اصلاح‌طلبان این روزها گاه منتقد دولت می‌شوند. اما دقت در جزییات تیترهای انتقادی آنان علیه روحانی نشان می‌دهد که انتقادات آنان از جنس انتقادات مردم نیست.
کد خبر: ۸۹۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ 16 September 2020

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

 

کیهان

کانال اصلاح‌طلب: جو بایدن دشمنی خطرناک‌تر از ‌ترامپ است


کانال تلگرامی ‌«رسانه‌های اصلاح‌طلب» با اشاره به موضع‌گیری اخیر جوزف بایدن نوشت: او از ‌ترامپ خطرناک‌تر است.


در حالی که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب تلاش دارند ضمن تحریف مواضع دموکرات‌ها، از بایدن چهره‌ای مثبت به نفع ایران بتراشند، کانال مذکور نوشت: در بستر رابطه پُرتنش ایران با تیم ‌ترامپ، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات از راهکار متفاوتی در قبال ایران در صورت پیروزی سخن گفته است. در حالی که ‌ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای و تنبیه کمپانی‌ها و نهادهای مالی غیرآمریکایی در صورت ارتباط با ایران عملاً از متحدان اروپایی‌اش فاصله گرفته و خود را در گوشه رینگ قرار داده، بایدن مبنای سیاست اعلامی خود در برابر ایران را تلاش برای بازگرداندن اجماع در پرونده ایران می‌داند.


جو بایدن که در زمان حصول توافق هسته‌ای، جامه معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت  آمریکا را بر تن داشت، اعلام کرده که در صورت پیروزی به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد. البته این بازگشت با پرانتزهایی همراه است. بایدن در  یادداشت خود از بازگشت به برجام سخن گفت اما این بازگشت را به اجرای کامل تعهدات فنی از سوی ایران منوط کرد. مسئله‌ای که تهران به صراحت از آن با عنوان خط قرمز یاد کرده و تاکید دارد که آمریکا به‌عنوان کشوری که از پای میز مذاکره برخاست، باید به این میز بازگردد.


از سوی دیگر بایدن بازگشت به برجام را به منزله نقطه آغاز مذاکرات بیشتر برای اصلاح (تغییر) توافق برجام و تمدید بندهای مربوط به محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌داند. نقطه‌نظری که با مخالفت صریح ایران روبه‌رو شده و به‌عنوان نمونه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه بارها به صراحت اعلام کرده که برجام قابل مذاکره مجدد نیست.
از سوی دیگر بایدن درست مانند باراک اوباما راهکار مقابله با آنچه تهدیدهای ایران در منطقه خوانده را جلب اجماع بین‌المللی می‌داند. نکته‌ای که برای دونالد ‌ترامپ از کوچک‌ترین اهمیتی برخوردار نبود و نتیجه آن نیز انزوای آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در قبال ایران است.


این کانال اصلاح‌طلب در ادامه می‌افزاید: لازم به یادآوری است در جریان انتخابات سال 2016 ایالات ‌متحده نیز برخی تحلیلگران خطر هیلاری کلینتون دموکرات را برای ایران بیش از دونالد ‌ترامپ جمهوری‌خواه می‌دانستند و اصلی‌ترین دلیل آنها نیز تأکید هیلاری کلینتون به چندجانبه‌گرایی در پرونده‌هایی نظیر ایران بود.


جو بایدن در این یادداشت به صراحت به شرکای اروپایی‌ آمریکا که از سیاست‌های یکجانبه ‌ترامپ در 4 سال گذشته به ستوه آمده‌اند، نوید می‌دهد که در صورت راهیابی به کاخ سفید زمین بازی جمعی را برای مقابله با ایران مهیا می‌کند. این مسئله به خودی خود برای ایران که در حال حاضر موفق به منزوی کردن تیم ‌ترامپ در صحنه‌های بین‌المللی شده از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.


جو بایدن در همین یادداشت تلاش کرده زمینه‌های همکاری با اروپا در مقابله با ایران را مشخص کند؛ از فعالیت‌های ایران در منطقه تا آزمایش‌های موشکی و ادعاهایی درخصوص نقض حقوق بشر در ایران. بایدن در صورت پیروزی در انتخابات، از بستر مین‌گذاری شده‌ای که دونالد ‌ترامپ در 4 سال گذشته ساخته، برای مقابله با ایران استفاده خواهد کرد اما همان‌طور که از تیتر یادداشت او برمی‌آید قرار است با پنبه سر ببرد و برخلاف سکاندار فعلی کاخ سفید، با تدبیر این کار را انجام خواهد داد.
یادآور می‌شود بایدن در یادداشت خود خبر داده بود «فشار حداکثری ‌ترامپ بر ایران شکست خورده و موجب انزوای آمریکا و نزدیکی ایران و چین و روسیه شده است». او در عین حال با اظهار دشمنی علیه ایران تصریح کرده بود «راه‌های زیرکانه‌تری هم برای فشار و سخت‌گیری علیه ایران وجود دارد».

تعیین شاخص بورس چه ربطی به رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور دارد


آقای واعظی توضیح دهد که در کجای دنیا رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور برای شاخص بورس تعیین تکلیف می‌کند؟
روزنامه وطن امروز بااشاره به نوسانات غیرواقعی بازار بورس نوشت: عدم تطابق «افت شاخص بورس» با «واقعیات بازار» و «تحلیل‌های تکنیکال»، سبب شد بازار بورس و مخاطبان آن دچار نوعی «شوک ناگهانی» شوند.


آقای محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور درباره آنچه این روزها در بازار سرمایه می‌گذرد، می‌گوید: «اینکه ما از نظر اجرایی با مصوبات شورای عالی بورس همراهی کنیم، اسمش دخالت نیست، بلکه همراهی است. مردم باید امید داشته باشند بورس برای حفظ سرمایه‌شان جای مناسبی است اما در هیچ‌ جای دنیا کسی نمی‌تواند بگوید بازار بورسی داریم که همیشه مثبت است».


البته صحبت آقای واعظی درست است! در هیچ جای دنیا نمی‌توان تضمین داد بازار سرمایه همواره در وضعیت «رشد» قرار دارد و در مقابل «اصلاح بازار» یا «افت ارزش سهام» در کار نخواهد بود! اما باید به استحضار آقای واعظی برسانیم در دیگر نقاط دنیا قواعد و اصول دیگری نیز وجود دارد که خوب بود ایشان‌اشاره‌ای نیز به آنها داشتند! مثلا خوب است آقای واعظی به این سؤال پاسخ دهند که در کجای دنیا رسم است رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور برای «شاخص بورس» تعیین تکلیف کرده و بازه دقیق نوسان آن را نیز مشخص کند؟! امیدواریم آقای واعظی منکر این موضوع نشوند که ایشان حرکت بازار بورس را بین «یک میلیون و 600 هزار» تا «یک میلیون و 700 هزار واحد» تعیین کرده و قرار گرفتن شاخص بورس در بالاتر از سطح مشخص‌شده را غیرمنطقی دانسته‌اند! یعنی آقای واعظی واقعا آگاه نیستند شاخص بورس، میانگین و عددی است که کنش سهم‌ها و میزان خرید و فروش آنها در بازار سرمایه توسط افراد حقیقی و حقوقی آن را به صورت روزانه تعیین می‌کند؟

همچنین خوب است آقای واعظی بدانند در هیچ جای دنیا رسم نیست دولت به یکباره وعده «بهشت اقتصادی» را به مردم دهد و مسئولان دولتی به مردم توصیه کنند یک هفته، برای اتخاذ هر گونه تصمیم جدی مالی در زندگی شخصی خود دست نگه دارند و پس از آن به صورت ناگهانی اعلام کنند منظور آنها از «گشایش اقتصادی»، فروش سهام نفت در بورس آن هم بدون اجازه نهادهای نظارتی و بالادستی است! کاش ایشان می‌دانستند اگر «عرضه یک سهام دولتی پرحجم» تحت تاثیر دعوای 2 وزیر کابینه قرار گیرد و مردم از آن متضرر شوند، دولت باید مسئولیت ضرر هنگفت مردم از این دعوای پرهزینه را بپردازد و در حداقلی‌ترین اقدام ممکن، وزرای مربوط را عزل کند. آقای واعظی همان فردی بودند که درست فردای همان روزی که مسئولان دولتی از «گشایش اقتصادی» سخن به میان آوردند، مدعی شدند «تحریم‌ها رو به پایان است» و «شرکای آسیایی و اروپایی ایران» اقدامات مؤثری را در این باره انجام داده‌اند! بهتر است ایشان به جای «مشاوره به مردمی که از سیاست‌های دولت آسیب دیده‌اند»، به آنها درباره بیان این ادعا و آثار و تبعات آن در ایجاد یک «هیجان کاذب و خطرناک مقطعی در بازار» و متعاقبا «سقوط بازار» توضیح دهند! براستی «نگاه هیجانی و کوتاه‌مدت به بازار بورس» معلول «ناآگاهی مردم» بود یا «بی‌مبالاتی دولت»؟!

کسانی که به بهانه اعدام یک قاتل بلندگوی ترامپ شدند


یک روزنامه همسو با اصلاح‌طلبان ضمن انتقاد از هم‌پوشانی برخی عناصر داخلی با عملیات روانی دشمن انتقاد کرد.


روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به اعدام یک قاتل نوشت: با اینکه تمام اسناد و مدارک نشان می‌دهند فرد اعدام شده مرتکب قتل گردیده و حکم اعدام حکمی قانونی و دقیق بوده، یک جریان منفی در خارج از کشور برای مظلوم جلوه دادن فرد اعدام شده به راه افتاده که تلاش می‌کند درست خلاف این واقعیت را به خورد افکار عمومی بدهد و در داخل نیز عده‌ای به ابزار تبلیغاتی این جریان تبدیل شده‌اند و به تحقق اهداف شوم عناصر پشت‌پرده آن کمک می‌کنند. در آلمان بعضی رسانه‌ها به دروغ، شخص اعدام شده را یک معترض جا زده‌اند، و همین دروغ منشأ تبلیغات جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور دروغگو، شیاد و بازیگر آمریکا و همدستان صهیونیست او در بوق و کرنا دمیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران یک معترض سیاسی را اعدام کرده است. رسوایی به قدری بالا گرفت که حتی ته‌مانده رژیم فاسد و مطرود پهلوی نیز ولگردی‌ها و هرزه‌گردی‌های خود را نیمه‌تمام گذاشت و به سراغ این موضوع آمد و حمایت خود را از شخص اعدام شده اعلام کرد!


هرچند همین حمایت‌ها به تنهایی برای شناخت ریشه پیدایش این جریان آلوده کافی است، ولی بدون آنکه به این نکته نیازی باشد اسناد و مدارک شفاف نشان می‌دهند قوه قضائیه یک قاتل را قصاص کرده و به خاطر اینکه در اجرای قانون به فشارها و تبلیغات انحرافی اعتنا نکرده باید مورد تحسین قرار گیرد. دشمنان ملت ایران در شرایطی که اهانت به پیامبر خدا و قرآن کریم را اقتضای آزادی جا می‌زنند، تلاش می‌کنند اجرای قانون درباره یک قاتل در ایران را زیر سؤال ببرند تا خود را از زیر سؤال خارج کنند و با خیال راحت نقشه‌های شوم استعماری و صهیونیستی خود در منطقه را پیاده نمایند. از دشمن، انتظاری غیر از این نیست ولی ما نباید بلندگوی دشمن باشیم.

 اصلاح ساختار بودجه و مالیات یا تأمین کسری بودجه با روش‌های تورم‌زا؟


باید کمیته‌ای از اقتصاددان‌ها تشکیل شود تا راهکارهای اصلاح نظام بودجه، بانک و مالیات را به دولت بیاموزد و راهکار تأمین کسری بودجه از مسیر غیرتورمی را جهت اجرا ارائه دهد.
این موضوع را روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «تأمین کسری بودجه از تورم» مورد توجه قرار داده و می‌نویسد: در حالی که با خلق نقدینگی بدون پشتوانه و در رکود و رشد منفی اقتصاد می‌توان برای هزینه‌های دولت تأمین منابع کرد، اما این اقدام به کاهش ارزش پول ملی و تولید تورم می‌انجامد، اگر چه گفته می‌شود سیاست فوق به مثابه تورم پنهان عمومی از نقدینگی موجود در اقتصاد اعم از پول و شبه‌پول (سپرده‌های بلندمدت بانکی و ذخایر) می‌باشد، اما به دلیل آنکه تورم ارزش دارایی‌های فیزیکی صاحبان دارایی و ثروتمندان را افزایش می‌دهد، از این‌رو نمی‌توان مقوله فوق را تورم پنهان عمومی نامید، بدین ترتیب بهتر است به جای اینکه بانک مرکزی نقش سازمان امور مالیاتی را برای تأمین کسری بودجه بازی کند، این نقش به خود سازمان امور مالیاتی اعطا شود تا به واسطه شناسایی کلیه دارایی و درآمداشخاص مالیات بر مجموع دارایی و درآمد سالانه در کشور را عملیاتی کند تا دیگر دولت با چالش کسری بودجه روبه‌رو نشود.


خرداد ماه سال ۹۷ حجم نقدینگی در محدوده هزارو ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود اما در خرداد ماه سال ۹۹ حجم نقدینگی در محدوده ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان قرار گرفت. فاکتورهای رشد حجم نقدینگی طی دو سال گذشته را وقتی در کنار مؤلفه تورم قرار می‌دهیم، مشخص می‌شود رشد حجم نقدینگی و حجم پول علاوه‌بر اینکه از ارزش پول ملی کاسته، ‌اشتهای سفته‌بازی و نوسان‌گیری در بازارهای مختلف را تشدید کرده ‌است. امروز سیاست‌هایی مطرح می‌شود که کارشناسان اقتصادی را نسبت به تضعیف بیشتر پول ملی و تشدید تورم و ایجاد بدهی‌های بیشتر برای دولت آتی نگران می‌کند، مواردی، چون تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی یا کمک گرفتن از منابع صندوق توسعه ملی برای نگهداری شاخص‌ها در بازار سرمایه جزو موضوعاتی است که کارشناسان معتقدند قبل از عملیاتی شدن باید در رابطه با تبعات تورمی آنها سخن گفت.


باید دانست وقتی سازمان برنامه و بودجه در بودجه ریالی دستگاه‌های مختلف مقوله بودجه‌ریزی عملیاتی را رعایت نمی‌کند و اصلاحات را در حوزه بودجه‌ریزی نادیده می‌گیرد، عملاً کسری بودجه ایجاد می‌شود و وقتی بانک مرکزی برای تأمین بودجه می‌خواهد از ماشین چاپ پول و منابع بانکی استفاده کند، عملاً به تولید تورم کمک می‌کند که تورم ارزش درآمد اندک مردم دهک‌های پایین را محدود می‌کند و ارزش دارایی‌اشخاص برخوردار از دارایی‌های گوناگون در جامعه را افزایش می‌دهد.

حالا هم که از دولت انتقاد می‌کنند سنگ خود را به سینه می‌زنند


زمان برای انتقاد اصلاح‌طلبان از دولت و فاصله‌گذاری با آن دیر شده است.


روزنامه جوان در گزارشی نوشت: اصلاح‌طلبان در سال آخر دولت منتقد دولت شده‌اند. سهم‌خواهی دیگر موضوعیت ندارد و صندلی و پستی خالی نیست که بخواهند بر سر آن بجنگند، اما از این منتقد روحانی شدن در ماه‌های واپسین عمر دولت او، باز هم بوی تعهد و دلسوزی به مشام نمی‌رسد. باز باید دقیق شد و دید چه تحلیلی در پشت پرده‌ها و محافل درونی اصلاحات، آنان را به این راهبرد رسانده که باید میان خود و دولت روحانی فاصله‌گذاری کنیم. آیا پای انتخابات ۱۴۰۰ وسط نیست؟ آیا اصلاح‌طلبان از بیم تکرار شکست اسفند ۹۸ در خرداد ۱۴۰۰، پی جدانمایی خود از دولت روحانی نیستند؟ آیا دغدغه‌های آنان با دغدغه‌های مردم در اعلام نارضایتی از دولت روحانی یکسان است؟ آیا گزاره‌های آنان برای نقد دولت روحانی همان گزاره‌های نقد دولت توسط مردم است؟


اصلاح‌طلبان این روزها گاه منتقد دولت می‌شوند. اما دقت در جزییات تیترهای انتقادی آنان علیه روحانی نشان می‌دهد که انتقادات آنان از جنس انتقادات مردم نیست. از جمله روزنامه اعتماد، تیتر اول خود را اینگونه زده: «ناتوان در برابر انتظارات اصلاح‌طلبان» با روتیتر «اعتماد از دلایل ضعف دولت روحانی در پیشبرد و تحقق شعارهای اصلاح‌طلبانه انتخابات ۹۲ و ۹۶ گزارش می‌دهد»، اما با خواندن متن متوجه می‌شویم این شعارهای اصلاح‌طلبانه که از عدم تحقق آنها گلایه دارند، ربطی به مردم ندارد: «بیش از هفت سال از روزی که اصلاح‌طلبان پشت حسن روحانی ایستادند به این امید که اندکی به خواسته‌های اصلاح‌گرایانه برسند و اندکی روابط پیچیده‌شان با حاکمیت را آن هم پس از وقایع ۸۸ ترمیم کنند، می‌گذرد. امروز، اما نه آن خواسته‌ها محقق شد و نه اثری از ترمیم این رابطه به چشم می‌خورد. پیشنهاد «آشتی ملی» به محوریت سیدمحمد خاتمی به محاق رفت و «گفت‌وگوی ملی» که از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب، مطرح شد بی‌سرانجام ماند. اخیراً پیشنهادی مبنی بر تشکیل دولت «مصالحه ملی» نیز مطرح شده که بعید به نظر می‌رسد در ماه‌های پایانی دولت، حسن روحانی در این زمینه کاری از پیش ببرد. یکی از جدی‌ترین درخواست‌های اصلاح‌طلبان که بدنه اجتماعی آنها موجب رأی‌آوری حسن روحانی شد، رفع حصر بود.»
فرض کنید بروید سراغ کارگری که چند ماه است حقوق نگرفته و به او بگویید نظرت در مورد رفع حصر چیست! همین کافی است تا میزان یکی بودن دغدغه مردم و اصلاح‌طلبان را درک کنیم. باقی دغدغه‌های گزارش مذکور هم از همین جنس است؛ «سیاست داخلی، فعالیت‌های مدنی و فرهنگی» گزاره‌های گلایه اصلاح‌طلبان از دولت روحانی است و هیچ‌گونه دغدغه معیشتی و اقتصادی ندارند.


اصلاح‌طلبان به انتقاد از دولت روحانی دیر رسیده‌اند. البته هنوز هم از فریب دادن مردم با شعارهای کذایی انتخاباتی ابراز پشیمانی نمی‌کنند و همین یکی از دلایل بی‌اعتمادی مردم به آنان است. با این حال هم‌اکنون هم همچنان از سیاست‌های کلی دولت روحانی دفاع می‌کنند. سیاست خارجی او را می‌ستایند و برجام نافرجام او را تحسین می‌کنند. اگر روحانی هم نبود و حتی میرحسین موسوی، فتنه ۸۸ را رقم نمی‌زد و پس از احمدی‌نژاد به جای روحانی رئیس‌جمهور می‌شد، کابینه‌اش فرقی با آنچه روحانی تشکیل داد، نمی‌کرد و سیاست‌هایش روال متفاوتی از نحوه اداره کشور توسط دولت روحانی نداشت. با این حساب، تورم و رکود مسکن و بازار به‌هم‌ریخته ارز و طلا و خودرو همچنان همین بود که اکنون وجود دارد؛ بنابراین نمی‌توان جدانمایی و فاصله‌گذاری اصلاح‌طلبان از روحانی را جدی گرفت و باور کرد.

ایران


پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله صانعی

   خبر اول اینکه، یک عضو شورای شهر تهران، پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله صانعی را مطرح کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، محسن خلیل‌آبادی با اعلام طرح این پیشنهاد تصریح کرد که هنوز در مورد اینکه کدام خیابان به نام آیت‌الله صانعی نامگذاری شود، پیشنهادی مطرح نشده است. خلیل‌آبادی درخصوص مخالفت فرمانداری تهران با نامگذاری سه خیابان به نام مرحوم بازرگان، اعظم طالقانی و سهیل گوهری نیز گفت: نامگذاری معابر مصوبه شورا نیست، بلکه تصمیم شورا است و هیأت تطبیق مصوبات فرمانداری فقط در مورد مصوبات می‌تواند ورود کند و حق ورود به تصمیمات را ندارد.

طرح سه‌فوریتی در راستای مقابله با اقدامات خصمانه امریکا به مجلس ارائه شد

  خبر دیگر اینکه،رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در راستای مقابله با اقدامات خصمانه امریکا طرحی سه‌فوریتی به مجلس داده‌ایم، گفت: اگر امریکا بخواهد به صورت یکجانبه مکانیسم ماشه را علیه جمهوری اسلامی فعال کند، این طرح، دولت را ملزم به مقابله به مثل با اقدامی نظیر کنار گذاشتن محدودیت‌های برجامی می‌کند. به گزارش خانه ملت، مجتبی ذوالنوری   افزود:   به واسطه این طرح در صورت قانون شدن، جمهوری اسلامی می‌تواند اورانیوم را در هر حجمی که نیاز فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور باشد صورت داده و غنای آن را بالا برده و انباشت کند، همچنین می‌توانیم برای تولید سوخت هسته‌ای تا ۹۰ هزار سو اقدام و آب سنگین را به هر میزان تولید و انباشت کرده و به فروش برسانیم. نماینده قم در مجلس خاطرنشان کرد: همچنین خواهیم توانست سانتریفیوژها را به میزان نیاز خود ساخته، نصب و فعال کنیم و اجرای پروتکل الحاقی را که به صورت داوطلبانه به خاطر برجام پذیرفتیم، متوقف کنیم.

دستگیری ابربدهکار مالیاتی با ۱۱ میلیارد تومان بدهی

  دست آخر اینکه،  فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از دستگیری یک ابربدهکار مالیاتی در کرمانشاه خبر داد که میزان بدهی وی به بیش از ۱۱۱ میلیارد ریال می‌رسد.  به گزارش ایسنا، سردار علی‌اکبر جاویدان اظهار کرد: پلیس امنیت اقتصادی پس از دریافت نام یک بدهکار مالیاتی، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار داد. مأموران پس از هماهنگی با مقام قضایی و با انجام تحقیقات گسترده موفق به شناسایی مخفیگاه متهم در یکی از محلات حاشیه‌ای شهر کرمانشاه شده و در عملیاتی حساب شده وی را دستگیر کردند. فرمانده انتظامی استان کرمانشاه افزود: فرد دستگیرشده در بازجویی‌ها عنوان کرد پس از دریافت کارت بازرگانی، آن را به شخص دیگری اجاره داده و تاکنون نیز بابت این کار مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال از آن شخص دریافت کرده است. طبق اعلام مراجع ذیصلاح، میزان بدهی مالیاتی این فرد به بیش از یکصدویازده میلیارد و ۳۷۴ میلیون ریال می‌رسد.

خراسان

دلالان رجیستری موبایل قاچاقچی محسوب می شوند
 
یک مسئول دولتی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از دستگاه های اجرایی و تشکل های صنفی، به آن ها متذکر شده بر اساس مصوبه اخیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید و فروش اطلاعات گذرنامه به منظور ثبت گوشی تلفن همراه در سامانه های رجیستری، به عنوان «اقدام سازمان یافته در راستای قاچاق کالا» محسوب می شود و در صورتی که فعالان برخی اصناف در چنین اموری فعالیت می کردند، به منظور جلوگیری از پیامدهای احتمالی نسبت به رعایت تذکرات فوق اقدام کنند.
 
دستور فوری برای نقره داغ برخی واردکنندگان زرنگ 
 
یک نهاد مسئول با ارسال گزارشی خطاب به برخی مدیران اجرایی، با اشاره به بررسی های صورت گرفته توسط یک نهاد قضایی درباره واردات خودروهای خارجی با عنوان ورود موقت به داخل کشور، از مخاطبان خواسته است با توجه به این که برخی دارندگان این خودروها تلاش کرده اند خودرو های مذکور را از کشور خارج نکنند، ضمن تهیه فهرستی از مشخصات این افراد و خودروهای آن ها، راجع به اعلام وقوع جرم به مرجع ذی صلاح برای پیگیری این تخلف اقدام فوری انجام دهند.

آرمان ملی

 

دستگیری دومین عضو شورای شهر بوشهر

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان بوشهر در مورد دستگیری دومین عضو شورای شهر بوشهر گفت: دومین عضو شورای شهر بوشهر، روز سه‌شنبه 25 شهریورماه 1399 حسب دستور قضائی توسط اداره کل اطلاعات استان بوشهر دستگیر شد. علی حسن پور افزود: رسیدگی به اتهام وی و سایر افراد دستگیر شده قبلی در شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر در حال پیگیری است گفتنی است روز یکشنبه هفته جاری -23 شهریور 99- نیز رئیس شورای شهر توسط اداره اطلاعات استان بوشهر دستگیر شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

 

بازداشت‌جویندگان طلا در ارومیه

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان‌غربی از دستگیری حفاران غیرمجاز محله سنگر ارومیه خبر داده است که در مجاورت کلیسای مارسرگیز اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند. سرهنگ بهزاد حجابی اظهار کرد: یک گروه سه نفره با تلاش نیروهای یگان حفاظت استان طی عملیات هوشمندانه در محل حفاری دستگیر شده‌اند. وی ادامه داد: این عملیات پس از آن آغاز شده که گزارشی مبنی بر حفاری غیرمجاز در محله سنگر در روزهای اخیر از جوامع محلی دریافت شده است که نیروهای اطلاعاتی این یگان سریعاً به صورت نامحسوس موضوع را بررسی و نسبت به کسب دستور قضائی جهت ورود به ملک مذکور اقدام کردند.

 

نام‌گذاری خیابانی به نام آیت‌ا... صانعی

عضو شورای شهر تهران درباره نام‌گذاری خیابانی به نام آیت‌ا... صانعی گفت: پیشنهاد من این است که شورای شهر خیابانی را به نام مرحوم آیت‌ا... یوسف صانعی نام‌گذاری کند. حسن خلیل‌آبادی تصریح کرد: هنوز در مورد اینکه کدام خیابان به نام آیت‌ا... صانعی نام‌گذاری شود، پیشنهادی مطرح نکرده‌ام. او در خصوص مخالفت فرمانداری تهران با نام‌گذاری سه خیابان به نام مرحوم بازرگان، اعظم طالقانی و سهیل گوهری گفت: نام‌گذاری معابر مصوبه شورا نیست، بلکه تصمیم شورا است و هیأت تطبیق مصوبات فرمانداری فقط در مورد مصوبات می‌تواند ورود کند و حق ورود به تصمیمات را ندارد.

 

حذف کتب درسی به محیط‌زیست هم رسید!

در حالی‌که هفته گذشته حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان با اعتراض‌های گسترده‌ای در فضای مجازی همراه شد که به عذرخواهی وزیر انجامید، بررسی‌ها نشان می‌دهد که جرح و تعدیل در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه هفتم و نهم به محیط‌زیست هم کشیده شده است.یکی از تصاویر حذف شده، بازدید دانش‌آموزان دختر از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست است که مشخص نیست به چه دلیلی آن را حذف کرده و عکس یک ساختمان نیمه‌کاره را جای آن قرار داده‌اند. نکته عجیب این است که در عکس حذف شده معلم چادر به سر داشت، دانش‌آموزان دختر نیز یونیفورم مدرسه پوشیده‌ بودند و حتی هدبند داشتند که مو از مقنعه بیرون نیامده باشد.

 

اقدام عجیب مهاجم پرسپولیس

آنتونی استوکس مهاجم اسبق پرسپولیس از تیم لیوینگستون اسکاتلند هم جدا شد. دنیای ورزش تورنتو نوشت:آنتونی استوکس مهاجم اسبق پرسپولیس که پس از جدایی از این تیم به لیوینگستون پیوسته بود، از این تیم هم جدا شد. طبق اعلام وب سایت لیوینگستون آنتونی استوکس، مهاجم پرحاشیه ایرلندی به دلیل ممانعت از تمرین روی چمن مصنوعی و عنوان کردن این که چنین کاری برای او سخت است، قرارداد خود را تنها پس از سه هفته به صورت توافقی با این باشگاه فسخ کرده است.

 

نام‌گذاری بلواری به نام «تراختور»

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز گفت: در جلسه شورای نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی شهر تبریز بلواری به نام تراختور تعیین و نام‌گذاری شده است. سعید حاجی‌زاده گفت: بر اساس پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و در راستای ارج نهادن به جایگاه ویژه تراکتور و هواداران این تیم مردمی، نام‌گذاری مکانی به نام این تیم در دستور کار شورای نام‌گذاری قرار گرفت و مقرر شده است از تقاطع شهید کسایی تا زیرگذر کارخانه تراکتورسازی به نام تراختور نام‌گذاری شود. وی افزود: نام مصطلح تراکتور بین هواداران این تیم «تراختور» است و همین عبارت در تابلوی این بلوار نقش خواهد بست.

 

دستگیری ابربدهکار مالیاتی

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از دستگیری یک ابربدهکار مالیاتی در کرمانشاه خبر داده است که میزان بدهی وی به بیش از 111 میلیارد ریال می‌رسد. سردار علی‌اکبر جاویدان اظهار کرد: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضایی موفق به شناسایی مخفیگاه متهم شده و در عملیاتی حساب شده وی را دستگیر کرده‌اند. وی افزود: فرد دستگیر شده در بازجویی‌ها عنوان کرده است پس از دریافت کارت بازرگانی، آن را به شخص دیگری اجاره داده و تاکنون نیز بابت این کار مبلغ 400 میلیون ریال از آن شخص دریافت کرده است. میزان بدهی مالیاتی این فرد به بیش از یکصدویازده میلیارد و 374 میلیون ریال می‌رسد.

بازداشت 2 کارمند منابع طبیعی

دادستان رودبار در مورد بازداشت 2 کارمند منابع طبیعی گفت: دو کارمند منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رودبار و یک دهیار این شهرستان به اتهام دریافت رشوه 30 میلیون تومانی با قرار بازداشت موقت به زندان اعزام شدند. هادی بشری با بیان اینکه دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی و جرایم مالی اغماض نخواهد داشت، افزود: با بررسی مستندات مالی و محرز شدن جرائم برخی از دستگاه‌های رودبار در آینده نزدیک برخی از روسای ادارات و اعضای شورای اسلامی شهرهای رودبار نیز دستگیر خواهند شد.

 

پرتاب قندان به سمت فتح ا... زاده

بی‌شک یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات تاریخ استقلال، درگیری مجتبی جباری و علی فتح ا... زاده بوده است. این دو بر سر مسائل مالی اختلاف لفظی داشته‌اند، ولی در ادامه کار به درگیری فیزیکی کشیده است. جباری اولین کسی بود که خبر درگیری را فاش کرده اسن. حالا فتح‌ا...‌زاده درباره آن روزها چنین چیزهایی برای آخرین خبر تعریف می‌کند: «بحث ما سر پول بود. من به او گفتم یک میلیارد می‌دهم، جباری گفت یک میلیارد و دویست باید بدهی. می‌گفت تو به من قول دادی. حرف من در آن فصل این بود که اگر شما مصدوم شوی بالاترین رقم را می‌گیری، ولی مجتبی مصدوم نشد و برای استقلال بازی کرد. اگر او آسیب می‌دید من قطعا بالاترین رقم را می‌دادم. وقتی بحث بالا گرفت به جباری گفتم «برو بیرون خدا پدر بیامرز.»

 

3 کشور دیگر در صف توافق با اسرائیل

شبکه خبری سی‌ان‌ان، به نقل از منابع دولتی آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده به دنبال توافقات جدید برای عادی‌سازی روابط میان دولت اسرائیل و سه کشور عربی پس از امارات و بحرین است. منابع مذکور همچنین اعلام کردند، کشورهای جدید عمان، سودان و مراکش هستند. این اظهارات همزمان با ورود نمایندگان هر یک از کشورهای امارات و بحرین و دولت اسرائیل به واشنگتن برای امضای توافق صلح با امارات و بحرین ایراد شده است. از سوی دیگر، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن هستند که سه کشور عربی و همچنین پاکستان احتمالاً پس از امارات و بحرین توافق عادی‌سازی یا صلح با رژیم صهیونیستی را در مرحله آتی امضا کنند.

 

ورود مربی خارجی ممنوعیتی ندارد

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه ممنوعیتی برای ورود مربیان خارجی وجود ندارد، گفت: دیوان محاسبات هیأت نظارت ویژه‌ای برای رسیدگی قراردادهای خارجی تعیین کرده است. مهرداد بذرپاش با اشاره به مشکلات ایجاد شده در نقل‌وانتقالات خارجی در ورزش فوتبال، افزود: یکی از درخواست‌های متعدد مردمی که حتی از جانب گروه‌های مختلف ورزشی، پیشکسوتان و فوتبال دوستان مطرح شده بود موضوع رسیدگی به جرائم سنگین فدراسیون فوتبال و تیم های پرطرفدار داخلی از جمله استقلال و پرسپولیس بود.

 

ا...‌کرم تکلیف را روشن کرد

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ا...‌کرم همه‌چیز را درباره انتخابات آینده روشن کرد. برنا نوشت؛ او گفته است ما چیزی به نام انتخابات نداریم و در واقع انتخابات درون یک جریان است. عملا ا...‌کرم انتخابات را منتفی ‌ و یک رقابت درون جریانی دانسته است. اصولگرایان قرار است از میان خودشان یک فرد را انتخاب کنند و با توجه به مسیری که تاکنون ما، شاهد آن بودیم عملا اصولگرایان نمی‌خواهند مشارکتی داشته باشند و به‌دنبال مشارکت مردم نیستند./مشرق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار