کد خبر: ۹۰۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸ 09 October 2020

 

 

 

تحلیلگران هدف تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های ایران را بهره‌برداری انتخاباتی دانسته‌اند.

هدف تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

یک روزنامه آمریکایی هدف تحریم‌های جدید اعمال‌‌شده از سوی دولت آمریکا علیه ایران را اثر گذاشتن بر رأی‌دهندگان آمریکایی دانسته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته دولت «دونالد ترامپ» در راستای تلاش خود برای افزایش فشار بر ایران در چند هفته‌ باقی‌مانده تا انتخابات دور جدیدی ازتحریم‌های اقتصادی را علیه این کشور اعمال کرد.

دولت آمریکا چند روز قبل از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ۱۸ بانک ایران را مشمول تحریم قرار داده است. این تحریم‌ها، جدیدترین اقدام ایالات متحده علیه ایران، بعد از شکست تلاش دولت ترامپ در بازگرداندن یکجانبه تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته منتقدان می‌گویند تحریم‌های جدید بعید است هدف دولت ترامپ مبنی بر مجبور کردن ایران به حضور در پای میز مذاکره را محقق کنند.

این روزنامه همچنین نوشته است: «ترامپ قصد دارد در آستانه انتخابات سوم نوامبر، موضع خودش در برابر ایران را سرسخت نشان دهد. او خروج یکجانبه خودش از توافق هسته‌ای حاصل‌شده در سال ۲۰۱۵ با ایران را دستاورد سیاست خارجی معرفی می‌کند.»

«دانیل فراید»، هماهنگ‌کننده سیاست‌های تحریمی در دولت سابق آمریکا گفت: «به نظر می‌رسد پیام این تحریم‌ها کمتر معطوف به ایران هستند و بیشتر، معطوف به رأی‌دهندگان آمریکایی است.»

کارشناسان گفته‌اند در صورتی که «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بتواند ترامپ را شکست دهد، تحریم‌های اعمال‌شده در روز پنجشنبه می‌تواند تلاش‌های دولت جدید برای تغییر مناسبات ایالات متحده با ایران را مختل کند.

«ریچارد نفیو»، کارشناس مسائل تحریمی و مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا گفت: «اگر جو بایدن پیروز شود باید این اقداماتی که انجام شده است را به نقطه قبلی بازگرداند.

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار