معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: مبارزه همه جانبه و فراگیر علیه آفت ملح صحرایی یا دریایی در مناطق آلوده استان خوزستان با هدف پیشگیری از خسارت به مزارع، محصولات کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی آغاز شده است.
کد خبر: ۹۵۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴ 28 March 2021

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: مبارزه همه جانبه و فراگیر علیه آفت ملح صحرایی یا دریایی در مناطق آلوده استان خوزستان با هدف پیشگیری از خسارت به مزارع، محصولات کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی آغاز شده است.

تورج نوروزی افزود: به منظور مبارزه بهتر و کاراتر با آفت ویرانگر ملخ صحرایی ۱۵۰ اکیپ پایش در مناطقی که بیشترین احتمال آلودگی وجود دارد، فعال شدند ولی همراهی مردمی و بهره برداران برای شناسایی دقیق کانون‌های ملخ بسیار موثر خواهد بود.
وی ادامه داد: هم اکنون گروه‌های مبارزه با ملخ صحرایی با استفاده از تجهیزات فنی و موتوری در حال کانون کوبی ریزش نخست این آفت در شهرهای رامهرمز، لالی، هندیجان و بهبهان هستند و در ۲ روز اخیر حدود یکهزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع استان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: کانون کوبی ملخ صحرایی در مناطق ماهشهر، آبادان، خرمشهر، شادگان، رامشیر و اهواز که به صورت پراکنده، غیرتهاجمی و کم رمق مشاهده شده‌اند با مشارکت مردم و بهره برداران در حال انجام است.

وی از همگان خواست درصورت مشاهده ملخ صحرایی مراتب را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها یا با ارسال پیامک به شماره ۰۹۱۶۵۳۹۶۶۸۲ اطلاع دهند تا برای مقابله با این آفت اقدام فوری صورت گیرد.
نوروزی با اشاره به تجارب سه ساله اخیر خوزستان در مقابله با ملخ صحرایی گفت: خوزستان در خط مقدم مبارزه با این آفت ویرانگر قرار دارد لذا هرگونه کوتاهی و اختلال در روند مبارزه با این آفت علاوه بر سرایت، مشکلات زیادی را برای بخش کشاورزی، مراتع و جنگل‌های سایر استانها ایجاد می‌کند.
وی افزود: با توجه به آمادگی قبلی، در زمینه تجهیزات فنی و سم مشکلی نداریم ولی اطلاع رسانی مردمی برای کانون کوبی و ردیابی این آفت، ضریب موفقیت در مبارزه با این آفت را افزایش می‌دهد و احتمال نفوذ به دیگر مناطق را کاهش خواهد داد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه در کشورهای کویت و عربستان سعودی گله‌های تهاجمی ملخ صحرایی مشاهده شده و احتمال ورود این آفت به خوزستان در موج دوم ریزش بسیار زیاد است، افزود: با هماهنگی و کمک‌های سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی و استانداری خوزستان در حال آماده سازی تجهیزات برای مقابله با موج دوم ریزش ملخ صحرایی هستیم.
وی کشاورزان و بهره برداران محلی را به حفظ خونسردی و مراقبت در روند مبارزه با ملخ صحرایی فراخواند و گفت: از تجارب سال‌های گذشته برای مبارزه جدی و عمیق‌تر با ملخ صحرایی استفاده خواهد شد تا حجم خسارات به محصولات کشاورزی به حداقل برسد.
به گزارش ایرنا هم اکنون استان‌های ساحلی بوشهر و هرمزگان نیز در حال مبارزه، رصد و پایش ملخ صحرایی هستند.
دسته‌های ملخ صحرایی به صورت تهاجمی برای نخستین بار در بهمن ماه ۱۳۹۷ در شهر ساحلی هندیجان مشاهده شدند که همزمان با سیلاب مهیب فروردین ماه ۱۳۹۸ و تغییرات جوی، این آفت در تابستان به سرعت به نقاط مختلف خوزستان سرایت کرد و خسارات زیادی به محصولات کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی وارد کرد.

عملیات برداشت محصولات پاییزه خوزستان که حجم آن ۵.۵ میلیون تن برآورد شده از هفته آینده شروع می‌شود و همزمانی ریزش نخست ملخ صحرایی با فصل برداشت، نگرانی‌هایی برای کشاورزان خوزستانی به وجود آورده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار