وی با اشاره به لزوم ادامه رعایت اصول بهداشتی برای قطع زنجیره کرونا گفت:  ما برای قطع زنجیره این ویروس همچنان باید به رعایت اصولی همچون شست و شوی دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از حضور در اجتماعات ادامه دهیم. با اجرای طرح شهید سلیمانی و اعمال محدویت های جدید با همکاری بسیار خوب مردم خوشبختانه شاهد روند نزولی شیوع بیماری کرونا در کشور هستیم ما در تعداد فوتی های کرونا تا نزدیک به 500 فوتی هم رفتیم اما این روزها به زیر 200 نفر فوت شده رسیده ایم و امیدواریم با همیاری مردم و استفاده همگانی از ماسک این روند ادامه پیدا کند.

حریرچی در مورد تامین واکسن کرونا عنوان کرد: ما از سه کانال در حال تهیه واکسن هستیم، روش اول تهیه واکسن در ایران است، روش دوم تولید مشترک با برخی از کشورهای صاحب تکنولوژی است و روش سوم نیز واردات واکسن است که به لحاظ زمانی سریعتر انجام می شود و گروه های پرخطر، کادر درمانی، افراد مسن و افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند در الویت استفاده از واکسن خواهند بود.

وی همچنین گفت: برخی از مردم ابتلا به بیماری کرونا را نوعی انگ می دانند در حالی که به هیچ عنوان نباید چنین احساسی داشته باشند معمولا فردی که مبتلا به کرونا می شود یا قربانی بی احتیاطی فرد دیگری می شود یا تاوان بی احتیاطی خودش را می دهد.

حریرچی در پایان تصریح کرد: برخی فکر می کنند اگر واکسن کرونا توزیع شود ظرف چهار یا پنج ماه آینده شیوع ویروس کرونا تمام می شود و همه به زندگی عادی برمی گردند در حالی که اینگونه نیست و طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی کشورهای جهان حداقل بین شش ماه تا یک سال آینده درگیر مبارزه با این ویروس خواهند بود.

کشورهای تولیدمحور جهان کمتر آسیب دیدند

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل در مورد بحران کرونا در اروپا و به ویژه انگلیس گفت: کرونا عملکرد کشورهایی که ادعای سلطه و برتری نسبت به سایر ملت ها را دارند زیر سوال برد و فضای عجیبی را بر جهان حاکم کرد. اتحادیه اروپا همواره با بحران هویت روبرو بوده است و همین مسئله باعث شکل گیری جریاناتی ضد اتحادیه اروپا در برخی کشورها شد. کشوری مثل انگلیس که همیشه دچار خودبرتربینی بود امروز در برزخ کرونا به سر می برد و با این روند احتمال اینکه با بحران امنیتی هم مواجه شود زیاد است.

 ظهره وند ادامه داد: صنعت توریسم در جهان پس از شیوع کرونا تاکنون با ضرر حدود 900 میلیارد دلاری مواجه بوده است. کشورهایی مثل اسپانیا،ایتالیا و فرانسه که به شدت به این صنعت وابسته بودند بیشتر ضرر کردند اما کشوری مثل آلمان که اقتصادش کارمحور و تولید محور است کمتر آسیب دید. کشور ما باید از اتفاقاتی که در اقتصاد اروپا رخ داد درس بگیرد و به سمت رونق کار و تولید برود تا در بحران ها کمتر آسیب ببیند.

مردم اروپا به دولت هایشان اعتماد ندارند

جواد بخشی الموتی کارشناس مسائل بین الملل در مورد بی اعتمادی جامعه مردم اروپا به دولت های کشورشان گفت: خبرگزاری رویترز شش ماه پیش در یک نظرسنجی نسبت اعتماد جامعه اروپا به عملکرد دولت های اروپایی در مبارزه با کرونا را مورد بررسی قرار داد که براساس آن پایین سطح اعتماد و رضایت مردم متعلق به انگلیس بود و مردم این کشور معتقدند دولت انگلیس در همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی کرونا شکست خورده اند.

وی درباره بحران کرونا در انگلیس اظهار داشت: امروز تصاویر و فیلم هایی از غارت فروشگاه ها توسط مردم انگلیس، صف های طولانی برای خرید از فروشگاه ها و تخلیه شهرهایی مثل لندن منتشر شد که نشان دهنده نگرانی و وحشت مردم از شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در این کشور است.مردم انگلیس نسبت به دولت خود دچار بی اعتمادی شده اند و بی اعتنا به دستورالعمل های دولتی به روش خودشان عمل می کنند.

بخشی الموتی در پایان تصریح کرد: هویت اروپایی در حال گذراندن آزمون سختی است و تاکنون مشخص شده اروپایی ها ادعاهای آنان که همیشه خود را الگوی دیگر کشورهای جهان می دانستند به هیچ عنوان درست نیست و آنها اصلا صلاحیت الگو شدن را ندارند. این روزها شباهت زیادی بین دو شهر لندن و ووهان چین وجود دارد و باید دید که آیا انگلیسی ها می توانند مثل چینی ها این ویروس را کنترل کنند یا خیر.