مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: برداشت نارنگی پیش‌رس از اول مهرماه در استان آغاز و پس از آن نارنگی انشو و تامسون برداشت می‌شود.
کد خبر: ۹۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵ 14 September 2015
به گزارشتابناک مازندران به نقل از خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، روزهای پایانی شهریورماه برداشت مرکبات در مازندران آغاز شده و تقریباً تا دی‌ماه ادامه دارد.
سال گذشته خسارت برف و سرمازدگی موجب کاهش محصول مرکبات مازندران شد اما امسال این محصول تولید خوبی به همراه دارد که باغداران برای جبران خسارت و سودآوری بهتر باید به توصیه‌های فنی توجه کنند.
یکی از مسائل مهم جلوگیری از برداشت زودهنگام محصول است که در این بین نارنگی باید از لحاظ فیزیولوژیک رسیده و سپس برداشت صورت گیرد.
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، با بیان اینکه سطح زیر کشت مرکبات در مازندران بیش از 110 هزار هکتار است، گفت: پیش‌بینی ما از تولید مرکبات امسال در استان بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن است.
محمدرضا شعبانی اضافه کرد: برداشت نارنگی پیش‌رس از اول مهرماه امسال در مازندران آغاز و پس از آن نارنگی انشو و سپس تامسون برداشت می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران بیان کرد: باغداران در این مدت زمانی (روزهای پایانی شهریورماه) مبارزه با آفات را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

*باغداران از مصرف رنگ‌های غیرمجاز پرهیز کنند

شعبانی با اعلام اینکه باغداران از برداشت زودهنگام مرکبات خودداری کنند، افزود: یکی از مسائل مهم این است از مصرف رنگ‌های غیرمجاز به‌شدت پرهیز کرده که این موضوع سبب پس زدن محصول می‌شود.
وی تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌هایی که در شهریورماه امسال داشتیم محصول مرکبات از لحاظ آب‌دهی و ترکیبات ریزمغذی بسیار مناسب است.
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به تاکید دولت برای جلوگیری از واردات میوه، گفت: با این وجود نگرانی‌هایی وجود دارد که میوه وارد کشور نشود.
شعبانی بر چاره‌اندیشی برای صادرات مرکبات و کیوی با توجه به تولید مطلوب آن در مازندران تاکید کرد و افزود: دولت با در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی می‌تواند آنان را به این امر راغب کنند و با توجه به نبود این محصولات در کشورهای همسایه زمینه و فرصت مناسبی برای جذب بازارهای صادراتی است.
وی یادآور شد: بحث دیگر این است که تسهیلات ارزان قیمت برای تولیدکنندگان محصول مرکبات در مازندران نیز از مواردی است که مورد توجه قرار گیرد.

*جلوگیری از ورود ناگهانی مرکبات به بازار

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه برای کمک به تنظیم بازار استفاده از انبارهای فنی در دستور کار باغداران قرار گیرد، اظهار کرد: ورود ناگهانی محصولات به بازار موجب برهم خوردن عرضه و تقاضا شده در صورت ذخیره‌سازی با کاهش قیمت مواجه نمی‌شویم و استمرار در بازار حفظ می‌شود.
شعبانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اعلام اینکه در حال حاضر یکی از مسائلی که برای باغداران نگرانی‌هایی ایجاد کرده سرقت نارنگی پیش‌رس باغداران استان است، گفت: برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب محصولات باغداران استان را که حاصل تلاش شبانه‌روزی آنان در طول یک سال است را مورد دست‌برد قرار می‌دهند.
وی از دستگاه‌های امنیتی خواست این مهم را که سبب ایجاد نگرانی بسیار برای باغداران مازندران شده را در دستور کار قرار دهند.
امید است باغداران با رعایت توصیه‌های فنی و سایر موارد خسارت‌های سال گذشته را جبران کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار