رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۴۵ بیمار کرونایی در این استان طی سه روز فوت کردند و این هشداری به مردم است که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.
کد خبر: ۹۴۶۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵ 07 March 2021

دکتر فرهاد ابول نژادیان  اظهار داشت: از ۱۲ تا ۱۵ اسفند ماه امسال ۴۵ نفر از بیماران کرونایی استان خوزستان فوت کردند که این نشان می دهد میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان بالا رفته و شهروندان باید بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: از ۲۰ بهمن ماه امسال که وارد پیک سوم کرونا در استان خوزستان شدیم تا ۱۵ اسفند ماه ۲۴۴ نفر از بیماران کرونایی استان فوت کردند که این زنگ خطری برای شهروندان استان است که توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند زیرا کرونا به هیچ کس رحم نمی کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا استان خوزستان تاکید کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان خوزستان شهروندان با کوچکترین علائمی به بیمارستانها و مراکز درمانی استان مراجعه کنند تا بلافاصله درمان آنها آغاز شود زیرا میزان تکثیر ویروس کرونای انگلیسی بسیار بیشتر از انواع قبلی آن است و می تواند در ۴۸ ساعت انسان را از پای درآورد.

وی گفت: در صورت مراجعه به موقع افراد به پزشک و دریافت دارو، این بیماری راحت تر قابل کنترل است اما اگر بیماران دیر به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کنند درمان آنان بسیار سخت خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بسیاری از بیماران، زمانی به ما مراجعه می کنند که بسیار دیر شده و برخی هم به دلیل سهل انگاری و مقاومتهای بیجای خود و اطرافیان، فوت شده به بیمارستانها منتقل می شوند که این برای استان فاجعه بار است.

دکتر ابول نژادیان اظهار داشت: علی رغم افزایش بیماران کرونایی استان در حال حاضر تمامی بیمارستانها و مراکز درمانی استان برای پذیرش بیماران کرونایی مهیا هستتند و هیچ بیماری معطل تخت نخواهد ماند لذا از شهروندان تقاضا داریم با هر علائمی حتی سرماخوردگی و یا بی حالی و کوفتگی بدن بلافاصله به مراکز درمانی ما مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهوازگفت: در ۲۴ ساعت گذشته چهار هزار و ۴۰۰ نفر به مراکز بهداشتی و ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به بیمارستان‌های این استان مراجعه کرده اند و از همه آنها تست کرونا گرفته شده است که بیشتر این افراد مربوط به شهرهای قرمز و نارنجی استان هستند.

وی روند افزایشی مراجعان اهوازی به بیمارستانهای استان را بسیار نگران کننده دانست و گفت: تنها راه قطع زنجیره ویروس کرونا در استان رعایت پروتکل های بهداشتی و ماندن در خانه است زیرا بررسی ها نشان می دهد که اغلب افرادمبتلا با شرکت در تجمعات از قبیل بازار و اماکن شلوغ و نیز شرکت در دور همی های خانوادگی به این ویروس مبتلا شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه گفت: برای جلوگیری از انتشار ویروس موتاسیون یافته انگلیسی در فرودگاه، راه آهن و پایانه های مسافربری چند مرکز نمونه‌گیری راه اندازی شده است تا از مسافرانی که قصد خروج از استان دارند هم تست گیری به عمل آید.

بیشترین موارد ابتلا به کرونا در استان مربوط به مناطق جنوب و غرب استان است

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: برای مهار ویروس کرونا این دانشگاه با محوریت ستاد مبارزه با کرونای استان اقدامات موثری از قبیل ایجاد محدودیتها در شهرهای قرمز و نارنجی انجام داده و در این زمینه مناطق جنوب و غرب استان که بیشترین موارد ابتلا را داشته مورد توجه قرار گرفته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: طبق مصوبه‌ ستاد استانی کرونا با هماهنگی نیروی انتظامی و راهداری ورود خودروهای پلاک غیربومی و خروج پلاک های بومی از شهرستان ها ممنوع شد و تنها کسانی می توانند از شهرهای قرمز خارج شوند که پلاک غیربومی داشته باشند.

وی عنوان کرد: بار مراجعه به بیمارستان های استان زیاد است لذا از مردم انتظار داریم که از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند تا سلامتی آنها به خطر نیافتد همچنین در مراسم عزاداری و جشن با جمعیت بالا شرکت نکنند تا به بیماری مبتلا نشوند .

ابول نژادیان گفت: متاسفانه هنوز بازارهای اهواز شلوغ و مردم در سطح شهر تردد می‌کنند در حالی که بارها تذکر داده ایم مردم تا مهار این بیماری در خانه‌های خود بمانند.

مردم از تهویه مناسب فضاهای خود مطمئن شوند

وی با اشاره به اینکه یکی از راه های انتشار بیماری محدود بودن فضای فیزیکی مسقف است افزود: با توجه به وضعیت خوب آب و هوایی استان از مردم تقاضا می شود تا حد امکان درب و پنجره های منازل خود را باز نگه دارند زیرا این ویروس در فضای آزاد حداکثر ۲۰ دقیقه زنده می ماند.

دکتر ابول نژادیان با بیان اینکه یکی از راههای جلوگیری از انتشار بیماری وجود تهویه در محل های بسته است گفت: اگر ما در و پنجره ها را باز نگه داریم، گردش هوا باعث می شود که قدرت انتشار و بار ویروسی در فضای محدود کمتر شود لذا از مغازه‌داران انتظار داریم از تهویه مناسب در مغازه خود استفاده کنند تا جریان هوا برقرار باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیشترین سن ابتلا به ویروس نوع انگلیسی را ۳۰ تا ۴۰ سال عنوان کرد و افزود: تعداد موارد ابتلا به بیماری در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال نیز در استان روند افزایشی دارد.

وی ادامه داد: در بیمارستان ابوذر که بیمارستان قطب اطفال و کودکان خوزستان به شمار می رود هم اکنون سه بیمار در بخش مراقبت های ویژه و ۹ بیمار در بخش های عادی بستری هستند . خوشبختانه تعداد کودکان مبتلا به کرونا در استان زیاد نیست اگر چه چندی پیش ۲ مورد فوت کودک کرونایی در استان داشتیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: بیمارستان های امام خمینی (ره)، رازی، سینا، امیرالمومنین (ع)، و فاطمه الزهرا اهواز به طور مستقیم بیماران کرونایی را پذیرش می کنند اما بیمارستان گلستان مرکز پشتیبان بیمارستان رازی است و مستقیم پذیرش نمی کند. اگر ظرفیت بیمارستان رازی تکمیل شود بیماران به بیمارستان گلستان و منفرد نیاکی ارتش منتقل می شوند.

وی بیان کرد: همچنین از پزشکان انتظار داریم بیماران را به بیمارستان رازی ارجاع دهند زیرا در آنجا ظرفیت کافی وجود دارد همچنین یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مستقر است و به محض اینکه اورژانس بیمارستان مشکل ساز شود از طریق این اتوبوس آمبولانس بیماران به مراکز درمانی دیگر منتقل می شوند.

ابول نژایان گفت: با بسیج امکانات درمانی در خوزستان تاکنون شرمنده مردم نشده ایم و امیدوارم در ادامه راه در زمینه کمبود تخت دچار مشکل نشویم در غیر این صورت گرفتاری های ما بیشتر خواهد شد.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان شامل اهواز، ماهشهر، کارون، رامهرمز، شادگان، آبادان، دزفول، شوشتر، خرمشهر، دشت آزادگان و هویزه قرمز و هشت شهرستان شامل حمیدیه، هفتکل، ایذه، باغملک، اندیمشک،شوش، هندیجان و امیدیه نارنجی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار