روستاهای بخش غیزانیه با انتشار ویدیویی از تخلیه مواد نفتی در روز پنجشنبه ۱۹ فروردین خواستار پیگیری مسئولان شده بودند. محل تخلیه آلودگی نفتی یک حفره، در نهر کوپال و در نزدیکی روستای نزهه در بخش غیزانیه عنوان شده که محل استفاده کشاورزی و دام‌های منطقه است. روستاییان گفته‌اند که رد آلودگی را دنبال کرده و به شرکت نفتی مارون یک رسیده‌اند.

روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون نیز دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای تخلیه پسماند آلوده را تایید کرده اما مدعی شده است: این شرکت برای جابجایی این پسماندها از خدمات خودروهای سپتیک استیجاری استفاده می‌کند. راننده یکی از این خودروهای سپتیک پس از جمع آوری پسماندها در مجتمع صنعتی شماره یک مارون و تخلیه آن در حوضچه‌های مخصوص دفع در همان مجتمع، خودسرانه بخشی از پسماند را در سپتیک نگه داشته و متاسفانه آن را در مجاورت کانال آب کشاورزی روستاهای اطراف همان مجتمع صنعتی رهاسازی کرده است که کارگروه تخصصی شرکت همه پسماندها را جمع‌آوری کرد.

تعدادی از اهالی روستاهای بخش غیزانیه به ویژه روستای برومی، نیز پنجم فروردین ماه به تخلیه مواد نفتی در اطراف روستاهای خود توسط کامیون، اعتراض کرده بودند.

بخش غیزانیه در شرق اهواز، بیش از ۹۰ روستا و بیش از ۲۶ هزار نفر جمعیت دارد.

صدها چاه نفت در این بخش در حال بهره‌برداری بوده و عظیم‌ترین تاسیسات نفتی منطقه نیز در آن مستقر شده است. شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بزرگترین تولید کننده نفت کشور (شامل شرکت نفت و گاز کارون و شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون) در بخش غیزانیه قرار دارند.

بر اساس گزارش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز، همچنین در بخش غیزانیه، سه واحد آلاینده فعالیت می‌کنند که شامل شرکت نفت و گاز کارون، شرکت پتروشیمی مارون واحد اهواز و شرکت سیالات انگیزشی وابسته به شرکت ملی حفاری، که هر کدام از اینها مشکلات مربوط به خود را دارند.

پیش از این نیز چندین نوبت نشت نفت و آلودگی نفتی در بخش غیزانیه گزارش شده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار