استاندارتاکید کرد:
 استاندار خوزستان با اشاره به بروز برخی مشکلات در فعالیت واحدهای تولیدی استان به ‌دلیل محدودیت اختصاص گاز ویژه ایام سرد سال گفت: تامین گاز مصارف خانگی یک اولویت است اما این شرایط نباید باعث توقف کامل فعالیت واحدهای تولیدی شود.
کد خبر: ۹۳۳۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵ 20 January 2021

 استاندار خوزستان با اشاره به بروز برخی مشکلات در فعالیت واحدهای تولیدی استان به ‌دلیل محدودیت اختصاص گاز ویژه ایام سرد سال گفت: تامین گاز مصارف خانگی یک اولویت است اما این شرایط نباید باعث توقف کامل فعالیت واحدهای تولیدی شود.

غلامرضا شریعتی  در پنجاه و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان در سرسرای این اتاق اظهارداشت: همزمان با ایام سرد سال مصرف گاز در کشور افزایش یافته است و تولید برق و گاز نیز با مشکل همراه شده است.

وی ادامه ‌داد: این درحالی است که تولید گاز در کشور به میزان ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته که این میزان به واسطه افزایش ظرفیت صورت گرفته بی‌سابقه است.

نماینده عالی دولت در استان به شرایط پیش آمده ناشی از تحریم‌های ظالمانه اشاره‌کرد و گفت: در حال حاضر استخراج گاز کشور از محل ذخایر گازی صورت می‌گیرد و به‌دلیل کاهش برداشت نفت، تولید گاز همراه نفت نیزکاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۶۵۰ میلیون متر مکعب از ظرفیت تولید گاز کشور در مصارف خانگی صورت می‌گیرد بیان‌داشت: این میزان مصرف ۲ برابر استفاده گاز در بین کشورهای اتحادیه اروپا است.

استاندار خوزستان این میزان مصرف گاز در کشور را عاملی برای ایجاد چالش در زمینه تولید عنوان‌کرد و گفت: این حجم از مصرف گاز در کشور، تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌های برقی و همچین کارخانجات را با مشکل روبه‌رو کرده است.

شریعتی تصریح‌کرد: به‌دلیل اهمیت تامین گاز مصارف خانگی، واحدهای تولیدی و صنایع کشور در ایام سرد سال بالاجبار می‌بایست از سوخت جایگزین مانند مازوت استفاده کنند که این موضوع نیز مسائل و مشکلات دیگری را از جمله موضوعات زیست محیطی در پی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع حمایت از تولید داخل گفت: در این راستا نیز تلاش شده که از بخش خصوصی پشتیبانی شود و تاجایی که امکان دارد علاوه بر تامین سوخت جایگزین، بخش محدودی از گاز مورد نیاز آنها تامین شده است.

استاندار خوزستان یادآورشد: پیش بینی می‌شود که اختصاص گاز به صنایع تا چند هفته دیگر با نوسان همراه است و بعد از آن به‌دلیل کاهش مصارف خانگی شاهد شرایط عادی در تامین گاز مورد نیاز واحدهای تولیدی خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در خوزستان در بخش دیگری از این نشست بر همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی استان به‌منظور اجرایی شدن مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تاکیدکرد و گفت: رفع موانع تولید از وظایف دستگاه‌های دولتی است که می‌بایست با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

وی همچنین به موضوع ساماندهی مشکلات پایانه‌های مرزی استان اشاره کرد و گفت: در این راستا با پیگیری‌هایی که از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان صورت گرفته در حال ایجاد شرایط بهتر برای تسهیل صادرات کالاهای ایرانی به خارج از کشور هستیم.

شریعتی در خصوص مشکلات موجود در مرز چذابه بیان داشت: این مرز بیش از یک دهه به صورت سنتی فعالیت داشته و ساماندهی آن مستلزم صرف زمان و همکاری بیشتری از سوی دستگاه‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار