کد خبر: ۹۰۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۳ 15 October 2020

چند روزی است که تصاویر تدریسش در حیاط مدرسه در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ معلمی که برای تدریس چند تن از دانش آموزان خود که از داشتن گوشی هوشمند و تبلت محروم هستند، روزانه مسیر ۱۳۴ کیلومتری اهواز تا روستای عماشیه دهستان عنافچه شهرستان باوی در استان خوزستان را طی می‌کند.

در شرایطی که بسیاری از معلمان فقط به صورت مجازی، به تدریس دانش‌آموزان خود می‌پردازند، منصور حمیدی علاوه بر آموزش مجازی، روزانه با طی مسیری طولانی، به آموزش حضوری دانش‌آموزان خود در محل مدرسه نیز می‌پردازد.

برای گفت‌وگو با این معلم جوان، از مسیر ناهموار چندین روستا عبور می‌کنیم تا به مدرسه محل تدریس او در روستای عماشیه می‌رسیم؛ مدرسه کوچک شهید نبگانی در وسط این روستا دیده می‌شود. وارد مدرسه می‌شویم، یک کلاس جدا از ساختمان اصلی مدرسه خودنمایی می‌کند و در گوشه‌ای دیگر کلاس کانکسی به چشم می‌خورد. این مدرسه کوچک محل تحصیل دانش آموزان ۱۵ روستای اطراف است.

ساختمان اصلی مدرسه سه کلاس در خود جای داده است؛ در یکی از کلاس‌ها معلمی مشغول تدریس یک دانش‌آموز دبیرستانی است. دلیل حضور دانش آموز در مدرسه را جویا می‌شوم و او علت را نداشتن تبلت و یا گوشی هوشمند عنوان می‌کند و هر روز مسیر ۱۴ کیلومتری را از خانه‌شان در یکی از روستاهای اطراف، تا مدرسه طی می‌کند. دغدغه اصلی این دانش‌آموز دختر، نبود سرویس است. می‌گوید سال‌های پیش سرویس ایاب و ذهابی در نظر گرفته می‌شد اما امسال خبری از آن نیست. در کلاس دیگر نیز یک معلم مشغول تدریس مجازی و ضبط ویدئو است. سراغ کلاس آقای حمیدی را می‌گیریم که متوجه می‌شویم در گوشه‌ای از این حیاط کوچک جای دارد؛ همان کلاس کانکسی.

حمیدی که سرباز معلمی جوان و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق است، می‌گوید: بچه‌های دبستانی در کلاس کانکسی درس می‌خوانند، وقتی هوا گرم می‌شود، بچه‌ها را به حیاط راهنمایی می‌کنم و کلاس درس را به زیرسایه درختان منتقل می‌کنم. حالا هم که کرونا شیوع پیدا کرده برای هر دانش‌آموز ساعتی معین، حدودا یک تا یک ساعت و نیم در روز مشخص و کلاس را در حیاط مدرسه برگزار می‌کنم تا بچه‌ها در این شرایط کرونایی با رعایت فاصله فیزیکی، دچار مشکل نشوند.

این معلم ۲۸ ساله اهوازی ادامه می‌دهد: من معلم ۲۷ دانش‌آموز ابتدایی هستم که از این تعداد ۱۱ دانش آموز به دلیل مشکلات مالی از تبلت و آموزش غیرحضوری محروم هستند. به این دلیل برای این ۱۱ نفر هر روز کلاس حضوری برگزار می‌کنم و خوشبختانه بعد از انتشار تصاویر تدریسم در فضای مجازی، یکی از خیرین سه تبلت به دانش‌آموزان نیازمند اهدا کرد.

وی با بیان اینکه هر روز مسیر ۱۳۴ کیلومتری اهواز تا روستای عماشیه را برای رسیدن به مدرسه طی می‌کنم، گفت: هر روز این مسافت را به عشق دانش‌آموزانم طی می‌کنم تا به مدرسه برسم چرا که برخی از دانش آموزان این روستاها از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند، به این دلیل هر روز کلاس‌های حضوری را برای‌شان برگزار می‌کنم تا از دیگر دانش‌آموزان عقب نیفتند.

به گزارش ایسنا، در روزگار کرونا نه تنها پزشکان، پرستاران و کادر درمان که معلمان هم با شرایط سخت دست و پنجه نرم می‌کنند و با حسِ مسئولیت‌پذیری تلاش می کنند تا دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند. منصور حمیدی تنها یک نمونه از معلمان فداکار استان است که با وجود سختی‌ طی کردن مسیر طولانی از منزل تا مدرسه، به عشق دانش‌آموزانش می‌آید تا الفبای زندگی را به آن‌ها بیاموزد.

و البته دانش‌آموزان آقای حمیدی نیز تنها تعداد کمی از دانش‌آموزان محروم استان هستند که از آموزش مجازی محروم‌اند و چه بسیارند دانش آموزانی که ادامه تحصیل‌شان در گرو داشتن تبلت یا گوشی هوشمند است که این امر توجه بیش از پیش نهادها و دستگاه‌های استان و کشور و همچنین کمک بی‌دریغ خیرین را می‌طلبد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار