استاد دانشگاه اظهار داشت: مقوله سر کار آمدن دولت جوان حزب الهی در کنار استفاده از مجربین از سوی مقام معظم رهبری تعبیری زیبا و مصداق واقعی سخن پیامبر اکرم ( ص ) خیر الامور اوسطه است.
کد خبر: ۹۳۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶ 15 January 2021

تابناک خوزستان:

امیر علی اوسط استاد دانشگاه طی یادداشتی به تبین مفهوم دولت جوان انقلابی پرداخته و استفاده نیروی جوان و با تجربه را مصداق سخن پیامبر دانسته است.
علی اوسط در این یادداشت بیان داشت:
مبحث اوامر و نواهی در اصول فقه اسلامی ابداعات بسیاری دارد که قسم اعظم تشریع در کتاب و سنت در این قالب جاری می‌باشد و فهم صحیح و کاربرد آن لازمه استنباط احکام و تقسیر شریعت می‌باشد. باید پذیرفت که قسمی از قرآن کریم متشکل از آیاتی است که بر حکمی از احکام الهی دلالت دارد که به عنوان آیات الاحکام شناخته می‌شوند .
در این میان برخی از این آیات با صیغه امر و نهی ، الزام و تحریض را می‌رساند در روایتی از حضرت امیر (ع ) آیات قرآن بر ۷ قسم بیان شده : امر ، زجر ، ترغیب و ... در این میان قسم سوم ترغیب است که در آن امر الزامی و امر تحریضی قابل تشخیص می‌باشد. در جایی دیگر حضرت اوامر قرآنی را از نظر دلالت گاهی بر وجوب و گاهی بر فضیلت بیان نمودند.
از دیگر تقسیمات اوامر به مولوی و ارشادی می‌توان اشاره کرد.
امر مولوی امری است مبتنی بر طلب حقیقی چیزی از مکلف به منظور رسیدن به مصلحت موجود در آن ، به گونه ای که به امتثال آن پاداش و به مخالفت با آن کیفر داده می‌شود .
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خویش به مناسبت سالروز قیام مردم قم امر بر سر کار آمدن دولت جوان حزب الهی و همچنین استفاده از مجربین اشاره کرده که در واقع تعبیری زیبا و مصداقی واقعی از سخن پیامبر اکرم ( ص ) مبنی بر خیر الامور اوسطها می‌باشد.
نظر به موارد پیش گفته و با در نظر داشتن قید زمان و مکان از باب وقایع حادث شده در برهه کنونی وضعیت جهان و تغییرات سریع در دنیا و تقسیمات متداول این روزها مبنی بر کشورهای پیشرفته در حال توسعه و ... عقل حکم می‌کند عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب که از مصادیق امر مولوی ست و این تکلیف عقلی بر همه ملت ایران است که در جهت حفظ حقوق عامه و سرعت بخشیدن به حرکت پیشرفت و تعالی کشور و نظام اسلامی این امر عقلایی را در انتخابات آینده و تعیین رئیس دولت سیزدهم سر لوحه قرار داده و به آن عمل نمایند که از مصادیق عقلی رعایت حقوق شهروندی می‌باشد .
حکم عقل و شرع هر دو بر اعتدال و میانه روی ست که بهترین هر چیز و هر کار حد میانه آن است که البته در رابطه با خدای متعال و لقای او اول و آخر و حد وسط ندارد .
امیر علی اوسط-مدرس دانشگاه

برچسب ها: امیر علی اوسط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار