وقتی وارد محوطه مربوط به تصویربرداری سریال «نجلا» می شوید، بدون اینکه مسافت زیادی را طی کرده باشید خود را در آبادان می بینید و این تجربه لذت بخشی است برای کسانی که تا به حال به این شهر سفر نکرده اند.
کد خبر: ۹۰۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲ 17 October 2020

اینجا آبادان است، آبادانی در سال ۵۸ و درست چند سال قبل از آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق. هنوز شهر مورد حملات هوایی و زمینی نیروهای عراقی قرار نگرفته است و فضایی بکر و دست نخورده دارد که از سلامت آن خبر می دهد. اما نه،‌ اینجا فقط دکورهایی از شهر آبادان دیده می شود که شما را به آن فضا می برد. بله درست حدس زدید، اینجا لوکیشن اصلی سریال «نجلا»» است. سریالی که این شب های شبکه سه را به خود اختصاص داده است و زندگی آبادانی ها را در کنار یکدیگر و در بحبوهه جنگ روایت می کند.

اگر می خواهید یک روز را در کنار گروه تولید سریال «نجلا» در شهر آبادان سپری کنید با این گزارش همراه باشید.

 

** قصه ای عاشقانه در جنوب کشور

سریال «نجلا» همانطور که از نامش پیداست روایت زندگی دختری عرب-ایرانی است که در عراق زندگی می کرده اما بنا به دلایلی در سال ۵۸ به آبادان رانده شده است. زندگی پر فراز و فرود او و عشقی که بین او و عبد بوجود می آید اصلی ترین شاکله قصه این سریال است.

** سریال هایی که هر کدام روایتی از دفاع مقدس دارند

در این سالها اغلب سازندگان سریال های تلویزیونی به دنبال نشان داده تصویری جدید از هشت سال دفاع مقدس بودند و هر کدام بنا به زاویه دیدی که برای خود داشتند این مقاومت را در شهرهای مختلف شمالی و جنوبی به تصویر کشیدند و در این سریال نیز از قبل از جنگ داستان هایی وجود دارد تا بعد از آن.

** ضبط سکانس های پایانی در آبادان

از ابتدا بنا بود این سریال در شهر آبادان تولید شود اما به خاطر مواجهه گروه تولید با بیماری کرونا این اتفاق رخ نداد و تنها سکانس های پایانی این سریال در این شهر مقابل دوربین رفت و گروه تولید بنا به قصه ای که در این خطه رخ داده است، می بایست فضای آبادان در سال ۵۸ را در تهران اجرا می کردند. علاوه بر این تنها برخی سکانس های خارجی و سکانس هایی که بنا است در کنار شط تصویربرداری شود در آبادان قرار دارد.

 

** بوستان ولایت، بهترین گزینه

برای رفتن به پشت صحنه این سریال چند گزینه پیش پایمان قرار دارد، بوستان ولایت، شهرک سینمایی دفاع مقدس و آبادان! اما طبق صحبتی که با دستیار کارگردان داریم توصیه می شود که بوستان ولایت بهترین فضایی است که می تواند برای تهیه گزارش مناسب باشد.

** یک روز در بوستان ولایت

یکی از روزهای گرم تابستان بنا به آدرس وارد بوستان ولایت شده و طی پرس و جو از مسئولان بوستان به محلی که برای ضبط این سریال است هدایت می شوم. از دور یک ساختمان چند طبقه پیدا است و ماشین های حمل و نقل و افرادی که در حال رفت و آمد هستند گواه این را می دهد، که اینجا محل تصویربرداری سریال است.

** ساختمانی چند طبقه برای اسکان عوامل

این ساختمان چند طبقه محل اسکان عوامل است، با هماهنگی وارد شده و هر کدام از این اتاق ها برای یکی از کارهایی است که گروه تولید باید برای آن برنامه ریزی داشته باشند. اتاق گریم، لباس، تدارکات، غذاخوری و ... از جمله این اتاق ها است. البته چند اتاق دیگر هم برای این است که در فواصل بین سکانس ها اگر بازیگر یا عواملی نیاز به استراحت دارند، از آن اتاق استفاده کنند.

** فضاهایی که به گروه های مختلف اجازه ساخت و ساز دکور می دهد

در این چند سال،‌ علاوه بر فضاهای موجود در شهرک سینمایی و شهرک دفاع مقدس، فضاهایی در بوستان ولایت موجود است که بنا به نیاز هر گروه تولیدی به آنها اجازه داده می شود تا در آنجا دکورسازی کنند. سریال هایی مثل «بچه مهندس»، «مینو» و ... از جمله سریال هایی بودند که دکورهایی در بوستان ولایت داشتند. نکته اینجا است که هر کدام از این دکورها بعد از پایان تولید سریال مورد نظر تخریب می شود تا گروه بعدی بتوانند به راحتی دکورهای جدید خود را در آن فضا بسازند.

 

** تقیانی پور: قصه عاشقانه ای در سال ۵۸

«خیرالله تقیانی پور» را بیشتر با کارگردانی و نویسندگی در عرصه تئاتر می شناسند. او در این سالها بیشتر در تئاتر فعالیت داشته است.

او که به شدت مشغول ضبط سکانس ها است، درباره این سریال می گوید: از زمانی که طرح این سریال به من پیشنهاد شد با گفت و گوهایی که با نویسنده ها داشتیم تغییراتی در طرح اولیه صورت گرفت.

وی با اشاره به داستان این سریال ادامه می دهد: قصه نجلا در سال ۵۸ رخ می دهد و دختری به یک پسر عاشق در ان اوضاع آشفته و نا امنی ها وعده ای می دهد که طی آن اگر پسر بتواند او را از مرز رد کند و به زیارت اربعین برسد در قبال عشقش به او پاسخ مثبت می دهد.

** امروز سکانس های خارجی ضبط می شود

آنطور که پیدا است، گروه مشغول آماده سازی برای تصویربرداری سکانس های قسمت دوم سریال هستند و دو بازیگر اصلی قرار است در مقابل هم بازی کنند. امروز قرار است اغلب سکانس های خارجی و در کوچه و خیابان مقابل دوربین برود و اینجا خیابانی است که به بیمارستان منتهی می شود. کارگردان که از گرما پارچه ای سفید روی سرش انداخته است، بعد از جاگذاری دوربین و صحبت با دو بازیگر و ذکر نکته های کلیدی به آنها پشت مونیتور خود می نشیند و با اعلام سه دو یک، برداشت اول آغاز می شود.

 

** اولین تجربه منظور در نقش جوانی جنوبی

«حسام منظور» از جمله بازیگرانی است که در این گروه به چشم آشنا است. بازیگری که پیش از این در دو سریال «بانوی عمارت» و «برادر جان» نقش های موفقی را ایفا کرده بود. نکته جالب اینجا است که گریم و چهره منظور در این سریال تفاوت آنچنانی با دو سریال قبلی ندارد، اما نمی توان از بازی متفاوت او چشم پوشی کرد. او با اینکه اصالتا تهرانی است اما در نقش «عبد» جوانی جنوبی توانایی خود را به نمایش گذاشته است.

** ادای لهجه عربی از ضروریات است

با توجه به اینکه این سریال قصه ای در جنوب کشور را روایت می کند می بایست بازیگران نیز با لهجه صحبت کنند تا از آن فضا دور نشوند. همین موضوع درباره اغلب بازیگران این سریال نیز دیده می شود و علاوه بر نقش های اصلی که بر طبق اصالت جنوبی شان باید لهجه عربی و آبادانی داشته باشند، سایر اعضای شهر نیز به همین لهجه صحبت می کنند.

** بازیگران با مسئول زبان عربی صحبت می کنند

قبل از اینکه سکانس بعدی شروع شود و کارگردان اعلام ضبط کند، بازیگران با «علی غابشی» مسئول زبان عربی بازیگران، چند دقیقه ای صحبت می کنند و او نکته های ریزی که در بیان لهجه عربی لازم است را به آنها می گوید. علاوه بر این غابشی در کنار بیان لهجه عربی، یکی از بازیگران فرعی سریال نیز هست.

 

** غابشی: تفاوت لهجه ها در کارمان مشهود است

«علی غابشی» یکی از بازیگران این سریال است که البته مسئولیت مهم تری نیز دارد. او مسئول زبان عربی «نجلا» است و گروه را در بیان لهجه عربی کمک می کند.

او در این باره به خبرنگار فارس، می گوید: در ابتدا به عنوان بازیگر به این سریال اضافه شدم اما چون اصالتا آبادانی هستم قرار شد که دوستان را در بخش زبان عربی نیز کمک کنم.

وی با اشاره به سختی های این کار نیز بیان داشت: زمان مان برای تولید این کار کم بود و تعدد لوکیشن هم داشتیم. از طرفی شیوع بیماری کرونا هم کار را با محدودیت های لوکیشنی مواجه کرده بود. اما خداراشکر کار قابل احترامی شده است.

این بازیگر ادامه داد: اغلب بازیگران با لهجه آبادانی آشنا نبودند اما خب خودشان مطالعه هایی داشتند و من هم تا جایی که توانستم کمک شان کردم.

غابشی در پایان نیز گفت: همانطور که می دانید زبان عراقی در بغداد با ایران تفاوت دارد و حتی در ایران و در شهرهای مختلف جنوب هم ما شاهد تفاوت در بیان لهجه ها هستیم.

 

** سکانسی که روبروی بیمارستان ضبط شد

این سریال قصه دلباختگی عبد به نجلا را به تصویر می کشد، در این سکانسی که در حال ضبط است عبد روبروی بیمارستان منتظر است تا نجلا که پرستار است کارش تمام شود و بیرون بیاید و سر صحبت را با نجلا باز کند. زمانیکه نجلا بیرون می آید عبد طبق فیلم نامه قرار است با مردی عرب دعوا کند. گویا این مرد قصد دارد به نجلا چاقو بزند و او را مجروح کند اما با حضور به موقع عبد کار به آنجا نمی رسد. بخشی از دیالوگ های این دو بازیگر برای این صحنه به روایت زیر است:

نجلا: برا چی  دنبال ما راه افتادی؟

عبد: چاقو داشت می خواست تو رو بزنه!

نجلا با سری به زیر و خجالت زده راه خانه را در پیش می گیرد و می رود. این سکانس چند بار تکرار می شود و آخرین بار با تائید و کات کارگردان سکانس بعدی آغاز می شود.

** خیابان هایی که به نظر آشنا هستند

خیابان های اینجا به نظر آشنا می آید هم از نزدیک و هم از قاب تصویر بارها به چشم آمده است. به آنطرف تر که می روید پارکی می بینید که شاید در سریال های دیگری که در همین لوکیشن مقابل دوربین رفته است بارها از نظرتان گذشته باشد. 

** دکورهایی که در بوستان ولایت ساخته شد

قبل از شروع تولید، دکورهای اصلی و بخش هایی که می بایست به عنوان مرکز سریال مورد استفاده قرار بگیرد، دکورسازی شد. از جمله خانه عبد، خانه نجلا، خانه عطا، بیمارستان، مغازه ها و ... هر کدام در فاصله های نه چندان زیادی از یکدیگر قرار دارند و عده ای از بچه های گروه هر از گاهی به خاطر برداشتن وسیله ای به هر کدام از این خانه ها تردد دارند. هر چند بعد از پایان ضبط در بوستان ولایت، اغلب این لوکیشن ها قرار است تخریب شود.

 

** تجربه لذت بخش در شهر آبادان

یکی از شاخصه های شهرهای جنوبی که در قاب تصویر به خوبی به چشم می آید، درخت های نخلی است که در سطح شهر چشم نوازی می کنند. وقتی وارد محوطه مربوط به تصویربرداری سریال «نجلا» می شوید، بدون اینکه مسافت زیادی را طی کرده باشید خود را در آبادان می بینید و این تجربه لذت بخشی است برای کسانی که تا به حال به این شهر سفر نکرده اند. در اینجا هم با اینکه در نقطه ای از تهران قرار دارید، اما درخت های نخل بسیاری دیده می شوند که فضاسازی مناسبی را در خدمت کار قرار داده است.

** اولین تجربه جدی «سارا رسول زاده» در نقش «نجلا»

قطعا یکی از فاکتورهای انتخاب بازیگران نقش اصلی این سریال علاوه بر توانای شان، ‌فیزیک صورت و چهره هم بوده است. این موضوع درباره انتخاب بازیگر نقش نجلا هم لحاظ شده است و گروه کارگردانی سعی کردند از بازیگری استفاده کنند که شباهت ظاهری نزدیکی به اعراب داشته باشد. سارا رسول زاده نقش نجلا را بازی می کند، او پیش از این مدتی در تلویزیون به اجرا پرداخته است و در سریال «عاشقانه» نیز بازی کرده است، اما اولین تجربه رسمی تلویزیونی اش در حیطه بازیگری همین سریال نجلا است.

** رعایت پروتکل های بهداشتی در پشت صحنه سریال

این گروه نیز همانند سایر گروه های فیلمبرداری، به شدت روی رعایت کردن پروتکل های بهداشتی حساسیت دارند و وسایل ضدعفونی کننده در کنار همه بازیگران و عوامل قرار دارد و هر کدام به فاصله چند دقیقه یکبار از این ضدعفونی کننده ها استفاده می کنند. با اینکه شرایط و گرمای سختی بر اینجا حکم فرما است، اما غیر از بازیگران، سایر عوامل به طور مستمر از ماسک استفاده می کنند.

 

** تغییر در فضای داخلی بیمارستان

به گفته دستیار کارگردان، این بیمارستان در سریال «مینو» و «بچه مهندس» هم استفاده شده است و ما فضای داخل این بیمارستان را تغییر دادیم تا بتوانیم روایت درستی در شهری جنوبی داشته باشیم.

** بازیگرانی که امروز در لوکیشن حضور دارند

دیگر بازیگرانی که در این لوکیشن حضور دارند، می توان به ملیکا شریفی نیا، جواد پور زند، مصطفی ساسانی اشاره کرد که قرار است در سکانس های بعدی مقابل دوربین بروند. ملیکا شریفی نیا در نقش شیرین، مصطفی ساسانی در نقش عطا و جواد پورزند نقش پدر شیرین را در این سریال بازی می کنند.

** بازیگر نقش عطا هم هست!

مصطفی ساسانی در این سریال اولین تجربه تصویری و البته شاخص خود را تجربه می کند. او نقش عطا دوست صمیمی عبد را بازی می کند و قرار است در اغلب سکانس ها در کنار عبد حضور داشته باشد. اینطور که پیدا است عطا رگه های کمدی داستان را با حضورش پررنگ کرده است و بامزگی هایی در شخصیتش دارد که قصه عاشقانه و پر فراز و فرود عبد را تلطیف می کند.

** عبد و مکانیکی!

سکانس بعدی مربوط است به حضور عبد و عطا در بازار آبادان و فروش جنس هایی که به صورت قاچاق از خارج از کشور آورده اند. عبد علاوه بر اینکه مکانیک است و مغازه مکانیکی دارد، قاچاق فروشی هم می کند و از طریق آشناهایی که دارد از بندر جنس هایی وارد می کند و در بازار می فروشد. این سکانس نیز مربوط به زمانی است که عبد و عطا جنس هایشان را می خواهند در بازار بفروشند.

 

** حضور هنرورها در این سکانس

در اینجا نمایی کم حجم از بازار آبادان ساخته شده است، چند مغازه دور تا دور یکدیگر قرار دارند و صاحبانی که هر کدام مشغول به فروش یک نوع کالا هستند. برخی هایشان بازیگر و برخی نیز هنرور هستند که برای حضور این هنرورها از روز قبل با مسئول آنها هماهنگی های لازم شده است. چند هنرور مسئول فروش میوه هایی مثل خیار، گوجه، بادمجان و ... روی گاری هایی هستند که در میانه بازار قرار دارد.

** پلیس در بازار آبادان

کارگردان با اغلب بازیگرهایی که قرار است در این صحنه باشند و همچنین هنرورها مشغول صحبت است و بیشتر سعی می کند قصه سکانس بعدی را برایشان تصویر کند. در این سکانس پلیسی که همیشه دنبال عبد است به یکباره سر می رسد و سکانس های تعقیب و گریزی رقم می خورد.

** تعقیب و گریز در بازار 

این سکانس به دلیل حجم بالای بازیگران و تعقیب و گریزها چند بار تکرار می شود تا به سکانس مورد نظر کارگردان برسد. در این میان به خاطر حضور هنرورها هماهنگی های لازم باید انجام شود و مدیریت آنها قطعا زمان زیادی از گروه تولید می برد.

** نخل هایی در دل تاریکی شب

کم کم هوا رو به تاریک شدن می رود و گروه قرار است سکانس های داخلی را تصویربرداری کنند. فضای شب در بوستان ولایت و در کنار این نخل های زیبا حضور در شب های آبادان را تداعی می کند و ما نیز بعد از خداحافظی به عوامل بوستان ولایتی که حالا آبادان است را ترک می کنیم.

 

به گزارش  فارس، حسام منظور،‌ هدایت هاشمی، سارا رسول زاده، آزیتا حاجیان، سید مهرداد ضیایی، ملیکا شریفی نیا، مصطفی ساسانی، وحید نفر، سوگل طهماسبی و ... از بازیگران این سریال هستند.

قصه سریال «نجلا» ‌در سال ۵۸ می گذرد و دختری به یک پسر عاشق در آن اوضاع آشفته و نا امنی ها وعده ای می دهد که طی آن اگر پسر بتواند او را از مرز رد کند و به زیارت اربعین برسد، در قبال عشقش به او پاسخ مثبت می دهد، اما همه اینها در طول مسیر دست خوش اتفاق‌هایی می شود.

سریال «نجلا» در ۱۵ قسمت به تهیه کنندگی سعید سعدی، کارگردانی خیرالله تقیانی پور و نویسندگی سید حسین امیرجهانی و مهدی حمزه هر شب از شبکه سه سیما پخش می شود.

از دیگر عوامل این سریال می توان به: محمدرضا اصلی دستیار کارگردان، مدیر برنامه ریزی جواد سعدی، مشاور متن و ناظر کیفی امیر ابیلی، مسئول زبان عربی بازیگران علی غابشی، عکاس سمیه میری، مشاور رسانه ای امین اعتمادی مجد و ... اشاره کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار