مدیر امورآب منطقه شرق خوزستان با اشاره به رهاسازی آب از سد کوثر در ساعت ۸ صبح چهارشنبه، از ساکنان روستاهای پایین دست این سد درخواست کرد که در مدت رهاسازی آب از بستر و حریم رودخانه خیرآباد فاصله بگیرند.
کد خبر: ۹۴۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹ 01 March 2021

مهدی خواجه‌پور  اظهار داشت: رهاسازی آب از سد کوثر از ساعت ٨ صبح روز چهارشنبه (۱۳ اسفند) با دبی ٢٠ مترمکعب بر ثانیه و به صورت پلکانی انجام خواهد شد.

وی افزود: ٩٢ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در حال حاضر پر شده است و با توجه به بارش‌های پیش‌بینی شده در اسفند ماه سال ١٣٩٩ و فروردین ماه سال ١۴٠٠، به منظور جلوگیری از سیلاب‌های احتمالی، رهاسازی آب صورت می‌گیرد.

خواجه‌پور اضافه کرد: تراز حداکثر این سد بتنی ۶٢۵ متر از سطح دریا بوده و هم اکنون تراز این سد ۶٢٢ متر از سطح دریا است.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان همچنین درباره آخرین وضعیت سد کوثر بیان کرد: حجم حداکثر مخزن ۵۴٧ میلیون مترمکعب و حجم فعلی مخزن ۵٠۵ میلیون مترمکعب است همچنین حجم مفید سد کوثر ۴۵٧ میلیون مترمکعب و حجم مرده این سد ٩٠ میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: دبی ورودی به سد ٢٠ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی در حال حاضر هشت مترمکعب بر ثانیه است.

بر اساس این گزارش، سد کوثر آب آشامیدنی ٢٠ شهر و ٢ هزار روستا با ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر جمعیت را در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تامین می‌کند.

رهاسازی آب از سد کوثر، بر شهر زیدون شهرستان بهبهان و شهرستان هندیجان تاثیر می‌گذارد و موج رهاسازی شده از این سد، در فاصله چهار تا ۶ ساعت به پل خیرآباد (مرز خوزستان و کهگیلویه)، می‌رسد.

این سد بر روی رودخانه خیرآباد در تنگه پادوک کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است و رودخانه خیرآباد از رودهای شاه بهرام و دهدشت بوجود می‌آید. رودخانه خیرآباد در شهر زیدون به رودخانه زهره می‌ریزد.

سد کوثر تنها سد بتنی در استان کهگیلویه و بویر احمد می باشد که در حال بهره برداری است. دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان در حال ساخت هستند.

برچسب ها: مهدی خواجه‌پور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار