در تاریخ ۸/ ۱۰ /۱۳۹۸ تفاهم نامه‌ای برای واگذاری۶۰ درصد سهام شرکت فولاد اکسین به شرکت فولاد خوزستان به عنوان بنیانگذار «پروژه نورد ورق عریض» منعقد گردید .
کد خبر: ۹۳۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 29 January 2021

رستم بختیاری

در تاریخ ۸/ ۱۰ /۱۳۹۸ تفاهم نامه‌ای برای واگذاری۶۰ درصد سهام شرکت فولاد اکسین به شرکت فولاد خوزستان به عنوان بنیانگذار «پروژه نورد ورق عریض» منعقد گردید .
طی این تفاهم نامه که میان صاحبان ۶۰ درصد سهام ؛(شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و شرکت سرمایه گذاری صدرتامین ) بافولادخوزستان به امضا رسیده بود ،مقرر گردید سهام مذکور طی فرایندی چهار ماهه یعنی حداکثر تا تاریخ ۸/ ۲/ ۱۳۹۹ مراحل واگذاری سهام مذکور به فولاد خوزستان صورت بپذیرد.
اینک که بیش از ۹ ماه از پایان مهلت یاد شده گذشته است ملاحظه می شود که هیچگونه اقدامی از سوی هیئت سه نفره حل اختلاف شامل؛« ایمیدرو- وزارت رفاه -بانک انصار» برای تسریع در واگذاری که امری مهم اقتصادی برای مردم استان خوزستان است ،صورت عملی نگرفته است .
تصور بیرونی آن است که شاید چنین تفاهم‌نامه‌ای بیشتر برای آرام کردن افکار عمومی پیگیر در استان خوزستان منعقد شده و صرفا تبلیغاتی بوده و هیچگاه عملیاتی نخواهد شد.
شایان ذکر است شرکت فولاد اکسین در ابتدای کلنگ‌زنی به صورت یکی از پروژه های داخلی زنجیره تولید فولاد خوزستان بوده است و در همین رابطه همه تجهیزات کارخانه مذکور را فولاد خوزستان از «شرکت دانیلی ایتالیا» خریداری نموده و هنوز هم پس از سالها تعهدات مالی آن به نام خریدار یعنی شرکت فولادخوزستان باقی مانده است. بنابراین هنوز هم هیچ کس از جهت جداسازی این پروژه از شرکت مادر نتوانسته توجیه فنی و اقتصادی ارائه نموده و معطل نمودن این واگذاری در چنین شرایطی نیز نامعلوم و به جزء ایجاد خسارات و تحریک افکار عمومی در این منطقه مهم اقتصادی نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
شرکت فولاد اکسین از ابتدای بهره‌برداری در سال ۱۳۸۵ تا دوسال پیش به علت عدم برخورداری از نقدینگی کافی و سرمایه در گردش عملاً قدرت خرید مواد اولیه از بازار فولاد را نداشته و طی این مدت متحمل خسارات فراوانی گشته است .
لاجرم مدیریت مبادرت به تولید به روش کارمزدی برای سفارش دهندگان و پیمانکاران کرده که نتیجه آن نیز استهلاک شدید دستگاه های منحصر به فرد این کارخانه و زیان انباشته شده فراوان است.
گفتنی است طی دو سال گذشته شرکت فولاد خوزستان به امید واگذاری سهام کارخانه فولاد اکسین به زنجیره تولید خویش مبادرت به تامین مواد اولیه نموده و مسئولیت فروش این کارخانه را نیز برعهده گرفته است که حاصل آن یک تحول مهم در سودآوری آن گشته است به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۸ معادل ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری تاکنون معادل ۲ هزار میلیارد تومان سود آوری برای این کارخانه حاصل شده است.
یقیناً اگر واگذاری سهام مذکور ذیل تفاهم نامه یاد شده ،محقق نشود چرخه زیان فولاد اکسین به روال گذشته بازگشته و تبعات آن بر عهده کسانی است که در راه جهش تولید فولاد در خوزستان چوب می گذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار