مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به نهایی نشدن مطالعات پرورش ماهی در قفس در مخازن سدهای این استان گفت: مجوز پرورش ماهی در قفس، فقط در سد مارون به صورت آزمایشی صادر شده است.
کد خبر: ۹۲۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷ 14 December 2020

فرهاد ایزدجو روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: اگر چه پرورش ماهی در قفس در مخزن سدها دارای مزایای اقتصادی و اشتغال‌زایی است اما با توجه به اینکه این طرح در کشور سابقه طولانی ندارد و تبعات آن هنوز به طور کامل بررسی نشده و اثرات آن بر روی منابع آبی بطور کامل مشخص نیست، نیاز به مطالعات همه جانبه دارد؛ بر این اساس اجرای این طرح در سدهایی که مصرف آب شرب دارند ممنوع است و در سدهایی که مصرف شرب ندارند نیز پس از اتمام مطالعات تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: هم اکنون پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور به عنوان مشاور سازمان آب و برق در حال مطالعه بر روی پرورش ماهی در قفس در مخازن سدها است که این تحقیقات در مراحل ابتدایی کار است.

ایزدجو اضافه کرد: از میان سدهایی که مصرف آب شرب ندارند، سدهای مارون و جره برای پرورش ماهی در قفس با هماهنگی شرکت مدیریت منابع آب ایران انتخاب شدند؛ مجوز اجرای این طرح برای تولید یک هزار تن در مخزن سد مارون به صورت آزمایش صادر شده که در صورت مطلوبیت نتایج و تایید ضوابط کیفی و محیط زیستی مخزن، این ظرفیت در سال‌های بعد قابل افزایش است.

ایزدجو با اشاره به مشکلات کیفی آب مخزن سد جره بیان کرد:کیفیت آب این سد به دلیل لایه‌های زمین شناسی و نوع سازندها دارای سولفات بیشتری نسبت به سدهای دیگر است، به همین دلیل از نظر کیفی و با وضع موجود برای آب شرب مناسب نیست و استفاده آن برای کشاورزی است؛ از طرفی باتوجه به تغییرات زیاد حجم آب دریاچه و نداشتن حجم حداقل کافی در تابستان، احتمال افزایش آلودگی در این سد زیاداست.

وی ادامه داد: در سد جره از نظر مقررات، پرورش ماهی در قفس منعی ندارد اما پیشنهاد مشاور تولید ۲۰۰ تن ماهی بوده که با توجه به تاثیر ناچیز آن در اشتغال‌زایی و ضعیف بودن توجیه اقتصادی آن، امکان اجرای پایلوت در این سد در حال بررسی بیشتر است.

ایزدجو افزود: در سدهای دیگر همچون سد کارون۳، شهید عباسپور، مسجدسلیمان، گتوند و کرخه که مصارف آب شرب دارند، با توجه به مشخص نبودن ابعاد آلودگی پرورش ماهی در قفس، اکنون امکان صدور مجوز برای این طرح وجود ندارد.

به گفته وی، پیشنهاداتی برای سد کارون ۳ مطرح شده اما این سد قرار است محل سامانه آب شرب شمال شرق خوزستان باشد، به همین دلیل با در نظر گرفتن امکان آلودگی مجوزی برای آن صادر نشده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: وزارت نیرو برای صدور مجوز پرورش ماهی در قفس در سدهایی که مصرف آب شرب دارند با سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست کشور مکاتباتی انجام داده و از آنها نظرخواهی کرده اما تاکنون پاسخی داده نشده است، در صورت تایید این سازمان‌ها می‌توان درباره نحوه مطالعه و آزمایش در این سدها تصمیم‌گیری کرد.

وی با بیان اینکه بدون مطالعه کافی نمی‌توان فرصت‌های توسعه را رد کرد، گفت: از سوی دیگر صدور هرگونه مجوز شامل توقف، ادامه و یا توسعه در مخزن سدها به صورت تدریجی و مشروط به نتایج پایش‌های کیفی برای تضمین کنترل آلودگی‌ خواهد بود؛ حساسیت و دقت در صدور مجوز پرورش ماهی در قفس در مخازن سدها برای این است که هیچگونه مخاطره‌ای برای آب شرب شهروندان ایجاد نشود.

ایزدجو ادامه داد: مطالعات حداقل دو سال به طول می‌انجامد چون حداقل یک تا دو سال باید شاخص‌های کیفی آب آماربرداری و پایش شود.

وی افزود: همه تصمیمات مرتبط با این موضوع در کارگروه استانی متشکل از ادارات کل مربوطه شامل حفاظت محیط زیست، شیلات و سازمان آب و برق و زیر نظر اساتید و نخبگان این صنعت انجام می‌شود.

ایزدجو اضافه کرد: باتوجه به فشار مضاعفی که در سال‌های اخیر به مردم وارد شده، در سال ۹۹ که به فرمایش رهبری، سال جهش تولید نامگذاری شده، سازمان آب و برق خوزستان تلاش می‌کند که با حفظ اصول توسعه پایدار نهایت همکاری را با سایر نهادها در راستای تولید و اشتغال پایدار داشته باشد، اما صیانت و حفظ منابع آب و رعایت اصول توسعه پایدار خط قرمز ماست که به هیچ وجه نمی‌توانیم از آن عدول کنیم.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، پیش از این پرورش ماهی در قفس در سد کارون ۴ در بالادست خوزستان اجرا شده است.عبادی مدیرکل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو در سال ۹۷ گفته بود: اجرای طرح پرورش‌ ماهی در مخازن سدها به ویژه سدهای با هدف تامین شرب به‌ لحاظ تاثیر منفی بر شرایط کیفی ممنوع است و تاکنون هیچ مجوزی به هیچکدام از سدهای تامین کننده آب شرب در سطح کشور داده نشده است.

وی ایجاد آلودگی توسط ماهی‌ها و مغذی شدن مخزن سد بر اثر مواد خوراکی و در نتیجه افت کیفیت آب را عمده‌ دلایل ندادن مجوز وزارت نیرو به این طرح‌ها بیان کرده است.

طرح آبزی پروری در مخازن سدها به ویژه طرح پرورش ماهی در قفس در سال‌های اخیر از سوی سازمان شیلات مطرح شده اما به دلیل اثرات زیست محیطی آن بر منابع آبی به ویژه در سدهایی که منبع آب شرب هستند، سازمان آب و برق خوزستان به هیچکدام از طرح ها مجوز نداده بود. این طرح به ویژه در سد مارون در بهبهان، پیشنهاد شده است.

سد مارون بر روی رود مارون در ۱۵ کیلومتری شمال بهبهان و سد جره در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی رامهرمز در خوزستان قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار