کد خبر: ۹۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱ 20 September 2015

انتخابات هیئت رئیسه سومین سال فعالیت شورای اسلامی شهر اهواز برگزار شد و دو کاندیدای ریاست شورا با رعایت قواعد اخلاقی، رقابتی سالم را تجربه کردند و بار دیگر رامی علاسوند بر مسند ریاست شورا تکیه زد که البته وی نیز از جمله فعالان اجتماعی و فرهنگی با تجربه، خوشنام و بی حاشیه اهواز است و امیدواریم در این دوره یکساله نیز شاهد عملکرد و فعالیت مطلوب شورای شهر این کلانشهر باشیم و همدلی و هم افزایی در شورا بیش از پیش تقویت شود.

اما در این مقال قصد آن است که نه به موضوع شورای شهر و انتخابات آن بلکه از زاویه ای دیگر به این رقابت ها پرداخته شود. زایه ای که می تواند مورد توجه بانوان اهوازی بعنوان نیمی از جامعه خوزستانی قرار بگیرد.

زیبا صالح پور در انتخابات شورای شهر اول با رایی بالا بعنوان عضو شورای شهر انتخاب شد و در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر نیز وی با کسب بیشترین آرا بعنوان نماینده اول مردم اهواز وارد شورای شهر شد.

وی یک دوره در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز توانست با رای بالا به دور دوم انتخابات راه یابد و در آن مرحله با اختلافی بسیار اندک از راهیابی به شورا بازماند.

در سال اول و سوم شورای شهر نیز وی یکی از دو کاندیدای اصلی ریاست شورا بود.

واقعیت این است که در 4 دهه گذشته، هیچیک از زنان اهوازی تجربه این حضور فعال و پررنگ را در عرصه سیاسی و اجتماعی استان خوزستان نداشته است و فعالیت های اجتماعی صالح پور بعنوان سرمایه ای برای جامعه بانوان خوزستانی شناخته می شود.

در هیچیک از انتخاباتهای شهرهای مختلف خوزستان، زنان نتوانسته اند پایاپای مردان حضوری فعال داشته باشند و به دور دوم رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند و هیچکدام تجربه کسب رای بالا در دو دوره انتخابات شورای شهر در یک کلانشهر را نداشته اند.

برد و باخت ها در عرصه های رقابتی و انتخاباتی کاملا طبیعی و عادی است و نشان دهنده تکثر آرا و نظرات و رقابت در یک جامعه مردم سالار است.  آنچه در این میان مهم و مورد توجه این مقال است درسی است که جامعه زنان اهوازی می بایست از جسارت، شجاعت و حضور فعال و پررنگ خانم صالح پور در عرصه های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی بگیرند.

واقعیت این است که زنان خوزستانی دارای توانمندی ها و شایستگی های بالقوه بسیاری هستند که متاسفانه بعضا بدلیل بافت و فضای فرهنگی و اجتماعی امکان شکوفایی این استعدادها فراهم نشده است اما تجربه فعالیت های دو دهه گذشته زیبا صالحپور نشان می دهد زنان خوزستانی با تکیه بر توانایی های خود، با جسارت و شجاعت و البته همدلی و هم افزایی می توانند از فضایی گه نظام جمهوری اسلامی برای به فعلیت درآمدن توان و استعداد آنان ایجاد نموده بخوبی بهره ببرند.

تجربه صالحپور تجربه ای گرانبها از ضرورت مشارکت فعال و اثرگذار زنان خوزستانی در عرصه های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی است و باید آن را به فال نیک گرفت و بدان افتخار نمود. همانطور که این فضای رقابت های انتخاباتی صرف نظر از نتیجه آن مورد افتخار همه شهروندان خوزستانی است و تمرین دموکراسی را در بستر یک نهاد مدنی و مردمی مانند شورای شهر نشان می دهد.

بانوان خوزستانی می بایست با الگوگیری از میراث گرانسنگ دینی و اعتقادی و ملی  خود، بصورت جدی تر و فعالتری وارد عرصه های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی بشوند و قدم ها و تجربه حضور یکی از منتخبان خود در شورای شهر را کامل کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار