بیش از هفت هزار نفر از باغداران تویسرکان هر ساله از باغ‌های خود برداشت گردو دارند و به گفته مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان، معیشت بیش از ۷۰ درصد از مردم این شهرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم وابسته به گردو است.
کد خبر: ۹۰۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴ 16 September 2020
برداشت گردو از بیش از ۶ هزار هکتار از باغ‌های تویسرکان- پایتخت طلای سبز ایران- آغاز شده است.

به گزارش تسنیم، شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از شش هزار هکتار باغ‌های گردو و تولید این محصول با کیفیت و مرغوبیتی در مقیاس جهانی، پایتخت طلای سبز ایران نام گرفته و این محصول ارزشمند آن در سازمان مالکیت فکری جهانی (ویپو) ثبت شده است.

بیش از هفت هزار نفر از باغداران تویسرکان هر ساله از باغ‌های خود برداشت گردو دارند و به گفته مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان، معیشت بیش از ۷۰ درصد از مردم این شهرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم وابسته به گردو است.

گردوی تویسرکان از مزایایی مانند طعم، رنگ، درصد چربی و مواد مغذی منحصر به فرد برخوردار است و حتی در باز‌های بین‌المللی و جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

با این حال گرچه بیشتر مسئولان مدیریتی و اجرایی تویسرکان و حتی استانی و ملی بر ایجاد و توسعه صنایع جانبی گردو با هدف افزایش درآمدزایی و ارزش افزوده در این بخش در سال‌های اخیر تاکید کرده‌اند، هنوز هم همچنان شاهد توسعه باید و شاید صنایع تبدیلی گردو در تویسرکان نیستیم و محصولات گردوی این شهرستان خام فروشی می‌شوند.

صنایع تبدیلی هنوز کافی نیست

فرماندر تویسرکان با تایید این موضوع که در سال‌های گذشته و اخیر شاهد توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی گردو در تویسرکان نبوده‌ایم تصریح کرد: گرچه برخی تحرکات در این بخش انجام شده، اما هرگز بهره‌وری حداکثری در این حوزه ایجاد نشده است.

سید رسول حسینی با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، جشنواره گردو در تویسرکان برگزار نمی‌شود اظهار داشت: به دنبال سامان‌دهی دستفروشان و فروشندگان خیابانی گردو در تویسرکان بوده‌ایم، اما تا کنون نتیجه دلخواه محقق نشده است.

وی تصریح کرد: باید با اندیشیدن تدابیر لازم از فروختن گردو‌های تولید شده در دیگر نقاط کشور به نام گردوی تویسرکان جلوگیری کنیم تا اعتبار گردوی تویسرکان دچار خدشه نشود.

فرماندار تویسرکان بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های آموزشی و فرهنگ سازی برای به حداقل رساندن تلفات جانی به هنگام فصل برداشت گردو در تویسرکان تاکید کرد و گفت: در سال گذشته سقوط گردو تکانان از درختان گردو، ۱۰۲ مصدوم برجای گذاشت که شش نفر از این تعاداد جان خود را از دست دادند و هشت نفر نیز دچار ضایعه نخاعی شدند.

حسینی همچنین بر بیمه کردن گردوتکانان در فصل برداشت گردو تاکید کرد و افزود: ایجاد فرهنگ استفاده از خدمات بیمه‌ای در میان کشاورزان می‌تواند برای تامین معیشت آن‌ها درصورت بروز حوادث طبیعی کاملا مفید باشد.

وی با اشاره به حجم برداشت گردو گفت: پیش بینی می‌شود امسال بین ۱۵ هزار تا ۱۷ هزار تن محصول با کیفیت گردو از باغ‌های شهرستان تویسرکان برداشت شود.

یک مزیت بزرگ دیگر که جایگاه تویسرکان به عنوان پایتخت گردوی ایران زمین را تثبیت کرده، راه اندازی زنجیره کامل تولید نهال گواهی شده گردو با برخورداری از بزرگترین باغ مادری و نهالستان گردو در روستای مراد آباد تویسرکان با مساحتی بیش از ۱۲ هزار هکتار است که در آینده‌ای نزدیک علاوه بر تامین پیوندک‌های مورد نیاز تویسرکان و سراسر نقاط کشور، می‌تواند نیاز متقاضیان خارجی را با صادرات تامین کند.

همچنین اکنون طرح اصلاح سه هزار هکتار از باغ‌های گردوی تویسرکان با هدف مقاوم سازی درختان در برابر حوادث غیر مترقبه مانند سرما و تگرگ زدگی، افزایش سطح کمی و کیفی تولید محصول گردو و یکدست کردن تولیدات این بخش با ابلاغ رسمی وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.

اصلاح نژاد درختان گردو

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان نیز به خبرنگار تسنیم در تویسرکان گفت: گردوتکانان علاوه بر بیمه شدن باید از وسایل ایمنی دهنده مانند کمربند ویژه برداشت گردو استفاده کنند و باغداران از استفاد از افرادی که سابقه بیماری و اعتیاد و یا کهولت سن دارند برای برداشت گردو خودداری کنند.

مسعود اکبری متذکر شد: یکی از بزرگترین مزایای اصلاح باغ‌های گردوی تویسرکان، ایجاد درختان با ارتفاع کم از زمین است که فرآیند برداشت گردو را بسیار آسان می‌کند و نیازی به بالا رفتن از درخت نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار