معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت استان همدان:
معاون بیمه خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه روستائیان به «پزشک خانواده» اعتماد کنند گفت: در این طرح امکان تشخیص بهتر و زودتر بیماری وجود دارد.
کد خبر: ۹۳۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸ 21 January 2021
دکتر علیرضا محجوب؛ معاون بیمه خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اهمیت اجرای طرح «پزشک خانواده» در استان اظهار کرد: از سال ۸۴ بخشی از تامین هزینه‌های پزشکانی که در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر مشغول ارائه خدمت به مردم بودند، به عهده سازمان بیمه سلامت واگذار شده است.

به گزارش تابناک همدان؛ وی با اشاره به اینکه در مراکز خدمات جامع سلامت در قالب «پزشک خانواده» خدمات پیشگیری، تنظیم خانواده، مراقبت از مادران باردار و ... خدمات درمانی توسط پزشک و ماما ارائه می‌شود گفت: این خدمات زیر پوشش بیمه سلامت است و هزینه‌ها از طریق سازمان به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می‌شود.

معاون بیمه خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت استان همدان افزود: هر ماه هزینه‌های این مراکز با برآورد استان و اطلاع به سازمان، از سوی سازمان پرداخت می‌شود و ما در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌دهیم تا توزیع شود.

وی با بیان اینکه در ارائه خدمات سطح «یک» و در قالب پزشک خانواده با دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا و دانشکده علوم پزشکی اسدآباد طرف قرارداد هستیم گفت: خدمات را معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و در استان‌ها معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی به روستائیان، عشایر و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر ارائه می‌دهند.

محجوب یادآور شد: دو استان فارس و مازندران در کشور تقریبا ۷ سال است طرح پزشک خانواده شهری را اجرا می‌کنند که بیماران در مراجعه به پزشک ابتدا باید به «پزشک خانواده» خود مراجعه کنند که بیماران بعد از تشخیص و صلاحدید پزشک عمومی خانواده به سطوح بالاتر تخصصی و فوق تخصصی ارجاع می‌شوند.

وی با بیان اینکه واقعیت این است در کشور‌های پیشرفته در امر مدیریت منابع و مصارف درمان موفق بودند و هزینه‌ها را حفظ کردند و خدمات بهینه‌ای به مردم ارائه دادند، سیستم نظام ارجاع اجرایی شده است خاطرنشان کرد: در کشور ایران نیز تقریبا ۱۵ سالی است که این طرح اجرایی می‌شود، اما با مشکلات و موانعی مواجه است.

معاون بیمه خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین این مسائل فرهنگ‌سازی میان مردم است گفت: در این راستا سازمان بیمه سلامت هزینه‌ها را به دانشگاه علوم پزشکی و معاونت‌های بهداشتی تخصیص می‌دهد و اعتبارات به موقع در هر ماه پرداخت می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی هم خدمات خود را ارائه می‌دهد، اما مشکلی که وجود دارد به فرهنگ‌سازی برمی‌گردد.

وی با تاکید به اینکه بار‌ها در بازرسی‌ها اغلب متوجه عدم مراجعه مردم به پزشک خانواده شده‌ایم، چون افراد تصور می‌کنند با کوچکترین بیماری و علایم باید به سطوح تخصصی و فوق تخصصی مراجعه کنند افزود: این رفتار نه تنها باعث اتلاف هزینه‌های بخش سلامت و مدیریت نادرست منابع و مصارف می‌شود بلکه باعث خواهد شد که سردرگمی‌هایی هم برای بیمار ایجاد شود.

محجوب با بیان اینکه بار‌ها فرد با یک کمر درد و سردرد ساده به پزشکان متخصص زیادی مراجعه کرده و این پزشکان، چون شناختی از بیمار نداشتند هرکدام از دیدگاه خود آن را تحت درمان قرار دادند و معمولا دیر هم به نتیجه رسیده‌اند گفت: اگر یک پزشک جمعیت محدودی را پوشش دهد، چون پرونده سلامت برای آن‌ها تشکیل می‌دهد، معمولا از بدو تولد فرد را می‌شناسد و در صورت بیماری زمینه‌ای اطلاع کافی دارد تا درمان را بر اساس آن انجام دهد.

وی با تاکید به اینکه یک پزشک عمومی تقریبا ۸ سال درس خوانده و آموزش‌های لازم را دیده و صلاحیت ورود به عرصه درمان در بسیاری از زمینه‌ها را دارد افزود: مردم به این پزشکان اعتماد کنند و مطمئن باشند اگر مشکل آن‌ها در سطح «یک» خدمات حل نشد پزشک خود تشخیص می‌دهد و بیمار را به مراجع بالاتر تخصصی ارجاع می‌دهد و اصرار نکنند حتما او را به متخصص ارجاع دهند که به نفع خود او نیست.

معاون بیمه خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه در سطح «یک» خدمات پوشش کامل داریم و ۴۳۶ قلم دارو در تعهد ماست که دانشگاه و معاونت بهداشتی موظف است این دارو‌ها را تامین کند و هزینه‌ها را ما پرداخت کنیم گفت: این دارو‌ها به گونه‌ای دیده شده‌اند که در هر بیماری یک یا چند گروه دارویی وجود دارد که مثلا برای فشار خون سه یا چهار گروه اصلی دارو‌های معالجه، دیده شده است.

وی با بیان اینکه برای بیماری‌هایی نظیر بیماری مزمن، اعصاب و روان، مغز و اعصاب و گوارشی ۴۳۶ قلم دارو دیده شده و نیازی برای مراجعه به شهر برای درمان نیست افزود: بسته کاملی شامل مکمل‌ها، ویتامین‌ها، آزمایش‌های اولیه، سونوگرافی‌های بارداری و ... در سطح «یک» خدمات دیده شده و هر سال سازمان طبق تفاهم‌نامه با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت آن را تمدید می‌کند.
دکتر محجوب با بیان اینکه پزشکان خانواده فرصت بیشتری برای درمان و آشنایی کافی از بیمار دارند و می‌توانند تشخیص بهتری داشته باشند افزود: پزشک متخصص ممکن است حاذق باشد، اما هم سرش شلوغ است و هم ممکن است فرصت کافی برای گرفتن شرح حال بیماری نداشته باشد و بهتر است ابتدا به پزشک خانواده مراجعه شود.

محجوب با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت ایران افتخار می‌کند که خدمت پزشک خانواده را در کشور ارائه می‌دهد عنوان کرد: در استان همدان تقریبا ۶۷۰ هزار نفر جمعیت ساکن روستا در سطح «یک»، خدمات را دریافت می‌کنند که ممکن است در بین آن‌ها کارمند و دارای دفترچه بیمه تامین اجتماعی هم باشند که ما به آن‌ها نیز خدمات ارائه می‌دهیم.

وی از وجود ۱۳۷ درمانگاه سطح «یک» در استان خبر داد و افزود: تقریبا ۲۲۲ پزشک، ۱۷۸ ماما و ۷۵ دندان‌پزشک مشغول ارائه خدمات به بیماران در این مراکز هستند.

معاون بیمه خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت استان همدان تاکید کرد: امیدواریم با فرهنگ‌سازی، روستائیان که قشر‌های زحمتکش جامعه هستند اقبال و اعتماد را بیشتر به پزشکان و ماما‌ها و حتی بهورز مراکز درمانی خود داشته باشند، چون این افراد آموزش‌هایی را دیده‌اند که می‌توانند در حوزه بیماریابی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن بسیار موفق باشند و در مراحل اولیه بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص دهند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه خدمات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی گسترش یافته است گفت: خدمات دندانپزشکی نظیر فلورایدتراپی و فیشورسیلنت به گروه هدف شامل مادران باردار و شیرده و کودکان زیر ۶ سال ارائه می‌شود که حتی در شرایط بیماری کرونا نیز بسیار خوب پیش رفته است.

محجوب بیان کرد: پزشکان و تیم سلامت معاونت‌های بهداشتی در درمانگاه‌ها بیماریابی اولیه را در چند بیماری نظیر دیابت، فشار خون، آزمایش خون مخفی که از ادرار می‌گیرند و خیلی سریع مراحل اولیه سرطان روده بزرگ را که معمولا از یک پولیپ شروع می‌شود و ممکن است سال‌ها هیچ علامتی نداشته باشد، تشخیص می‌دهند تا درمان سریع انجام و منجر به سرطان نشود.

وی با بیان اینکه این خدمات بسیار ارزشمند است که تامین اعتبارات طرح با ماست عنوان کرد: نظارت طرح نیز به صورت مشترک به عهده ما و وزارت بهداشت است که به صورت مرتب پایش انجام و نواقص برطرف می‌شود تا در مجموع خدمات بهینه به روستائیان و بیمه‌شدگان ارائه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار