کد خبر: ۹۰۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 26 September 2020

 

پرورش برنج راتون در ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان انجام گرفت

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال کشت و پرورش راتون در ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام گرفت.

مسعود الماسی روز شنبه در حاشیه برگزاری روز مزرعه پرورش راتون در روستای دریاسر شهرستان لنگرود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش می شود  امسال ۹۰ هزار تن راتون به ارزش اقتصادی یک هزار میلیاد تومان در گیلان تولید شود.

وی با اشاره به افزایش سطح زیرکشت راتون در سال جاری نسبت به سال گذشته در گیلان اظهار داشت: پارسال در ۸۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان پرورش راتون انجام گرفت که ۷۶ هزار تن راتون به ارزش اقتصادی ۸۳۶ میلیارد تومان برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تشریح کشت دوم در سایر محصولات خاطر نشان کرد: کشت دوم در سایر محصولات شامل پاچ باقلا، باقلا برکت، سبزیجات برگی و غده ای و شبدر در ۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام گرفت که پیش بینی می شود ۴۰۰ هزار تن محصول به ارزش اقتصادی ۲ هزار میلیارد تومان برداشت شود.

وی یادآور شد: سال گذشته کشت دوم بدون راتون "در سایر محصولات" در ۳۲ هزار و ۸۲۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان انجام گرفت که ۳۰۰ هزار تن محصول به ارزش اقتصادی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برداشت شده است.

وی در ادامه با بیان توصیه های ترویجی پرورش راتون اظهار داشت: پرورش راتون زمانی با موفقیت همراه خواهد بود که برداشت اول برنج در شرایط حدود ۸۵ درصد رسیدگی خوشه صورت گرفته و ساقه های باقیمانده از برداشت اول از سبزینگی برخوردار باشد.

الماسی خاطر نشان کرد: علف های هرز، آفات و بیماری ها در کشت اصلی کنترل شده باشند، امکان حداقل یک دوره آبیاری پس از برداشت اول برنج فراهم باشد، به طور متوسط پاشیدن ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم کود اوره در هر هکتار شالیزار قبل از آبیاری توصیه می شود و استفاده از ۲ کیلوگرم محرک رشد آلی "اسید هیومیک و اسید فولویک" در هر هکتار به طریق کود آبیاری توصیه می شود.

وی بیان داشت: با اعمال توصیه های یاد شده امکان برداشت محصول مناسب و اقتصادی حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد محصول برداشت اول با صرف کمترین هزینه ها وجود دارد، در شرایط آب و هوایی گیلان و به منظور پیشگیری از اثرات کاهش دما و بارندگی های فصلی مناسب ترین شیوه پرورش راتون، برداشت محصول اصلی از ارتفاع حدود ۲۵ تا ۳۵ سانتی متری سطح زمین و پرورش به روش ایستاده است.

تقریبا تمامی ارقام کیفی و محلی برنج رایج در استان گیلان از استعداد راتون زایی خوبی برخوردارند ضمن اینکه کنترل دام های اهلی به ویژه گاو ، گاومیش و گوسفند در زمان پرورش راتون توسط روستاییان ضروری بوده و نیازمند به عزم عمومی است.

شالیکاران استان گیلان، با پرورش راتون پس از برداشت برنج و کشت و کار محصولات ثانویه در اراضی شالیزاری باعث توسعه کشت دوم و رونق تولید می شوند.

در نیمه دوم سال، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریبا بیکارند که با کشت دوم شالیزارها از بیکاری در می آیند و درآمد خوبی هم نصیبشان می شود؛ درآمدی که می تواند هزینه های آماده کردن شالیزارها و کشت و کار برنج را در بهار و تابستان تامین کند.

شالیکاران گیلانی افزون بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می آورند در کشت دوم براساس نوع و ارزش محصول کشت شده به طور متوسط بین  هشت تا ۲۰ میلیون تومان درآمد عایدشان می شود.

از طرفی شالیکاران با افزایش تولید محصولات زراعی در کشت دوم نه تنها بخشی از مایحتاج زندگی خود را تامین می کنند و درآمد خانوار را افزایش می دهند، بلکه باعث خودکفایی در تولید این دست از محصولات نیز می شوند.

از آنجا که در نیمه دوم سال بارندگی ها در گیلان افزایش می یابد و غالبا شالیزارها دچار آبگرفتگی می شوند با کشت دوم که لازمه آن ایجاد زهکش است، آب ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک از جاری شدن سیل هم جلوگیری می شود.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار