مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان از ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی و تاریخی در این استان خبر داد و گفت: قدمت این آثار از حدود ۶ هزار سال گذشته تا اوائل ورود اسلام به کشور است.
کد خبر: ۹۱۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹ 24 October 2020

فریدون الله‌یاری افزود: این آثار شامل ۲ منبر چوبی در حسینیه‌های حضرت ابوالفضل (ع) بالاده و امام حسین (ع) توده در شهرستان آران و بیدگل، در مسجد سید محمدیه نایین و کاسه سفالی، جام سفالی، کاسه پایه‌دار سفالی، لیوان سفالی، مهر سنگی استوانه‌ای و خمره تدفین مربوط به محوطه باستانی اریسمان نطنز است.

اریسمان به‌عنوان نخستین منطقه تاریخی ذوب فلز و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای صنعتی تمدن بشری با پیشینه حدود ۶ هزار سال در ۱۵ کیلومتری شهر نطنز در استان اصفهان واقع ‌است.

وی با بیان اینکه ۲ منبر چوبی حسینیه‌های آران و بیدگل و در مسجد سید محمدیه نایین مربوط به اوائل ورود اسلام به کشور است، اظهار داشت: این آثار دارای ارزش دینی و هنری بالا و گره چینی و منبت هستند که گویای نبوغ ایرانیان در بیش از یکهزار سال گذشته در تلفیق هنر با دین است.

اللهیاری با اشاره به اینکه قدمت اشیای تاریخی محوطه باستانی اریسمان در شهرستان نطنز نیز به حدود ۶ سال هزار سال گذشته بر می‌گردد، تصریح کرد: در این محوطه تاریخی آثاری از ۶ هزار سال گذشته تا دوره ساسانی و ۲ هزار سال گذشته کشف شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در محدوده نطنز تا شمال اصفهان تاکنون حدود ۶ هزار اثر تاریخی، شناسایی شده و این محدوده از پیشینه غنی زندگی اجتماعی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون حدود یکهزار و ۹۶۰ اثر ملموس و غیر ملموس در استان اصفهان در فهرست آثار ملی ثبت شده است، افزود: حدود ۳۵۰ اثر از میان آنها، منقول است.

اللهیاری با بیان ثبت ملی آثار منقول در جهت اجرای قانون حفظ آثار ملی و آیین‌نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی تاریخی منقول مجاز انجام می‌شود، تاکید کرد: با ثبت آثار منقول در فهرست ملی، مشخصات این آثار فرهنگی و تاریخی مستندسازی شده و نگهداری، مرمت و حفظ آنها با جذب بودجه‌های مصوب وزارتخانه میراث فرهنگی انجام می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌ و تاریخی اصفهان توسط علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عباس رضایی استاندار اصفهان اعلام شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار