کد خبر: ۹۰۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶ 24 September 2020

 

 
بارش شدید باران در غرب گیلان و بالا آمدن آب رودخانه، باعث وقوع سیل در تالش شد.
 

آخرین وضعیت مناطق سیل زده گیلان و تلاش جهادگران برای کمک به سیل زدگان/ احتمال تخریب پل اصلی تالش و سخت شدن امدادرسانی

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ هنوز چند ساعتی از انتشار اطلاعیه هواشناسی گیلان درباره نفوذ سامانه ناپایدار و بارش باران در استان نگذشته بود که بارش شدید باران در غرب گیلان آغاز شد و بالا آمدن آب رودخانه و آبگرفتگی معابر باعث وقوع سیل در تالش شد؛ که به گفته کارشناسان اگر لایروبی انجام می‌شد و جلوی برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه گرفته می‌شد، شاهد تخریب منازل و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و باغات در این منطقه نبودیم.
 
شهرستان تالش از چهار بخش تشکیل شده که با توجه به برآورد جهادگران تالشی، بر اثر سیل به هر چهار بخش خسارت وارد شده که این خسارت‌ها بیشتر در ورودی‌های رودخانه‌ها و منازل مسکونی و در کل در بخش مرکزی شهرستان بوده است. با وقوع سیل در این شهرستان راه‌های ارتباطی در چهار بخش این منطقه و همچنین آب، برق و گاز منطقه قطع شد و با توجه وضعیت بحرانی در تالش، گروه‌های جهادی و هلال احمر به برای کمک رسانی به مردم سیل زده به این منطقه اعزام شدند.

آخرین وضعیت مناطق سیل زده گیلان و تلاش جهادگران برای کمک به سیل زدگان/ احتمال تخریب پل اصلی تالش و سخت شدن امدادرسانی

آمادگی گروه‌های جهادی برای کمک در مناطق سیل زده تالش

در پی این حادثه گروه‌های جهادی از شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و آستارا هم اکنون در حال کمک رسانی به مردم سیل زده هستند. به گفته محمدی پور، مسئول جهادی بسیج دانشجویی گیلان در حال حاضر ۵ گروه جهادی از مناطق دیگر استان برای کمک رسانی به مردم سیل زده تالش اعلام آمادگی کردند و هر زمانی نیاز باشد این گروه‌ها اعزام خواهند شد. همچنین چند نفر از اعضای گروه‌های جهادی در حوزه‌های پزشکی و عمرانی برای رصد و برآورد خسارت به شهرستان تالش اعزام شدند.

با بررسی‌های انجام شده در پی وقوع سیل در منطقه تالش ۱۰ خانه صد درصد تخریب، ۳۰ خانه نیازمند تعمیرات و همچنین اب به بیش از ۲۰۰ خانه نفوذ کرده است و به انبار برنج و کاه و کلش، لوازم خانگی، لوازم برقی این منازل مسکونی خسارت وارد شده است.
 
همچنین متاسفانه در اثر سیل ، پل اصلی تالش به شدت آسیب دیده؛ به طوری که احتمال تخریب آن وجود دارد؛ که اگر این حادثه اتفاق بیفتد کمک رسانی به مردم شهرستان به مراتب سخت‌تر خواهد شد.
 
آخرین وضعیت مناطق سیل زده گیلان و تلاش جهادگران برای کمک به سیل زدگان/ احتمال تخریب پل اصلی تالش و سخت شدن امدادرسانی
 
مصطفی امیریان، مسئول سازندگی و قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی غرب گیلان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: با وقوع سیل ۳۰ جهادگر از تالش، آستارا و رضوانشهر در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند. وضعیت پل اصلی شهر بسیار بحرانی است و با توجه به شرایط آب و هوای تالش و شروع فصل بارندگی، امکان تخریب کامل پل وجود دارد.

مسئول سازندگی و قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی غرب گیلان می‌افزاید: برای لایروبی منازل به گروه‌های جهادی احتیاج خواهیم داشت و از جهادگران درخواست می‌کنم برای حضور در این منطقه با بسیج دانشجویی تالش هماهنگی لازم را داشته باشند. متاسفانه وسایل اولیه خانوار‌های سیل دیده از بین رفته است. در حال حاضر مردم مناطق سیل زده تالش نیازمند پتو، اقلام خوراکی، سیستم گرمایشی و لباس گرم هستند.
 
آخرین وضعیت مناطق سیل زده گیلان و تلاش جهادگران برای کمک به سیل زدگان/ احتمال تخریب پل اصلی تالش و سخت شدن امدادرسانی

بهمن محمدیاری، نماینده تالش هم در این خصوص گفته که سیل در شهرستان  تلفات جانی و مالی به دنبال داشته است. قطعا اگر این اتفاق در تهران و مرکز کشور رخ می‌داد، این حجم از بی‌تفاوتی دیده نمی‌شد. منطقه ما سالیانه چندین بار آبستن سیل است و به نگاه ویژه نیاز دارد.

نماینده تالش می‌افزاید: خسارت مالی وارد شده ناشی از سیل طبق برآورد‌ها بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان است. تمام راه‌های روستایی و عشایری در شهرستان تالش تخریب شده که نیاز به ترمیم دارد. متأسفانه بالغ بر ۱۲ نفر مادر باردار در منطقه گیر کرده و به امکانات برای دسترسی به اماکن بهداشتی نیاز دارند.


نیازمند امکانات لجستیک سپاه هستیم

براساس برآورد‌های صورت گرفته از سوی سازمان مدیریت بحران استان در مجموع ۱۸۰ واحد مسکونی درگیر سیل شدند که از این تعداد، ۲۰ واحد تخریب کامل صورت گرفته است. همچنین اثاثیه ۳۰ واحد از بین رفته و مابقی به تعمیر نیاز دارد.

۱۱۶۲ خانوار دچار قطعی آب شدند که از این تعداد آب ۵۳۷ خانوار وصل شده است. ۲۴۰۰ خانوار قطعی برق داشتند که در حال حاضر تنها ۹۵ خانوار برق ندارند و ۷۵ خانوار با قطعی گاز مواجه هستند و همچنین تلفن ۵۰۰ مشترک روستایی قطع شده است. در جریان سیلاب اخیر ۲۲ محور روستایی دچار رانش و ریزش جاده شده و مسدود شدند؛ که اکنون شش محور مسدود است و عملیات راهداری در آن ادامه دارد.
 
آخرین وضعیت مناطق سیل زده گیلان و تلاش جهادگران برای کمک به سیل زدگان/ احتمال تخریب پل اصلی تالش و سخت شدن امدادرسانی
 
مرادی، مدیر مدیریت بحران گیلان می‌گوید: به شدت نیازمند امکانات لجستیک راهداری سپاه منطقه و استان هستیم و ماشین آلات راهداری پاسخگوی رفع مشکل تالش نیست. متاسفانه پل اصلی شهر تالش در حال تخریب است و لذا عبور و مرور را قطع کردیم.

وی گوید: عملیات انحراف آب از قسمت سالم پل آغاز شده و تعمیر پل توسط راهداری در دست اقدام است ؛ لذا باید امکانات سپاه را هم اکنون بسیج کنیم تا این پل تخریب نشود. با تخریب شدن پل عابر متصل به پل اصلی تالش به دلیل وجود فیبر نوری، شهرداری نمی‌تواند در ساخت آن فعلا اقدامی داشته باشد.
 
مردم منطقه تالش بر اثر وقوع سیل آسیب دیدند، اما این بار مردم سایر استان‌ها در کنار مردم سیل‌زده تالش هستند.در این راستا، نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تالش می‌گوید: کارگرانی که بر اثر وقوع سیل آسیب دیدند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند.
 
آخرین وضعیت مناطق سیل زده گیلان و تلاش جهادگران برای کمک به سیل زدگان/ احتمال تخریب پل اصلی تالش و سخت شدن امدادرسانی
 
طبق اخبار رسیده از وضعیت مناطق سیل زده تالش، در حال حاضر ۱۸ جاده بازگشایی شده و تعداد چهار محور جهت بازگشایی باقی مانده و اکیپ‌های راهداری در منطقه مستقر و مشغول بازگشایی محور هستند.

طبق گفته‌های مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان، میزان خسارت وارد شده به راه‌ها و ابنیه فنی شهرستان تالش در جریان سیل اول هفته ۵۱۴ میلیون ریال است و ۸۷۰۰ متر از طول راه‌ها تخریب شده است.
 
در این راستا، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران می‌گوید: در تالش به دلیل سیلاب در زمینه برق حدود ۳۷۰۰ مشترک و در بحث آب بیش از هزار و ۱۶۰ مشترکمان دچار قطعی شدند، اما در همان ساعات اولیه جا‌هایی که مشکل دسترسی نبود به حمدالله مشکل اتصال برطرف شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار