در واقع باید گفت میزبان اصلی قالیباف در استان مهدی روشنفکر و سید محمد موحد خواهند بود بنابراین برنامه ریزی دقیق و هماهنگی کامل با استاندار و مدیران می تواند هم باعث به سرانجام رسیدن مطالبات استان شود و هم منجر به احیای جایگاه آن ها در سطح مجلس شود .
کد خبر: ۹۱۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳ 10 November 2020

بنابر اخبار رسیده به تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در ادامه سفرهای ریاست مجلس شورای اسلامی به استان ها ، سفر محمد باقر قالیباف به کهگیلویه و بویراحمد ، قریب الوقوع خواهد بود.
پس از وقفه چند هفته ای در سفرهای استانی ریاست مجلس به دلیل ابتلای وی به کرونا چند روزی است که گفته می شود قالیباف به شرایط عادی برگشته است و با توجه به اینکه کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان های محروم است خبرها از قریب الوقوع بودن سفر وی به استان حکایت دارد.
آنچه اکنون مهم است زمان دقیق سفر رئیس مجلس به استان نیست بلکه چگونگی برنامه ریزی برای این سفر و درخواست های مهمی که باید قالیباف با یک صدای واحد نمایندگان استان در مجلس از یک طرف و استاندار و مسئولین اجرایی از طرف دیگر ، مواجه شود ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
با توجه به این نکته که هر دو نماینده استان در حوزه های عمرانی ، پروژه های زیرساختی و توسعه ای کمترین دانش و اطلاعات را دارند ، بسیار ضروری است که از هم اکنون با مدیران ، کارشناسان و یا افراد صاحب تخصص ارتباط گرفته و با استفاده از دانش و تخصص این افراد ، خود را آماده استفاده حداکثری از این سفر کنند تا تحرکی واقعی به توسعه استان بدهند.
توجه به زیرساخت های توسعه کشاورزی 
یکی از موضوعاتی که انتظار می رود در سفر مذکور به شدت مورد پیگیری قرار گیرد توجه به توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی استان است که در این خصوص توجه به پروژه های تامین آب و تبدیل زمین های دیم به آبی و همچنین توسعه زیرساخت های آبیاری نوین از جمله مواردی است که بسیار حائز اهمیت است .
برای پی بردن به اهمیت به بخش کشاورزی در اشتغالزایی ، توسعه متوازن و بهبود کیفیت زندگی مردم استان بد نیست به این نکته اشاره شود که طی سال گذشته حدود 1 هزار و 500 میلیارد ریال فقط اعتبار دولتی خرید تضمینی گندم بین کشاورزان استان توزیع شده است . این در حالی است که بسیاری از زمین های قابل کشت استان به دلیل کم آبی یا کشت نمی شوند و یا در بهترین شرایط بارشی به صورت دیم کاشته می شوند که چندان محصول قابل توجهی از آن ها برداشت نمی شود .
آنچه که در توسعه بخش کشاورزی بسیار اهمیت دارد ابتدا تامین آب پایدار است که چاره کار هم احداث سد بر روی رودخانه های پرشماری است که مسیر های فراوان مستعد احداث سد در استان را طی کرده و به استان های جنوبی می ریزند . تاکنون تلاش هایی برای برداشت آب از سد کوثر برای حوزه گچساران گرفته شده است اما هم اکنون سه سد ، آبریز ، تنگ سرخ  و چم شیر از جمله مواردی است که می توانند منشا تحولی اساسی در توسعه کشاورزی استان داشته باشند که در صورت به بهره برداری رسیدن این سدها فارغ از دیگر بخش ها در بخش کشاورزی می توانند باعث جهشی بزرگ در توسعه استان شوند.
بخش دوم در توسعه کشاورزی توجه به استفاده از فن آوری ها و زیرساخت های نوین آبیاری در زمین های کشاورزی و باغداری است که در این زمینه باید تلاش شود از سفر مذکور بهترین بهره برده شود.
پروژه های صنعتی در استان
یکی دیگر از ظرفیت های استان که لازم است مورد توجه قرار گیرد بخش صنعت است که در کهگیلویه و بویراحمد با وجود گزشت 40 سال از انقلاب چندان رونقی نداشته است.
وجود معادن در بخش های مختلف و در دست احداث بودن برخی پروژه های صنعتی می تواند یکی از مواردی باشد که در سفر قالیباف به عنوان بخشی از مطالبات استان جهت همکاری مجلس برای به سرانجام رسیدن آن ها مورد تاکید قرار گیرد.
برخی پروژه های صنعتی لز جمله فسفات چرام ، پتروشیمی های دهدشت و گچساران  و دیگر طرح های صنعتی می توانند از جمله مواردی باشند که مورد توجه ویژه در این سفر باشند.
گردشگری و توسعه حمل و نقل
به غیر از پروژه های صنعتی و کشاورزی که قابلیت اشتغالزایی بالا و پایداری دارند ، توجه به حوزه گردشگری خصوصا در دو شهرستان بویراحمد و دنا و همچنین توجه به توسعه حمل و نقل و جاده های استان از جمله جاده های پاتاوه به دهدشت ، یاسوج به اصفهان ، یاسوج به شیراز و راه اهن اقلید به یاسوج در دستور کار قرار گیرد.
میزبانی روشنفکر و موحد از قالیباف !
میزبانی موحد و روشنفکر از قالیباف
در واقع باید گفت میزبان اصلی قالیباف در استان مهدی روشنفکر و سید محمد موحد خواهند بود بنابراین برنامه ریزی دقیق و هماهنگی کامل با استاندار و مدیران می تواند هم باعث به سرانجام رسیدن مطالبات استان شود و هم منجر به احیای جایگاه آن ها در سطح مجلس شود .
نکته : هر چند قالیباف ریاست قوه مقننه را برعهده دارد و طبق قانون اساسی مسئول اجرایی کشور دولت با ریاست رئیس جمهور است اما جایگاه نظارتی مجلس از یک سو و نقش کمیسیون هایی از مجلس در بودجه ریزی و تصویب آن از سوی دیگر می تواند عاملی بسیار مهم برای تحرک بخشیدن به توسعه استان باشد.
لازم به توضیح است با توجه به شرایط ویژه کرونایی طی این روزها احتمال به تعویق افتادن سفر قالیباف به استان وجود دارد .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سید غفور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
اون زمانی که موحد انقلابی در زیر ساخت های کهگیلویه بوجود آورد احتمالا مدیران این سایت هنوز نمی توانستند اسم استان را درست تلفظ کنند حالا آنها در پروژه های عمرانی و زیر ساختی اطلاعاتی ندارند شما به فکر آبادانی منطقه نیستید و گرنه بجای تفرقه افکنی انتقاد یا پیشنهاد درست و کارآمد ارائه می دهید
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
واقعا تو این وضعیت کرونا چه نیازی به این سفرهاست نکنه در فکر رییس جمهوریه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار